Pe aceeași temă
Mugur Isarescu, Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, a declarat, la o conferinta organizata de Comisia Europeana pe tema trecerii Romaniei la moneda euro, ca Romania trebuie sa puna in aplicare un plan de actiune in privinta unei convergente reale cu tarile din zona euro si sa nu se rezume doar la angajamente formale. Isarescu considera ca Romania trebuie sa se gandeasca bine daca mentine anul 2019 ca tinta de aderare, relateaza Hotnews.
CITITI cele mai importante declaratii ale Guvernatorului BNR:
- Era si timpul sa discutam despre drumul pe care il avem de parcurs catre zona euro.
- Ne-am stabilit aceasta tinta, e drept ca deocamdata mai mult printr-un acord verbal.
- De la o anumita data incolo, zilele intra in sac
- Se vorbeste in general despre convergenta durabila si din acest punct de vedere apare extrem de importanta convergenta reala
- In 2008 eram codasi in privinta respectarii criteriilor de la Maastricht. In 2015, suntem fruntasi
- Dupa experienta Greciei si Spaniei, UE a introdus noi indicatori de convergenta. De pilda, datoria sectorului privat, care inainte nu aparea.
- Cu exceptia pozitiei investitionale nete, Romania indeplineste toate criteriile. Stam mai bine chiar decat Cehia
- In privinta PIB/locuitor, suntem la jumatate din media europeana, dar suntem din pacate pe penultimul loc in UE
- Bulgaria, Cehia, Ungaria si Polonia nu au stabilite o data tinta de aderare.
CITITI SI: Mugur ISARESCU: Exista CONSENS POLITIC pentru ADERAREA Romaniei la ZONA EURO în 2019
- Noi am optat pentru 2019, an care nu a fost ales fara temei. Trebuie insa sa ne gandim foarte bine daca mentinem aceasta tinta si sa vedem ce avem de facut
- In prezent, cel mai mare pericol este incetatenirea ideii ca adoptarea euro e doar o schimbare de bancnota si ca e doar responsabilitatea BNR. E vorba de o schimbare culturala.
- Cu motivatii dintre cele mai bune, Romania obisnuieste de deraieze repede de la politicile macro. Vrem sa crestem mai repede, sa ne mearga mai bine cat mai repede, etc, uitand ca costurile acestor derapaje sunt foarte ridicate. E drept, in ultimii 25 de ani pot afirma acum ca nu am stat macroeconomic mai bine ca acum.
- Noi suntem uneori preocupati sa facem deficite bugetare cat mai mari si facem chiar o obsesie din asta
- Problema noastra e ca nu facem reforme structurale. Avem doua asemenea programe- unul cu Comisia si altul cu FMI- si ambele sunt intarziate
- Credibilitatea poate fi pusa sub semnul intrebarii daca angajamentul formal nu este insotit de un plan de actiune detaliat, care sa aiba o sustinere explicita
- Din punct de vedere tehnic, adoptarea euro la 1 ianuarie 2019 ar presupune intrarea in ERM II la 1 ianuarie 2016 si participarea la aranjament pentru minim doi ani. E drept, mai persista incertitudini cu privire la nivelul cursului de schimb, din cauza interventiilor noastre.
- In ERM II e ca in antecamera sefului: trebuie sa stai nemiscat, sa nu cumva sa tremuri, ca nu mai intri. Si cu cat mai lunga e asteptarea, cu atat tentatia de a te misca e mai ridicata
- Dispărând ajustarea prin cursul de schimb toată povara politicilor economice cade pe fiscalitate, pe întreprinderi.
- Teoretic în cazul României nu va fi nevoie de mai mult de 2 ani de stat in ERM II, dar s-ar putea totuși să fie nevoie.
- Am colaborat exemplar până acum cu băncile cu capital grecesc cu cu supravegherea Băncii Naționale a Greciei.
- Analizele CE si FMI identifica lipsa infrastructurii ca obstacol major in calea cresterii economice
- Nu banii ne lipsesc ca sa facem autostrazi. Drumurile se fac cu ingineri de buna calitate. In plus, oportunitatile de finantare prin fonduri structurale nu sunt suficient fructificate. Sa ai bani gratis si sa nu ii iei....Ce pacat mai mare iti trebuie!?