Noua initiativa legislativa pentru modificarea Legii Educatiei: Examen de admitere la liceele cu numar mare de candidati, trei probe in plus la evaluarea de la clasa a VIII-a, invatamant profesional de 2 ani

P.c. | 02.06.2015

Pe aceeași temă

O initiativa legislativa care intentioneaza sa aduca noi modificari Legii educatiei, prevede introducerea unui examen de admitere la liceele cu numar de candidati mai mare decat locurile oferite, trei probe in plus la evaluarea de la clasa a VIII-a si reducerea invatamantului profesional de la 3 la 2 ani. Alte modificari sunt legate de trecerea grupei pregatitoare la gradinita, asa cum se intampla in vechiul sistem, relateaza Hotnews.

 

Evaluare cu calificative in gimnaziu si trei probe in plus la Evaluarea Nationala de la finalul clasei a VIII-a
 

Proiectul prevede ca rezultatele evaluarii elevilor se exprima, dupa caz, prin calificative, in invatamantul primar, respectiv prin note de la 1 la 10, in invatamantul secundar si in invatamantul tertiar non-universitar sau prin punctaje, in mod similar testelor internationale.

In invatamantul secundar se acorda calificative la disciplinele educatie fizica si sport, religie, muzica si desen. Prin exceptie, aceste discipline vor fi notate, dupa caz, cu note de la 1 la 10, in cadrul invatamantului vocational.

La finalul clasei a VIII-a, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, se realizeaza o evaluare nationala obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluarii se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale, au scris initiatorii proiectului de modificare a Legii educatiei.

 

CITITI SI: Proiectul noii Legi a Educatiei, in dezbatere publica

 

La Evaluarea Nationala vor fi probe scrise la limba si literatura romana si la limba materna, precum si o proba scrisa transdisciplinara la matematica si stiinte. La acestea se adauga o proba orala la o limba straina, o proba practica de utilizare a calculatorului si o proba orala transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale, toate trei sustinute in timpul anului scolar.
 
 

Examen de admitere la liceele cu numar de candidati mai mare decat locurile oferite


Admiterea la liceu sau la scoala profesionala se realizeaza prin concurs, in baza fiselor de optiuni individuale depuse de candidati la inscriere. Fisa cuprinde optiuni din oferta educationala nationala exprimate in ordinea preferintelor, conform acestei variante de proiect.


In document se mai arata ca, in cazul in care, la un liceu, numarul candidatilor la un profil, potrivit primei optiuni, este mai mare decat numarul locurilor oferite, liceul organizeaza, pentru acel profil, o proba de admitere.

Admiterea la acel profil se face luand in calcul portofoliul educational, cu o pondere de 20%, media probelor scrise ale evaluarii nationale de la finalul gimnaziului, cu o pondere de 30% si nota obtinuta la proba de admitere, cu o pondere de 50%, conform proiectului.

In cazul in care, la un liceu, numarul candidatilor la un profil, potrivit primei optiuni, nu depaseste numarul locurilor, admiterea la acel profil se realizeaza luand in calcul portofoliul educational, cu o pondere de 40% si media probelor scrise ale evaluarii nationale de la finalul gimnaziului, cu o pondere de 60%, se mai arata in documentul citat.

In aceasta varianta de proiect de modificare a Legii educatiei este prevazut ca admiterea la scolile profesionale se face prin concurs, in baza portofoliului educational.

 
Probele orale de la examenul de bacalaureat, sustinute in cursul anului scolar


La examenul de bacalaureat vor fi sustinute: proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana; proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale; proba de evaluare a competentei lingvistice la una sau doua limbi de circulatie internationala studiate pe parcursul invatamantului liceal. Rezultatul evaluarii la aceste probe se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului European Comun de Referinta pentru Limbi.

 

Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine, au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei.

 

CITITI SI: Executivul vrea o noua Lege a Educatiei. Ministrul Sorin Cimpeanu: Termenul de finalizare este sfarsitul lui 2015

 

Initiatorii proiectului mai propun ca probele scrise de la examenul de bacalaureat sa se sustina dupa incheierea cursurilor, in fata unei comisii stabilite de catre inspectoratul scolar. Probe scrise vor fi sustinute la: Limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile; Limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale.

 

Alte doua probe scrise vor fi diferentiate, astfel: pentru profilul real din filiera teoretica, respectiv profilul militar din filiera vocationala - matematica si o proba la alegerea candidatului dintre fizica, chimie, biologie si informatica; pentru profilul umanist din filiera teoretica, respectiv profilele pedagogic, teologic, artistic si sportiv din filiera vocationala - istorie si o proba la alegerea candidatului dintre geografie, economie, sociologie, filozofie, psihologie si pedagogie; pentru filiera tehnologica - matematica si o proba la alegerea candidatului dintre fizica, chimie, biologie, informatica pentru profilurile tehnic si resurse naturale si protectia mediului, respectiv din geografie, economie, sociologie, filozofie, psihologie pentru profilul servicii.


Contract educational incheiat de unitatile de invatamant cu parintii


Potrivit proiectului initiat de un grup de parlamentari, unitatile de invatamant incheie cu parintii, in momentul inscrierii anteprescolarilor, respectiv a prescolarilor sau a elevilor, in Registrul Matricol Unic, un contract educational, in care sunt inscrise drepturile si obligatiile reciproce ale partilor. Contractul educational-tip va fi elaborat cu consultarea structurilor asociative nationale ale parintilor si aprobat prin ordin al ministrului Educatiei, fiind particularizat la nivelul fiecarei unitati de invatamant, prin decizia Consiliului de administratie.
 

Parintele sau tutorele legal este obligat sa ia masuri pentru scolarizarea elevului, pe perioada invatamantului obligatoriu. Nerespectarea acestei prevederi, din culpa parintelui sau a tutorelui legal, va reprezenta contraventie si se va sanctiona cu amenda intre 100 si 1.000 de lei sau cu munca in folosul comunitatii, prestata de parinte sau de tutorele legal. In mod similar se va proceda si in situatia distrugerilor materiale din patrimoniul scolii, se mai arata in proiect.
 

Ministrul Educatiei: Vom avea un punct de vedere in privinta acestor modificari

 

Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, a declarat ca institutia pe care o conduce va avea un punct de vedere fata de proiectul initiat de parlamentari. "Vom avea un punct de vedere. Vom transmite propunerile noastre. Este un proiect de la care au plecat dezbaterile publice. Am spus ca dezbaterile vor dura cat va fi necesar", a aratat ministrul Educatiei.

Anterior, ministrul Sorin Cimpeanu a declarat ca proiectul final de modificare a Legii educatiei trebuie sa fie rezultatul unei dezbateri profunde, profesioniste si transparente, fiind asteptate opiniile asociatiilor de parinti, Consiliului Elevilor, asociatiilor studentesti, sindicatelor si societatii civile in legatura cu acest proiect.

Ministrul Educatiei a precizat ca in varianta de proiect a Legii educatiei sunt idei lansate in dezbatere, fiind un proiect care are "o oarecare vechime, intrucat este pe agenda Parlamentului, singurul care putea fi luat in discutie si cu bune si cu rele, un proiect ce va putea sa ramana pana la final intr-o proportie de 90, 80, 70, 60, 50, 40 la suta". Cimpeanu a adaugat ca, in acest context, nu doreste sa se antepronunte in privinta variantei de proiect lansate in dezbatere publica.

"Sunt foarte multe lucruri care trebuie sa ramana la fel pentru a nu bulversa sistemul de educatie, precum si foarte multe lucruri cerute de sistem cu titlu de schimbare, de imbunatatire. Toate aceste idei sunt lansate in dezbatere si se asteapta opinii si idei de la asociatiile de parinti, de la Consiliul Elevilor, de la asociatiile de studenti, de la sindicate si de la toti cei implicati. Nu este normal sa avem si evaluare nationala la clasa a VIII-a/ capacitate, si examen de admitere in liceu. O sa vedem care este varianta cea mai potrivita asteptata de sistem", a mai spus ministrul Sorin Cimpeanu.

Intrebat cand estimeaza ca va fi gata proiectul prin care se vor aduce modificari Legii educatiei, Cimpeanu a spus ca ar putea fi definitivat pana la sfarsitul acestui an.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22