Modificarea făcută recent Codului penal, favorabilă traficului de minori și pornografiei infantile

Redactia | 02.11.2020

125 de ONG_uri atrag atenția că președintele s-a grăbit să promulge o lege care este mai faborabilă traficului de minori și pornografiei infantile decât cea anterioară.

Pe aceeași temă

125 de organizații neguvernamentale atrag atenția asupra modificării unui articol și spun că legea care modifică Codul penal pentru creşterea pedepselor pentru agresiunile sexuale împotriva minorilor este mai favorabilă pentru inculpații infracțiunilor de trafic de minori și pornografie infantilă.

ONG-le spun că președintele s-a grăbit să promulge legea, în ciuda avertismentului primit potrivit căruia noua legea favorizează traficul cu minori și pornografia infantilă, mulțumindu-se să le remită un punct de vedere după ce legea a fost promulgată.

Mai mult, spun acestea, guvernul a blocat proiectul din parlament care îmbunătățește legislația de profil.

”Având în vedere că răul a fost deja făcut de către Președintele României prin crearea unei legi mai favorabile pentru inculpații dosarelor de trafic de minori și pornografie infantilă, solicităm Guvernului să trimită de urgență Senatului României avizul necesar pentru proiectul de lege L655/2020 care va permite completarea imediată a prevederilor art. 154 alin.(4), reintroducând infracțiunile de ”trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi… de pornografie infantilă” ce au fost eliminate prin promulgarea legii sus-menționate”, spun organizațiile semnatare.

Scrisoarea organizațiilor neguvernamentale

Constatăm cu profundă dezamăgire că la o săptămână de la publicarea Raportului Comisiei Europene pe trafic de persoane în care România este prezentată ca fiind statul cu cel mai mare număr de victime în plan european și cu un număr de copii traficați în 2017-2018 de 10 ori mai mare decât în perioada de raportare precedentă,

Președintele României a promulgat o lege mai favorabilă pentru inculpații infracțiunilor de trafic de minori și pornografie infantilă.

Deși 108 ONG-uri au atras atenția Președintelui României asupra problemei din legea respectivă și au solicitat, în data de 13 octombrie 2020, retrimiterea legii în Parlament pentru completarea art. 154 alin.(4) în vederea revenirii la forma prevăzută de Codul penal la acel moment, Președintele a preferat să promulge legea în cauză și să trimită ONG-urilor o simplă informare nemotivată după ce legea fusese deja promulgată.

În plus, un proiect de lege inițiat de Parlament care aduce modificări considerabile pentru îmbunătățirea legislației în materie de combatere a traficului de persoane și a traficului de copii, care a obținut avizele necesare de la autoritățile competente, este blocat de către Guvern.

Deși Guvernul României trebuia să trimită Senatului, conform normelor legale în vigoare, un punct de vedere până la data de 16 octombrie a.c., constatăm că acesta nu a fost trimis nici două săptămâni mai târziu la data prezentei scrisori.

Având în vedere încheierea activității parlamentare, orice tergiversare va duce la imposibilitatea îmbunătățirii legislației penale în conformitate cu prevederile netranspuse din legislația UE, a nevoilor practice de funcționare mai eficientă a DIICOT și a protejării mai bune a cetățenilor români împotriva traficului de persoane.

Atragem atenția asupra faptului că, în urmă cu 2 săptămâni, Ministrul Justiției a explicat cum grupurile infracționale organizate încearcă să penetreze instituțiile statului.

Având în vedere că răul a fost deja făcut de către Președintele României prin crearea unei legi mai favorabile pentru inculpații dosarelor de trafic de minori și pornografie infantilă, solicităm Guvernului să trimită de urgență Senatului României avizul necesar pentru proiectul de lege L655/2020 care va permite completarea imediată a prevederilor art. 154 alin.(4), reintroducând infracțiunile de ”trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi… de pornografie infantilă” ce au fost eliminate prin promulgarea legii sus-menționate.

În acest context ne întrebăm cât de multă neglijență sau rea credință există la nivelul instituțiilor elementare ale statului român!

Menționăm că legea, la care cele 108 ONG-uri au făcut trimitere, a fost analizată de comisiile parlamentare de specialitate, de Consiliul Legislativ, de Guvern (Ministerul Justiției), de Curtea Constituțională a României și, în final, de Președinție.

Niciuna dintre instituțiile menționate nu a contestat faptul că legea modifică mai mult decât ceea ce era menționat în expunerea de motive și, totodată, elimină nejustificat din cuprinsul art. 154 alin.(4) Cod penal referirile la trafic de minori și pornografie infantilă. Efectele acestei modificări vizează reducerea prescripției răspunderii penale, sau, altfel spus, achitarea inculpaților care nu sunt condamnați definitiv în termenul prevăzut de norma penală generală.

Art. 154 (4) – forma în vigoare înainte de promulgarea legii:


”(4) În cazul infracţiunilor contra libertăţii şi integrităţii sexuale, al celor de trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi al infracţiunii de pornografie infantilă, săvârşite faţă de un minor, termenul de prescripţie începe să curgă de la data la care acesta a devenit major.”

Art. 154 (4) – forma modificată de legea promulgată de Președinte:
”(4) Cu excepția infracțiunilor prevăzute la art.218 [violul] și 220 [act sexual cu un minor], în cazul infracţiunilor contra libertăţii şi integrităţii sexuale, săvârşite faţă de un minor, termenul de prescripţie începe să curgă de la data la care acesta a devenit major. Dacă minorul a decedat înainte de împlinirea majoratului, termenul de prescripţie începe să curgă de la data decesului.”

Prin eliminarea infracțiunilor de trafic de persoane și pornografie infantilă din cuprinsul art. 154 alin.(4) unele dosare de trafic de minori și pornografie infantilă vor putea fi închise.

ONG-urile semnatare atrag atenția asupra actualelor probleme grave de siguranță a cetățenilor României prin traficarea masivă a acestora și asupra lipsei totale de voință politică pentru combaterea acestui fenomen care afectează enorm imaginea României în Europa, precum și securitatea UE.

125 ONG-uri susțin acest demers:
● RoITP- Rețeaua Organizațiilor împotriva Traficului de Persoane, în numele a 20 ONG-uri;
● FONSS- Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale, în numele a 37 ONG-uri;
● FONPC – Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil, în numele a 63 ONG-uri;
● Asociația pentru integrarea și ajutorarea grupurilor vulnerabile;
● Asociația Sfântul Ștefan;
● Asociația Pro Roma;
● Asociația Consultanților pentru dezvoltare comunitară;
● Asociația Institutul Bucovina.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22