Pe aceeași temă
Mai multe organizatii ale societatii civile cer partidelor, ICCJ, Avocatului Poporului si presedintelui Klaus Iohannis sa trimita la CCR legea securitatii cibernetice, supranumita "legea Big Brother 3", considerand-o neconstitutionala. Apelul celor 13 ONG-uri a fost publicat duminica pe site-ul Centrului pentru Jurnalism Independent, relateaza ziare.com
Semnatarii lui reamintesc ca "legea a fost adoptata fara nicio dezbatere in Camera Deputatilor, iar Senatul a ignorat orice punct de vedere venit din partea societatii civile".
Presedintelui Klaus Iohannis, care poate respinge promulgarea legii, i se solicita ca inca din prima sa zi de mandat sa faca astfel "dovada atasamentului sau fata de respectarea drepturilor omului in Romania".
ONG-urile semnatare ale apelului au adresat scrisori oficiale tuturor institutiilor mentionate anterior.
Printre principalele critici la adresa legii securitatii cibernetice se numara accesul la datele informatice "intr-un mod extrem de vag pentru foarte multe institutii", faptul ca legea "se aplica tuturor persoanelor de drept public si privat", precum si faptul ca "legea acorda SRI competente principale in domeniul securitatii cibernetice".
Printre semnatarii apelului se numara Maria-Nicoleta Andreescu, Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki (APADOR-CH), Ioana Avadani, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Stefan Candea, Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI), si Toma Patrascu, Asociatia Secular Umanista din Romania (ASUR).
Sute de persoane au protestat, duminica, in mai multe orase, printre care Bucuresti si Cluj Napoca, fata de adoptarea acestei controversate legi fara consultare publica.
Articolul 17 din proiectul de lege, se prevede că, “pentru realizarea securităţii cibernetice, deţinătorii de infrastructuri cibernetice (categorie în care intră toate persoanele juridice care dețin cel puțin un computer – n. red.) au următoarele responsabilităţi”:
Să acorde sprijinul necesar, la solicitarea motivată a Serviciului Român de Informaţii, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Serviciului de Protecţie şi Pază, CERT-RO şi ANCOM, în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin acestora
-
să permită accesul reprezentanţilor desemnaţi în acest scop la datele deţinute, relevante în contextul solicitării
-
să informeze, de îndată, autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la lit.a) cu privire la incidentele cibernetice identificate, conform procedurilor stabilite prin normele metodologice la prezenta lege.
Proiectul nu vorbeşte despre mandat, ci despre “solicitare motivată” a respectivelor instituţii, fără niciun alt fel de alte lămuriri.
În vederea exercitării atribuţiilor, conducătorii autorităţilor desemnează persoane abilitate să desfăşoare activităţi de control, care, în baza şi limitele împuternicirii, au dreptul de a solicita declaraţii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului, să facă inspecţii, inclusiv inopinate, la orice instalaţie, incintă sau infrastructură, cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi să primească, la cerere sau la faţa locului, informaţii sau justificări.