Pe aceeași temă
Compania de salubritate Romprest a înaintat primăriei la începutul anului o estimare de buget de 240 de milioane de lei, conform documentelor publicate de Economedia.ro, pentru servicii de curățare a străzilor, colectare și depozitare a deșeurilor și deszăpezire.
Cu facturi restante de alte 90 de milioane de lei pe 2020, pe care primăria însă le contestă, Romprest ar fi ușurat în acest an bugetul administrației locale de aproximativ 330 de milioane de lei.
Cu toate că este una dintre cele mai bogate administrații, această sumă reprezintă cam o treime din bugetul primăriei Sector 1 pe un an de zile. Primaria ar fi cheltuit, așadar, cam un milion de lei pe zi (200 de mii de euro pe zi) doar pe servicii de salubritate.
Serviciile Romprest sunt considerate de primăria Capitalei mult umflate, cam de 3-4 ori mai mari față de alte prețuri practicate în alte orașe. Compania este acuzată, suplimentar, că facturează lucrări neexecutate. Romprest neagă, invocă un contract și lucrări suplimentare de curățenie și dezinfectare efectuate în anul crizei sanitare.
Acesta este în esență motivul conflictului izbucnit încă de la începutul anului între Romprest și noua administrației de la sectorul 1 condusă de primarul USR, Clotilde Armand. Romprest a jucat în forță, cu cutitul la gât, așa cum procedează companiile de salubritate și în alte orașe mari când au de-a face cu o administrație ostilă, refuzând să mai ridice gunoiul și să curețe străzile.
Mutarea are un impact imediat.
Presiunea comunității asupra administrației locale pentru a rezolva problema este uriașă.
Oamenii vor pe bună dreptate ca primăria să găsească rapid soluții pentru a asigura serviciile de bază: ridicarea gunoiului, curățarea străzilor. Nu-i prea interesează detaliile crizei, ei văd doar gunoaiele din fața casei și străzile murdare. Este genul de criză din care orice primar iese șifonat, pierde rapid puncte, dacă nu rezolvă problema.
Or, raportul de forțe în războiul dintre Romprest și primarul Clotilde Armand este total inegal. Primarul are puțini aliați, un contract aproape imposibil de reziliat iar liberalii nu o mai susțin în Consliu Local când vine vorba de Romprest.
Nici mediatic nu stă deloc bine.
Romprest a avut de partea sa mai toate televiziunile de știri, care au început o campanie furibundă împotriva primarului. Cele mai multe au beneficiat de contracte și sponsorizări generoase sau au intrat în coliziune cu Clotilde Armand din alte motive, ca Digi 24. Televiziunea deținută de RCS-RDS a atacat-o după ce primarul a dispus prin luna aprilie demontarea cablurilor instalate ilegal pe stâlpi de companiile de telecomunicații.
În ce privește contractul încheiat în 2008 între administrația de atunci (Andrei Chiliman, PNL) și Romprest, clauzele de reziliere par scrise la sediul companiei, nu în interesul primăriei.
Din documentul consultat de G4Media.ro rezultă că Romprest deține exclusivitate pe serviciile de salubritate din sectorul 1 pe o durată de 25 de ani de la încheierea contractului. Așadar, piață închisă, monopol care încurajează comportamente arbitrare și prețuri umflate.
Dacă Romprest refuză să mai presteze serviciile, ca în cazul de față, există o singură sancțiune prevăzută în clauzele contractuale: primăria poate aplica penalizări de 0, 06 % pe zi din valoarea contractului. Atenție, 0, 06 % pe zi, adică maxim câteva mii de euro pe zi penalizări! O sumă neglijabilă pentru o companie ca Romprest, care își va permite oricând să lase o săptămână sectorul 1 în mizerie ca să fie înjurat primarul.
Alte clauze de reziliere nu există. Primăria poate desființa contractul unilateral numai dacă compania intră în faliment, clauză inutilă, astfel că primăria Sectorului 1 se vede legată de mâni și de picioare cu acest contract, care prevede că Romprest deține exclusivitate pe serviciile de salubritate timp de 25 de ani.
În consecință, primăria nu poate contracta în paralalel servicii de salubitate în sectorul 1 câtă vreme contractul cu Romprest este în vigoare.
Clotilde Armand a anunțat că va depune plângere penală împotriva Romprest pentru șantaj și amenință cu rezilierea contractului, numai că pe căile obișnuite nu poate scăpa prea ușor de Romprest din mai multe motive.
În primul rând, n-are susținerea liberalilor în Consiliul Local pe orice temă legată de Romprest.
Un eventual proces în contencios administrativ împotriva companiei durează minim trei-patru ani de zile, în cel mai fericit caz, timp în care contractul funcționează iar primarul Armand nu poate încheia altul din motivele expuse deja.
La cum arată contractul și ținând cont de faptul că Romprest își permite avocați puternici, nu este deloc sigur că la capătul celor trei-patru ani de procese primăria va avea câștig de cauză.
Foarte probabil că, din toate aceste motive, primăria își construiește acum argumente juridice pentru alt scenariu, în care ar avea mai multă libertatea de mișcare: declararea stării de urgență în sectorul 1 din motive santiare.
Cu sancțiunile aplicate de poliția locală Romprest (de unde și apelul către cetățeni de a reclama la poliție situația), cu somațiile și amenzile transmise Romprest de către Direcția de Sănătate Publică de a-și relua activitatea, cu miile de sesizări transmise de locuitorii sectorului 1 sufocați de gunoaie, cu acuzațiile de șantaj formulate oficial, primarul Clotilde Armand speră să convingă o instanță să rezilieze rapid contractul cu Romprest pe motiv că este pusă în pericol grav sănătatea cetățenilor mai ales că suntem încă în pandemie.
Așadar, o dublă criză sanitară în sectorul unu: criza gunoaielor suprapusă peste pandemie.
Doar într-un astfel de scenariu ar putea scăpa Clotilde Armand mai ușor de Romprest și ar putea contracta în regim de urgență un nou serviciu de salubritate.
Dar și acest plan depinde de bunăvoința prefectului Capitalei, colegul ei de partid, care ar urma să decidă azi, pe baza raportului Gărzii de Mediu, dacă declară sau nu starea de urgență în sectorul 1.
PS: Nu este de mirare că pe fondul unui război cu mize atât de mari, adversarii primarului Armand, aliații Romprest din politică și presă, apelează la acțiuni de stradă în încercarea de a o face direct răspunzătoare de criza gunoaielor din sectorul unu sau agită, mai nou, ideea unui referendum de demitere.