Pe aceeași temă
"Toate aceste modificari sunt considerate de FJR a fi de natura a influenta major cariera si activitatea profesionala a magistratilor, pentru o perioada indelungata, producand dezechilibre in sistemul judiciar, condamnate de Comisia Europeana in multiple randuri", se arata intr-un comunicat, citat de HotNews.
FJR aminteste ca intre 18 si 21 septembrie se desfasoara in Romania misiunea de evaluare din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV) si ca discutiile purtate au avut in vedere, in special, proiectul de modificare a legilor justitiei.
Consiliul Superior al Magistraturii, garantul independentei justitiei, are obligatia de a tine seama de aceasta consultare reala a corpului magistratilor si de a emite un aviz negativ privind propunerile de modificare a legilor justitiei formulate de Ministrul Justitiei, se mai arata comunicatul FJR.
Comunicatul dat publicitatii de Forumul Judecatorilor din Romania, semnat de judecatorii Dragos Calin, Curtea de Apel Bucuresti, Ionut Militaru, Curtea de Apel Bucuresti, Claudiu Dragusin, judecatoria Sectorului 4 Bucuresti.
Ca urmare a propunerilor prezentate de Ministrul Justitiei vizand modificarea legilor justitiei (Legea nr.303/2004, Legea nr.304/2004 si Legea nr.317/2004), fara studii de impact si fara o prealabila consultare asupra unor aspecte legislative esentiale, pentru asigurarea transparentei decizionale, in scopul apararii independentei justitiei, statutului si intereselor profesionale ale judecatorilor si procurorilor romani, Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania a solicitat convocarea urgenta a adunarilor generale ale judecatorilor si procurorilor de la toate instantele si parchetele din tara.
Aceste adunari generale au fost organizate incepand cu data de 4 septembrie 2017 si se afla in plina desfasurare, rezultate partiale fiind comunicate Asociatiei Forumul Judecatorilor din Romania, Consiliului Superior al Magistraturii si Ministerului Justitiei.
Astfel, din datele primite sau date publicitatii pana astazi, judecatorii sau, dupa caz, procurorii de la Curtea de Apel Cluj, Curtea de Apel Tg. Mures, Curtea de Apel Constanta, Tribunalul Maramures, Tribunalul Dolj, Tribunalul Brasov, Tribunalul Cluj, Tribunalul Specializat Cluj, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, Judecatoria Constanta, Judecatoria Tg. Mures, Judecatoria Alexandria, Judecatoria Rm. Valcea, Judecatoria Focsani, Judecatoria Sighetu Marmatiei, Judecatoria Braila, Judecatoria Miercurea Ciuc, Judecatoria Odorheiul Secuiesc, Judecatoria Bacau, Judecatoria Piatra Neamt, Judecatoria Caransebes, Judecatoria Harlau, Judecatoria Turda, Judecatoria Saveni, Judecatoria Brezoi, Judecatoria Dragasani, Judecatoria Cornetu, Parchetul de pe langa Judecatoria Huedin, Parchetul de pe langa Judecatoria Lugoj, Parchetul de pe langa Judecatoria Raducaneni, Parchetul de pe langa Tribunalul Brasov resping in proportie covarsitoare modificarile propuse privind reorganizarea Inspectiei Judiciare, ca structura cu personalitate juridica in cadrul Ministerului Justitiei, modificarile privind numirile la varful justitiei (ICCJ, procurorul general al Parchetului de pe langa ICCJ, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al DNA, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai Parchetului de pe langa ICCJ si ai DNA, precum si procurorul sef al DIICOT si adjunctii acestora), modificarile propuse privind raspunderea magistratilor, modificarile sistemului de recrutare a magistratilor - limita de varsta (30 de ani) pentru admitere la Institutul National al Magistraturii si cerinta vechimii in alta profesie juridica de minimum 5 ani, precum si infiintarea in cadrul PICCJ a unei directii specializate avand competenta exclusiva de efectuare a urmarii penale pentru faptele savarsite de catre judecatori si procurori, indiferent de natura si gravitatea acestora.
Pe langa rezultatele adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor mai sus amintite, ce reprezinta un esantion reprezentativ pentru a trage concluzii cu privire la pozitionarea corpului magistratilor fata de pachetul legislativ mentionat, numeroase alte instante si parchete au transmis observatiile lor direct Consiliului Superior al Magistraturii, respingand modificarile de esenta propuse de Ministrul Justitiei.
Toate aceste modificari sunt considerate de FJR a fi de natura a influenta major cariera si activitatea profesionala a magistratilor, pentru o perioada indelungata, producand dezechilibre in sistemul judiciar, condamnate de Comisia Europeana in multiple randuri. De altfel, in perioada 18-21 septembrie 2017, se desfasoara in Romania Misiunea de evaluare din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV), discutiile purtate avand in vedere, in special, proiectul de modificare a legilor justitiei.
Consiliul Superior al Magistraturii, garantul independentei justitiei, are obligatia de a tine seama de aceasta consultare reala a corpului magistratilor si de a emite un aviz negativ privind propunerile de modificare a legilor justitiei formulate de Ministrul Justitiei."
**************
CSM urmeaza sa se pronunte pana la data de 25 septembrie asupra modificarilor la legile justitiei transmise de catre Ministerul Justitiei. Dupa ce vor primi avizul CSM, Guvernul va trimite la Parlament un proiect de lege cu propunerile de modificare a legilor justitiei. Premierul Mihai Tudose a subliniat in repetate randuri ca nu vor fi promovate prin Ordonanta de Urgenta.
Asociatia Procurorilor din Romania a transmis pe data de 11 septembrie un punct de vedere la CSM, in care arata ca propunerile ministerului justitiei "ar putea afecta grav independenta si functionara sistemului judiciar" si solicita Consiliului Superior al magistraturii sa avizeze negativ intreg pachetul legislativ.