O decizie a CCR stabilește că doar președintele decide politica externă a României

Dora Vulcan | 27.04.2018

Doar președintele poate decide în politica externă, rolul guvernului în politica externă este unul mai degrabă tehnic, el trebuind să urmeze și să îndeplinească obligațiile la care România s-a angajat la nivel de stat, se arată într-o decizie a Curții Constituționale din 2012.

Pe aceeași temă

 

 

 Practic, guvernul are un rol de execuție, nu originar, cum este cel al președintelui României. Reprezentarea statului poate fi delegată, printr-un act de voință expres, de către președinte atunci cand consideră necesar, mai arată Curtea Constituțională, citată de Comisarul.ro..  

 

În 2012, Curtea Constituțională a reținut, în esență, că regimul politic consacrat de Constituție trebuie să fie calificat că fiind unul semiprezidential și că, potrivit art. 80 alin.(1) din Legea Fundamentală, președintele reprezintă statul român, ceea ce înseamnă că în planul politicii externe conduce și angajează statul.

 

"Acest text constituțional îi permite să traseze liniile viitoare pe care statul le va urmă în politică să externă, practic să îi determine orientarea în planul relațiilor externe, țînând cont, desigur, de interesul național. O atare concepție este legitimată de caracterul reprezentativ al funcției, președintele fiind ales de cetățeni prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat", se arată în decizia  784 a Curții Constituționale din 26 septembrie 2012.

 

De asemenea, se arată că, în planul politicii externe, primul-ministru are competență constituțională de a asigura realizarea politicii externe a țării [art.102 alin.(1) din Constituție], ceea ce înseamnă că în funcție de orientarea stabilită de reprezentantul statului în plan extern, care este președintele statului, Guvernul, prin reprezentantul sau, urmează să implementeze în mod corespunzător măsurile față de care statul s-a angajat.

 

"Prin urmare, Curtea a constatat că rolul Guvernului în politică externă este unul mai degrabă tehnic, el trebuind să urmeze și să îndeplinească obligațiile la care România s-a angajat la nivel de stat. Curtea observă, cu acest prilej, că acest rol este unul de execuție, așadar, unul derivat, și nu originar, cum este cel al președintelui României. Astfel, așa cum s-a reținut prin decizia anterior menționată, nefiind o putere delegată, ci proprie președintelui României, reprezentarea statului poate fi delegată, printr-un act de voință expres, de către acesta atunci când consideră necesar", subliniază CCR.

 

Curtea Constituțională a luat această decizie în urma unui conflict juridic între Guvern, condus pe atunci de Victor Ponta, și fostul președinte Traian Băsescu, conflict generat de acțiunea Executivului de a-l exclude pe șeful statului din componența delegației care participa la Consiliul European.

 

Reamintim că președintele Klaus Iohannis o acuza pe Viorica Dăncilă că nu a respectat Constituția când a pus în discuția Guvernului un memorandum "secret" legat de mutarea ambasadei României de la Tel Aviv la Ierusalim, fără consultarea președintelui.

 

textul integral al Deciziei CCR, în Comisarul.ro.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22