Lucian Isar, fostul sef al CA, dezvaluri despre PRESIUNILE POLITICE de la CFR. Una dintre mize: CONTRACTELE DE CONSULTANTA. Noul director a deblocat deja achizitii de 120,85 milioane lei

Fara Autor | 18.04.2013

Pe aceeași temă

Fostul şef al Consiliului de Administraţie de la CFR, Lucian Isar, enumeră, intr-un interviu pentru Adevarul, presiunile politice la care au fost supuşi managerii privaţi de către oficiali de la Transporturi. Dupa demisia din conducerea companiei de stat, Isar vorbeste despre ingerinţele factorului politic în managementul privat care ar putea afecta relaţiile Guvernului cu finanţatorii internaţionali. Încă din prima zi de mandat, noul director George Micu, fost presedinte al CFR Marfa, a reluat procedurile de achiziţie publică a unor servicii de consultanţă şi asistenţă tehnică, în valoare totală de 120,85 milioane de lei, blocate de fostul director Dimitris Sophocleous.

 


Isar spune că membrii CA şi finanţatorii ştiau că se pregăteşte respingerea planului de administrare şi că erau cunoscute, de asemenea, şi numele înlocuitorilor”.

 „Ni s-a spus cine va veni în loc şi ne presau cu acest lucru ca să semnăm diverse hârtii. Au fost numeroase situaţii în care ni s-a cerut să facem anumite lucruri sau ca unele persoane să se ocupe de anumite lucruri“,

El spune că finanţatorii au fost surprinşi de precipitarea evenimentelor. Întrebat de jurnalistii de la Adevarul ce impact va avea respingerea planului de administrare şi demisia lui Dimitris Sophocleous asupra relaţiei cu aceste instituţii, Isar a amintit de contractul de împrumut cu BERD semnat de conducerea demisionară, asumat practic de Guvernul României.

 "Sunt sigur că instituţiile respective şi-au exprimat părerea de-a lungul timpului asupra planului de administrare“. El crede că „discuţiile ar putea avea consecinţe, se poartă negocieri“.

 

„Noul director ştie să facă achiziţii“

 Dacă managerii privaţi s-au opus timp de trei luni anumitor „recomandări“ venite din minister, de ieri lucrurile s-au schimbat.

Încă din prima zi de mandat, noul director Micu a reluat procedurile de achiziţie publică a unor servicii de consultanţă şi asistenţă tehnică, în valoare totală de 120,85 milioane de lei, blocate de fostul director Dimitris Sophocleous.

„Au fost deblocate şi transmise către ANRMAP procedurile de achiziţie a şase contracte de consultanţă şi asistenţă tehnică pentru proiecte feroviare, în valoare totală de 120.850.448 de lei, prin semnarea declaraţiilor pe proprie răspundere de noul director general al CFR SA, George Micu“, se arată într-un comunicat al instituţiei.


Marea miza, contractele de consultanta

Lucian Isar, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR SA, a declarat că tocmai aceste contracte de consultanţă reprezintă una dintre marile mize şi că, până acum, „acesta era stresul major – asta îl recomandă pe noul director, ştie să facă achiziţii“.

„Se pare că pe câteva porţiuni pe care se lucrează pe linia ferată, pe fonduri europene, de aproape un an, nu există aceste servicii de consultanţă. Deci, practic, nimeni nu s-a uitat ce au făcut cu lucrările, nu a fost o consultanţă specializată contractată, ceea ce este foarte straniu, pentru că, în mod normal, întâi iei un consultant care să-ţi spună cam despre este vorba, să măsori ce o să realizeze constructorul şi abia apoi angajezi constructorul şi dai drumul la şantier. În cazul acesta... fericit, practic, după un an, respectivii constructori lucrează, dar consultanţii nu sunt încă numiţi“, a dezvăluit Isar pentru Adevarul.

El a subliniat că este extrem de grav că se fac lucrări pe fonduri europene fără ca acestea să nu fie monitorizate, controlul revenind în momentul de faţă angajaţilor CFR.

 

Presiuni pentru fonduri europene

Fostul şef al CFR a explicat că divizia care se ocupă de fondurile europene din CFR este „ca un stat în stat“, iar oficialii Ministerului Transporturilor erau „foarte timizi“ în a le prezenta membrilor Consiliului ceea ce vroiau să liciteze, mai ales că „au văzut că nu eram foarte deschişi în a semna absolut orice“.

Presiunile au fost de la cereri pentru anumite persoane să fie puse sau menţinute în anumite poziţii sau cereri ca anumite departamente să fie mutate la nivel de minister, din punct de vedere al operaţiunilor, au fost numeroase situaţii în care au existat cerinţe de a face lucruri sau ca anumite persoane să se ocupe de anumite lucruri. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister, lucru pe care noi nu l-am acceptat pentru că nu aveam în acel moment toate opiniile legale să vedem dacă putem face acest lucru”, a declarat Lucian Isar.
 

CFR ar putea avea soarta Oltchim

Dacă nu se rezistă la presiuni, precizează Isar, este foarte probabil ca CFR să ajungă în situaţia Oltchim sau a Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare (RAAN).

Fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR a enumerat câteva dintre problemele majore cu care se confruntă compania de stat: contractele de comodat pentru utilizarea căilor ferate, contractele de consultanţă pentru accesarea fondurilor europene, dar şi evaluarea patrimoniului:

„Toată lumea se fereşte să facă un studiu, să vadă care mai sunt activele, pentru că au dispărut clădiri, au dispărut terenuri. S-au făcut deal-uri ciudate şi nimeni nu vrea să facă un studiu la zi de teama surprizelor care ar putea apărea“.

 

Informatia ajungea pe masa lui Fenechiu

La întrebarea dacă îl consideră responsabil pe ministrul Relu Fenechiu pentru cele întâmplate în ultimele trei luni la CFR, Lucian Isar spune ca informatia ajungea pe masa acestuia. 

„Depinde, dacă ştia sau nu ceea ce s-a întâmplat. În majoritatea cazurilor, corespondenţa cu noi era semnată de un secretar de stat pentru dumnealui, noi bineînţeles că trimiteam documentaţia sau scrisorile către cabinetul dumnealui. Nu ştiu exact dacă avea timp să se preocupe şi de evoluţiile de la CFR Infrastructură. Dar atât timp cât şi pionii din anumite departamente, şi cei de la nivel de conducere a ministerului au fost aduşi şi făceau parte din anturajul ministrului, plecăm de la premisa că marea parte a informaţiei ajungea şi pe masa ministrului“.

Sursa; Adevarul

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22