MEMORIU

Fara Autor | 21.07.2010

Pe aceeași temă

Cu privire la aplicarea prevederilor OUG nr. 63/2.07.2010 pentru modificarea i completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele pub lice locale, precum si pentru stabilirea unor masuri financiare.

CATRE:
PREsEDINTIA ROMANIEI
DOMNULUI TRAIAN BA.SESCU, PRESEDINTE
SENATUL ROMANIEI
DOMNULUI MIRCEA GEOANA., PRESEDINTE
CAMERA DEPUTATILOR
DOAMNEI ROBERTA ANASTASE, PRESEDINTE
GUVERNUL ROMANIEI
DOMNULUI EMIL BOC, PREMIER
MINISTERUL CUL TURH SI PATRIMONIULUI NATIONAL
DOMNULUI KELEMEN HUNOR, MINISTRU
MINISTERUL FINANTELOR YUBLICE
DOMNULUI SEBASTIAN VLADESCU, MINISTRU
MINISTERUL MUNCH, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
DOMNULUI MIHAl SEITAN, MINISTRU
MINISTERUL ADMINISTRATIEI sI INTERNELOR
DOMNULUI VASILE BLAGA, MINISTRU
MINISTERUL DEZVOLTA.RII REGIONALE SI TURISMULUI
DOAMNEI ELENA UDREA, MINISTRU

Excelentele voastre,

Am primit din partea colegilor nostri din conducerea unor institutii publice de cultura semnale mai mult decat ingrijoratoare privind posibilitatile reale ale unor institutii publice de cultura, aflate in subordinea autoritatilor publice locale si/sau judetene, de a continua activitatea In conditiile aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta. Nu discutam aici, din pacate, de masuri de optimizare a activitatii si reducere a cheltuielilor din bugetele locale, ci, in mod dramatic, de destinul unor institutii, de desfiintarea lor. La momentul acesta avem semnale ca numai in Municipiul Constanta vor fi desfiintate Opera si Muzeul de Arta, doua lacasuri artistice de traditie, care asigurau accesulla cultura nu numai pentru locuitorii orasului si din imprejurimi, ci pentru un mare numar de turisti care vor si au nevoie de arta si cultura printre optiunile de petrecere a timpului in sejur sau calatorie.

Probabil aceleasi distrugeri ale "infrastructurii" institutionale culturale vor urma in Arad, Brasov, Timisoara, Targoviste si in multe alte localitati ale tarii. Este foarte usor ca printr-un act administrativ, justificat intr-o masura mai mare sau mai mica de ratiuni financiare pe termen scurt, sa desfiintezi 0 institutie de cultura care are peste 40 sau uneori peste 60 de ani de activitate.

Institutia de cultura nu este suma statelor de salarii lunare sau a listelor de inventar si mijloace fixe aflate in gestiune la un moment dat. Daca pentru corpul administrativ al unei asemenea institutii se poate vorbi de 0 normare de posturi similara unor primarii, consilii judetene sau administratii financiare, aparatul tehnic si personalul de specialitate, artistii, spre exemplu, dintr-o institutie de spectacol, sau muzeografii, conservatorii sau restauratorii dintr-un muzeu au atributii si norme specifice in functie de profilul, natura si programele aprobate la nivelul ordonatorilor de credite, dupa alte reguli deeat cele ale administratiei.

Multe din aceste teatre, opere, filarmonici, muzee sau centre culturale au cunoscut in anii 80 ai secolului trecut numeroase constrangeri financiare si reguli administrative sau de natura ideologica aberante. Cu toate acestea, nici fostul conducator al Romaniei din perioada comunista n-a indraznit sa desfiinteze la gramada institutii de cultura, chiar daca multe dintre acestea contribuiau la o rezistenta tacuta a spiritului liber sau actului artistic de calitate.

Ne permitem, cu tot respectul cuvenit durnneavoastra si autoritatilor pe care Ie reprezentati, sa va atragem atentia ca un astfel de demers, extrapolant si sfidator la adresa naturii specifice si speciale a activitatii institutiilor de cultura si a artistilor in mod particular, poate conduce la un dezastru national mai pro fund decat acumularea de deficite sau datorii publice, cu consecinte pe termen lung.

Nu credem ca initiatorii acestui act normativ au cantarit cu intelepciune, au rncut analize de impact obligatorii in asemenea situatii si s-au consultat cu reprezentantii conducerilor institutiilor culturale sau artistice si cu cei ai organizatiilor creatorilor de arta si artisti interpreti.

Consideram ca se impune, si solicitam excelentelor voastre, reanalizarea oportunitatii luarii acestor masuri in sectorul institutiilor bugetare de cultura si arta si introducerea acestui domeniu la categoria exceptiilor din cadrul capitolelor bugetare, alaturi de "Invatamant" si "Asigurari si asistenta sociala", finantate din bugetele locale, precum si din capitolul bugetar "Sanatate", indiferent de sursa de finantare.

Solicitam de asemenea Premierului Romaniei si ministrilor Culturii si Patrimoniului National si al Finantelor Publice 0 audienta necesara explicarii argumentelor invocate in sustinerea prezentului memoriu si discutarii principiilor unei reforme a institutiilor publice de cultura.

Cu aleasa consideratie,
In numele Consiliului de conducere al ANUC:
Petru Lucaci, Presedinte interimar al Uniunii Artistilor Plastici din Romania - UAP
Acad. Mihnea Gheorghiu, Presedintele Uniunii Cineastilor din Romania - UCIN
Adrian Iorgulescu, Presedintele Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania- UCMR
Nicolae Manolescu, Presedintele Uniunii Scriitorilor din Romania – USR
Ion Caramitru, Presedintele Uniunii Teatrale din Romania – UNITER

Arh. Peter Derer
Presedinte in exercitlU al ANUC
Presedintele Uniunii Arhitectilor din Romania UAR

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22