Ministrul pentru societatea civilă: Informațiile de interes public, accesibile pe internet

Vlad Toma | 26.01.2016

Violeta Alexandru, ministrul pentru relația cu societatea civilă, a declarat, intr-un interviu publicat de Digi 24, că în curând va exista un portal pe internet in care vor fi centralizate toate informațiile de interes public.

Pe aceeași temă

 

Conform sursei citate, ministrul a mai precizat că fiecare instituție publică va fi obligată să publice toate informațiile de interes public pe site într-o rubrică standard.

 

Violeta Alexandru a mai spus că există tendința de a gestiona până la nivel de ministru tot ce înseamnă informație de interes public, acesta fiind motivul pentru care informațiile sunt publicate cu întârziere. „De multe ori există tendința de politizare, de gestionare până la nivel de ministru tot ce înseamnă informație de interes public. Ori nu ar trebui să fie așa. Am dorit să am o privire tehnică asupra modului în care se practică transparența. Cu o echipă destul de redusă am reușit chiar în primele săptămâni să inventariem modul în care ministerele, prefecturile, primăriile și consiliile județene modul în care instituțiile publice înțeleg că dea accesul oamenilor la informațiile de interes public. Am nevoie să ne asumăm un mod de a lucra în acest domeniu în litera și spiritul legii. Din păcate nici măcar minimalul nu era afișat de anumite instituții publice din țară. Aparatul guverna pentru sine și mai puțin pentru oameni”, a mai spus Violeta Alexandru, citat de Digi24.

 

Ministrul consideră că, pentru a exista mai multă transparenţă, e nevoie de o descentralizare a deciziilor: Descentralizarea decizilor cred că ne trebuie pentru a oferi cetățenilor informațiile de care ei sunt interesați. Acest semnal trebuie să îl dea noua conducere a ministerelor, dar și colegii din departamentele de specialitate trebuie să fie mai curajoși, să își asume rolul de profesionist și să fundamenteze un răspuns în baza spiritului legii 544, nu copleșiți de toate argumentele, cum se întâmplă, din păcate, cum nu se poate da o informație în spațiul public”, a mai spus ministrul.

 

Ministrul a precizat că informațiile referitoare la achizițiile publice, reprezintă o zonă asupra căreia se va apleca în detaliu, momentan existând un sistem electronic unde sunt afișate procesul de atribuire și rezultatul final, nu și cum s-a executat efectiv achiziția: „Zona achizițiilor publice este una asupra căreia mă voi apleca în detaliu. În acest moment avem un sistem electronic care afișează aspecte legate de procesul de atribuire și rezultatul final, dar nu avem informații despre cum se execută. Putem prezuma inclusiv aspecte de ascundere intenționată a unor informații , dar am semnale că de multe ori se întâmplă dintr-o carență de afișare externă a acestor date. Ne propunem ca în perioada următoare, în primă instanță la nivelul ministerelor, să fie încărcate o serie de informații legate de modul în care se execută contractele de achiziție publice. Mandatul meu este să asigur transparența față de aceste informații. Până la începutul lunii februarie vom începe să afișăm aceste informații. Provocarea pentru mine este legată de instituțiile, autoritățile, regiile și companiile aflate sub controlul ministerului. Aici Guvernul a făcut deja un prim pas. Îmi propun ca în perioada următoare să discut cu aceste companii, ca să determin practicarea transparenței", a spus ministrul, citat de Digi 24.

 

Pentru transparentizarea administrației publice, ministrul a transmis că a creat un set de recomandări care vor fi implementate prin ordin de ministru. Am creat un set de recomandări pe care la nivel de miniștrii le vom implementa prin ordin de ministru. Este vorba despre un set de documente care să permită o afișare standardizată a informațiilor de interes public. Pentru toate acestea am creat o propunere de fișă unică în care să fie dispuse și în egală măsură am făcut și un set de recomandări vis-a-vis de vizibilitatea lor. Afișarea lor trebuie făcută în același loc și în același format, astfel încât cetățenii să ajungă ușor la informații. Fiind standardizat se va face mai ușor diferența între cei care publică și cei care omit anumite lucruri.Informațiile de interes public vor fi strânse și într-un portal. Aici cancelaria prim-ministrului are un rol important, pentru că există o echipă tehnică care lucrează la acest portal în acest moment”, a mai spus Violeta Alexandru.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22