Oprea a ucis pentru ca a vrut viteza ignorand un accident similar celui in care a murit Gigina

Dora Vulcan | 03.10.2016

Gabriel Oprea a ucis pentru că a insistat să circule prea repede cu coloana oficială, chiar şi după ce un alt poliţist făcuse accident înaintea lui Bogdan Gigina. Probele indică un “comportamentul discreționar”, se spune in referatul DNA, citat de Romania libera.

Pe aceeași temă

 

 

 

 

În Senat, fostul ministru de Interne Gabriel Oprea le-a cerut colegilor să nu voteze cererea DNA de urmărire penală pentru ucidere din culpă. Argumentul său: a stat pe bancheta din spate a mașinii și, în consecință, nu ar fi vinovat de moartea polițistului-motociclist Bogdan Gigină. DNA, însă, are contraargumente puternice, scrie Romania libera.

 

 

Pentru a putea demonstra că Oprea trebuie cercetat pentru ucidere din culpă, procurorii au redat în referatul trimis senatorilor textele de lege, pe care le-au suprapus șirului evenimentelor sfârșite cu moartea lui Bogdan Gigină.

 

 

DNA a arătat că totul a pornit de la dispozițiile date de ministru pentru a beneficia de echipaj de însoțire permanentă cu motocicletă. La încadrarea juridică, procurorii precizează, în cazul ministrului Oprea, că „uciderea din culpă ca urmare a nerespectării dispozițiilor legale ori a măsurilor de prevedere pentru exercițiul unei profesii sau meserii ori pentru efectuarea unei anumite activități se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani”.

 

 

Altfel spus, nu numai cine se află la volan sau pe motocicletă sau nu a semnalizat bine o groapă în asfalt poate fi urmărit penal pentru ucidere din culpă într-un caz de accident de circulație, ci și cel care nu respectă dispozițiile legale privind exercitarea unei profesii sau meserii.

 

 

Ca ministru de Interne și viceprim-ministru, Gabriel Oprea a dislocat o subunitate a Direcției de Informații și Protecție Internă (DIPI), serviciul secret al ministerului, pe care a transformat-o în trupa sa personală de pază și protecție. La ordinul ministrului Oprea, trupa de ofițeri de informații a înlocuit garda de corp repartizată, potrivit legii, de la Serviciul de Protecție și Pază, structură specializată în protecția demnitarilor...

 

 

În situația lui Gabriel Oprea, spun procurorii, se aplică neres­pectarea legilor în formarea echipajelor de însoțire. De asemenea, faptul că fostul vicepremier putea prevedea posibilitatea unui accident de circulație, dat fiind că, înainte cu o lună, un alt motociclist din coloana sa fusese implicat într-un incident similar.

 

 

Probele procurorilor redate în referatul DNA sunt, printre altele, declarațiile martorilor (inclusiv ale polițiștilor din echipajele de însoțire și ale șefilor acestora), registrele de însoțire cu evenimentele rutiere petrecute pe trasee, rezultatele expertizelor criminalistice. Toate aceste probe ar indica “comportamentul discreționar” al fostului mi­nistru de Interne Gabriel Oprea.

 

 

De asemenea, în referat se precizează că dacă n-ar fi exis­tat dispozițiile ministrului de însoțire permanentă a unui echipaj cu motocicletă (inclusiv la întâlniri private sau la întoarcerea la domiciliu), accidentarea mortală a polițistului Gigină nu s-ar fi produs.

 

 

 

Oprea se grăbea la întâlniri private

 

 

În referatul DNA procurorii spun că, deși legea nu-i permitea ministrului de Interne să aibă echipaj de însoțire cu motocicletă decât în situații de urgență, în cazul fostului ministru Gabriel Oprea: “Poliția Rutieră însoțea deplasările la destinații cu vădit caracter privat (vizite particulare, sediile unor partide politice, restaurante, sedii ale unor televiziuni, revenirea zilnică la locuința personală), inclusiv în afara programului de lucru și în zilele nelucrătoare, situații în care nu poate fi justificată în mod obiectiv o urgență”.

 

 

Așadar, spun procurorii, „profitând de autoritatea pe care funcția de ministru de Interne i-o conferea asupra funcționarilor publici din cadrul acestui minister, ministrul de Interne Oprea Gabriel a determinat atât însoțirea sa permanentă cu echipaje ale Poliției Rutiere, cât și modalitatea de formare a acestor echipaje, respectiv folosirea unei motociclete a Poliției Rutiere pentru a facilita deplasarea cu viteză a coloanei oficiale astfel formate”.  

 

 

 

PRECEDENT. Un alt motociclist din coloană, accidentat

 

 

În referatul DNA se accentuează faptul că Gabriel Oprea știa de riscurile la care era supus motociclistul, procurorii prezentând un precedent.

 

 

“Caracterul riscant al activității de însoțire a ministrului de Interne a fost relevat și cunoscut de acesta și în urma unui eveniment rutier survenit la data de 21 septembrie 2015 (cu o lună înainte de data faptei care face obiectul prezentului dosar), dată la care un alt motociclist care deschidea coloana oficială a ministrului de Interne Oprea Gabriel a fost accidentat, suferind leziuni traumatice care au necesitat spitalizarea acestuia”.

 

 

Procurorii apreciază în referat că “există indicii rezonabile în sensul existenței culpei cu prevedere, anume că ministrul de Interne Oprea Gabriel a prevăzut posibilitatea producerii unui eveniment rutier în cadrul activității de însoțire, socotind însă că un atare rezultat nu se va produce”.

 

 

Profitând de autoritatea pe care funcția de ministru de Interne i-o conferea asupra funcționarilor publici din cadrul acestui minister, ministrul de Interne Oprea Gabriel a determinat atât însoțirea sa perma­nentă cu echipaje ale Poliției Rutiere, cât și modalitatea de formare a acestor echipaje.“

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22