Pe aceeași temă
Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) a anunțat suspendarea discuțiilor cu Ministerul Finanțelor pe tema modului de aplicare a sistemului de impozitare propus de Guvern, până când instituția va prezenta un studiu de impact, scrie cursdeguvernare.ro.
În opinia Coaliției, studiul trebuie să conțină două elemente esențiale: măsuri alternative pentru compensarea deficitului bugetar determinat de scăderea cotelor de impunere; sursele de finanțare a scăderii semnificative de încasări provocate de eliminarea reţinerii la sursă a impozitului pe venit
De aceea, CDR propune pregătirea și analiza studiului de impact, și reanalizarea oportunității implementării sistemului de impozitare a veniturilor.
Concluziile evaluării efectuate de către CDR
Introducerea IVG este nesustenabilă – eliminarea sistemului de reținere la sursă și plata lunară a impozitului pe venituri (ex. salarii, dividende, dobânzi etc.), precum și a celui de plăți anticipate de impozit (ex. pentru veniturile din activități independende, chirii etc.) va determina o scădere drastică a încasării veniturilor bugetare în anul 2018. Raportat la datele anului 2016, scăderea veniturilor din PIB va fi de cel puțin 4%. Efectul implicit ar fi introducerea altor impozite și taxe în anii următori.
Introducerea IVG este nerealistă – presupune ca, în aproximativ jumătate de an, peste 7 milioane de gospodării să se înregistreze voluntar la Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care conceptul de „gospodărie”, ca pilon de bază al noului sistem, nu este reglementat de legislația românească, iar mecanismul de colectare este neclar.
Din analiza altor sisteme fiscale (cum este cel american), impunerea se realizează în mod individual și numai opțional (dacă este în beneficiul contribuabilului), la nivel de familie formată din soț, soție și copii.
Introducerea IVG este costisitoare – va trebui adaptat sistemul informatic al ANAF care, în prezent, se confruntă cu un deficit al arhitecturii hardware și riscă să fie blocat prin creșterea artificială a numărului persoanelor supuse impunerii. Cheltuieli mai mari vor fi necesare pentru a crește gradul de pregătire profesională a organelor fiscale și nivelul de educare a contribuabililor, astfel încât noile reguli de impunere să fie respectate.
Problema consultanților fiscali – pentru a funcționa, noul sistem ar avea nevoie 35.000 de “consultanți fiscali”. În prezent, în Registrul Camerei
Consultanților Fiscali sunt înregistrați 5.489 consultanți, dintre care 4.101 activi, o mare parte dintre aceștia fiind deja angajați. De asemenea, acești “consultanți fiscali” ar urma să lucreze maxim trei luni din an pentru un salariu anual dublu față consultanții fiscali reali, a căror muncă presupune calificare și activități mult mai complexe.
Coaliția este o inițiativă privată, apolitică, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă, și reunește 45 de organizații și membri asociați.
Coordonarea Coaliției este asigurată de un Consiliu Director format din președinții și vicepreședinții Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camerei de Comerț Americane în România, (AmCham), Camerei de Comerț Franceze în România (CCIFER), Camerei de Comerț și industrie Româno-Germană (AHK), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL).