Liviu Dragnea: Investigarea infractionalitatii sa nu afecteze drepturile cetatenilor

Vlad Toma | 16.03.2016

Liviu Dragnea a comentat situatia tensionata creata in ultimele zile in problema interceptarilor, precizand ca PSD considera ca institutiile statului nu trebuie sa-si piarda capacitatea de a investiga dar in acelasi timp drepturile si libertatile cetatenilor trebuie respectate.

Pe aceeași temă

 

”E vorba de o dezbatere privind drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor pe de o parte, pe de altă parte este vorba despre capacitatea statului român de a putea investiga în condiţii eficiente… nu vreau ca în România să fie pusă la îndoială capacitatea SRI de a ne apăra împotriva terorismului si a altor componente ale războiului hibrid..., de asemenea capacitatea procurorilor nu trebuie pusă la îndoială, dar nici libertăţile şi drepturile cetăţenilor să nu fie restrânse oricum,” a spus presedintele PSD, citat de Adevarul.

 

Raluca Pruna a postat zilele trecute, pe pagina sa de Facebook, cateva clarificari legate de OUG, sustinand ca este provizorie, ca nu restrange drepturi si libertati, ci le face efective si ca SRI nu primeste in plus nicio competenta pe care nu o avea inainte de decizia CCR privind interceptarile.



"1. Ordonantele de urgenta sunt acte cu putere de lege 

2. OUG adoptata vineri nu restrange drepturi si libertati, ci tocmai le face efective. Cu o urmarire penala si o combatere a infractionalitatii slabe, discutia despre drepturi e un lux teoretic.  

3. SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea pana la decizia 51/2016 a CCR. Competentele sale de cercetare penala speciala dupa OUG sunt exclusiv limitate la punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica pentru infractiuni din titlul X din Codul Penal si terorism. Pentru toate aceste infratiuni urmarirea penala este proprie, i.e. exclusiv la procuror, la nimeni altcineva - nu politist fie el si judiciar, nu alt organ de cercetare penala speciala. Romania nu face aici nicio exceptie. Celor care invoca incorect exemplul altor state membre, le sugerez sa se uite la agenda europeana pe JAI 

4. Aceasta OUG este o solutie provizorie, dar necesara, data fiind decizia CCR care impunea de pe o zi pe alta o solutie. Ea nu exclude, ci deschide dezbaterea publica necesara despre ce solutie alege societatea romaneasca. 

Cu titlu personal, mi se pare suprarealist sa vad reactiile unor fosti inalti demnitari, care stiau exact cum stau lucrurile de vreo 10 ani incoace, le-au girat ca acum sa le denunte comme du jamais vu, ale cavalerilor luptei anti-coruptie institutionali sau din societatea civila care stiau de asemenea si nu au gasit temei sa se desparta in tot acest timp. Nu e bai, adevarul separa intotdeauna apele. 

In fine, sunt fericita ca decizia CCR a creat bresa detasarii politiei judiciare in parchete. E un inceput;-)
"

 

***

 

Ordonanța de urgență elaborata de Ministerul Justitiei a fost aprobată de Guvern vineri seara, in urma sedintei CSAT. Ministrul Justiţiei, Raluca Prună, a declarat atunci că SRI devine organ de cercetare penală specială abilitat să facă acte de cercetare penală specială în cazuri de securitate naţională şi terorism:

 

''Acest lucru este legat de mandatele de siguranţă naţională care privesc exclusiv infracţiunile grave şi foarte grave din Titlul 10 din Codul penal la care se adaugă şi terorismul şi ţinând seama de o agendă europeană care ne face să fim mai vigilenţi decât acum cinci ani să asigurăm continuitate în ceea ce se face în aceste mandate de siguranţă naţională. Şi în acest sens, într-un mod limitat şi limitativ prevăzut de lege este adevărat că SRI poate să facă acte de cercetare penală fiind în acest sens un organ de cercetare penală specială în limitele definite de actualul Cod de procedură penală. Aici nu am inovat, numai am clarificat şi am făcut-o ca să nu punem în pericol mandatele de siguranţă naţională şi până la urmă, siguranţa cetăţeanului. România este o zi mai sigură decât altele'', a explicat Raluca Prună.

 

Serviciul Român de Informații (SRI) nu este organ de cercetare penală, a aratat Curtea Constituțională in motivarea deciziei prin care declara neconstitutional articolul 141 al. 1 din Codul de procedura penala.

 

Nicio reglementare din legislația în vigoare nu conține vreo normă care să consacre expres competența unui alt organ al statului, în afara organelor de urmărire penală, de a efectua interceptări, respectiv de a pune în executare un mandat de supraveghere tehnică, explică CCR în motivarea deciziei prin care a declarat neconstituționale interceptările făcute de SRI la cererea procurorilor anticorupție.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22