Parlamentul: teatrul razboiului dintre PSD si PD-L

Andreea Pora | 20.01.2009

Pe aceeași temă

Noua sesiune parlamentara anunta lupte grele intre PD-L si PSD, existand o serie de proiecte legislative si subiecte asupra carora va fi dificil ca cele doua partide sa-si armonizeze punctele de vedere. Cap de lista este votul la dosarele Nastase, Mitrea si Mihailescu, chestiunea imunitatii parlamentarilor in fata legii, dar si sefia DNA. Tensiuni vor genera si Codurile penale, Legea caselor nationalizate, Legea TVR, pensiile parlamentarilor, Legea tinerilor, dar si multele acte normative refuzate la promulgare de Traian Basescu. Preocupata, pana acum, de impartirea posturilor in guvern, institutiile descentralizate si administratia locala, aflata pe picior de razboi in gestionarea scandalului Oprea-Ardelean si subminata de gruparea Nastase-Hrebenciuc, coalitia PSD-PD-L nu si-a stabilit o agenda legislativa si nici nu s-a asezat la masa pentru a vedea daca este posibil sa ajunga la un consens asupra multelor legi care au constituit, in perioada 2004-2008, subiecte majore de divergenta.

Nastase, marul otravit

Dosarele lui Adrian Nastase, trei la numar, au toate sansele sa arunce in aer proaspata coalitie, concesiile pe acest subiect fiind aproape imposibile de o parte sau de alta. Ajutat de Vanghelie si Hrebenciuc, manipuland pe ideea ca "PSD a ajuns o subunitate a lui Basescu", Nastase si-a consolidat pozitia in partid, preluand coordonarea ministrilor social-democrati in calitatea sa de sef al departamentelor. Activ in media si pe blog, Nastase isi pregateste terenul pentru o candidatura la prezidentiale, motiv pentru care nu rateaza nicio ocazie sa submineze alianta cu PD-L si sa indrepte partidul catre mult mai confortabila colaborare cu PNL. Un vot favorabil inceperii urmaririi sale penale l-ar stanjeni in aceste proiecte. Este putin probabil ca la nivelul PSD sa se ajunga la decizia de a da unda verde trimiterii lui Nastase in judecata si, chiar daca se va ajunge la asta, ea nu va fi respectata la vot. Sa nu uitam ca, la finele sesiunii, in spatele usilor inchise, pesedistii si liberalii din Comisia juridica au votat pentru exonerarea lui Nastase, in pofida opozitiei PD-L.
Liberal-democratii sunt fortati sa-si mentina pozitia in privinta lui Nastase, pe de o parte, pentru a nu transmite un mesaj si mai prost catre propriul electorat, pe de alta, pentru a-l scoate din cursa prezidentialelor pe Nastase. De altfel, la intalnirea de la Poiana Brasov, la care a venit "in vizita" si Basescu, s-a discutat subiectul si s-a stabilit demararea unor negocieri cu PSD pe acest subiect. Roberta Anastase, presedinta Camerei, a declarat clar ca una dintre prioritatile legislative ale PD-L este modificarea Legii raspunderii ministeriale, a imunitatii parlamentare. "Parlamentarii trebuie sa raspunda doar pentru vot si declaratii politice si sa nu aiba imunitatea in fata cercetarii penale. Aici nu discutam despre cazuri si nume, ci despre o procedura, despre exigentele pe care ni le-am asumat in fata Comisiei Europene", a explicat Roberta Anastase. Cu alte cuvinte, premierul Emil Boc a spus acelasi lucru cand a vorbit despre "eliminarea ingerintelor politicului in justitie".
Dosarele "Zambaccian" si "Tamara" vor ajunge, probabil, in plenul Senatului in luna februarie, la fel si cel al lui Serban Mihailescu si Miron Mitrea, si ele vor constitui testul de rezistenta al Aliantei.

Revizuirea Constitutiei, rodul consensului PSD-PD-L

Dupa lansarea Raportului de la Cotroceni, PD-L si-a stabilit ca "prioritara" revizuirea Constitutiei si votarea ei in parlament. Tot Roberta Anastase, secondata de ceilalti lideri ai partidului, a spus-o clar dupa intalnirea de la Poiana Brasov. Succesul demersului obliga, insa, la o intelegere cu PSD. Deocamdata, divergentele sunt de fond: spre deosebire de PD-L, social-democratii nu vor parlament unicameral, nici renuntarea la imunitatea parlamentarilor si, cu atat mai putin, posibilitatea ca presedintele sa poata dizolva cele doua Camere.
Mai mult, desi Geoana s-a aratat de acord cu "necesitatea" modificarii Constitutiei, alti grei ai partidului, in frunte cu Iliescu si Nastase, combat ideea in sine. "Tara arde si baba se piaptana", scrie acru, pe blog, Iliescu, intrebandu-se "de ce era nevoie de asta, acum, intr-un an care se anunta atat de dificil. Dansul doreste, de fapt, sa-si lanseze campania electorala, de acum, cu o actiune de anvergura. Numai ca actiunea este nepotrivita atat ca timp, cat si ca pretext". Tot de pe blog, Nastase il completeaza: "Nu cred ca revizuirea Constitutiei reprezinta, in acest an, o prioritate pentru romani, chiar daca ea se gaseste pe agenda personala a lui Basescu, in ideea ca referendumul pentru aprobarea ei ar trebui sa se desfasoare odata cu alegerile prezidentiale".
Din cauza opozitiei facute de Iliescu si Nastase, si nu numai, tensiunile dintre PSD si PD-L vor fi maxime pe aceasta tema, fiind de asteptat ca, in eventualitatea in care revizuirea intra in dezbaterea plenului, cele doua treimi necesare sa nu fie usor de obtinut.

Legea caselor nationalizate, punct si de la capat

Este una dintre legile care risca sa produca disensiuni de anvergura in cadrul aliantei guvernamentale. Initiativa a lui Dan Voiculescu si votata de PSD cu mare placere, desi presedintele refuzase promulgarea, Legea caselor nationalizate a fost contestata de doua ori la Curtea Constitutionala si de tot atatea ori declarata constitutionala, ultima oara acum o saptamana.
Liderii PD-L vad ca solutie introducerea in parlament a unei noi legi, care sa o anuleze pe prima. Chestiunea nu este insa simpla, PSD nici nu vrea sa auda de renuntarea la actul normativ, de care unii dintre ei profita in mod direct, si nici sa admita ca despagubirea chiriasilor cu sume actualizate la pretul de acum al pietei este o povara pe care bugetul, intr-o perioada de criza, nu are cum s-o suporte. "Legea Voiculescu" este sustinuta de aripa Iliescu, protectoare dintotdeauna a chiriasilor, dar si de cei care se vor imbogati de pe urma ei.
Pe de alta parte, nici PD-L nu pare dispus sa lase lucrurile asa cum sunt, cei loviti de lege, adica fostii proprietari, fiind propriul electorat, dar mai ales pentru ca presedintele s-a implicat serios. Surse din PD-L au declarat pentru revista 22 ca negocierile cu PSD se anunta dure, dar ca se lucreaza la un nou act normativ care va avea la baza analize ale impactului asupra bugetului, luandu-se in calcul si viitoarele procese la CEDO.

Voiculescu, eroul renationalizarii

Asa-numita "Lege Voiculescu", prevede ca nu vor mai fi retrocedate in natura fostilor proprietari imobilele nationalizate fara titlu, acestia urmand sa primeasca despagubiri doar pe cale administrativa, adica Legea 10. O alta prevedere controversata este cea prin care chiriasii vor primi despagubiri actualizate la pretul de piata, in situatia in care imobilul pe care
l-au cumparat in virtutea Legii 10 a fost pierdut, ulterior, in instanta.

"Depolitizarea" TVR si conducerea in tandem

Un mai vechi proiect de modificare a Legii de functionare a TVR si a Radioului public, votat in unanimitate, in 2006, de Camera Deputatilor, dar respins de Senat, va fi reintrodus in dezbatere. In linii generale, el urmarea depolitizarea celor doua institutii, chestiune usor ridicola dupa 19 ani in care, pe rand, partidele si-au dovedit determinarea in controlul TVR si al SRR.
In 2005, Alianta D.A. a transat chestiunea "depolitizarii", dand PNL Radioul public si punandu-l pe "apoliticul" Tudor Giurgiu la TVR.
In 2007, insa, cu ajutorul liberalilor, PSD a pus mana pe TVR, numindu-l presedinte pe Alexandru Sassu si inlaturandu-o pe Rodica Culcer din functia ocupata prin concurs, de director al Departamentului de stiri. Sub carmuirea lui Sassu, TVR s-a transformat intr-un cuibusor pesedisto-liberal, conexiunile cu Antenele lui Voiculescu fiind de notorietate, la fel si prabusirea in audienta.
Problema care se pune, acum, in coalitie este, in primul rand, gasirea unei modalitati de reglare a lucrurilor. PD-L vrea Televiziunea, inlaturarea lui Sassu si repunerea in drepturi a lui Culcer, dar Geoana nici nu vrea sa auda si nici nu este dispus la un schimb cu Radioul public, unde este presedinta Maria Toghina, numita acolo de PNL. In situatia probabila ca cele doua partide sa nu ajunga la un compromis, ceea ce presupune, implicit, respingerea rapoartelor TVR si SRR si schimbarea consiliilor de administratie, PD-L va forta repunerea in discutie a legii, lucru pe care, deja, Raluca Turcan, presedinta Comisiei de cultura din Camera, a anuntat ca il va face. Noua forma a legii, sustinuta de societatea civila, va permite, spun surse din cele doua partide, negocierea a patru functii: doua de presedinte al consiliilor de administratie la TVR si SRR si doua de director general. Sursele consultate de revista 22 sustin ca s-ar putea merge pe sistemul tandemului: functia de director sa fie detinuta de PD-L si cea de presedinte al CA de PSD, aceasta fiind formula pe care se vor declansa negocierile.

Proiectul ONG-urilor, scos de la naftalina

Proiectul de lege pe care Raluca Turcan, presedinta Comisiei de cultura din Camera Deputatilor, doreste sa-l repuna in dezbatere publica si, apoi, in dezbaterea parlamentului, vizeaza depolitizarea celor doua institutii media publice prin spargerea in doua a conducerilor. Presedintele Consiliului de Administratie, care este si ordonator de credite, nu va mai detine si functia de director general cu atributii de politica editoriala, iar membrii Consiliului de Administratie nu ar mai fi numiti de partide, urmand sa fie reprezentanti ai societatii civile, profesionisti media. O alta modificare ar fi cea prin care TVR si SRR sa nu mai fie finantate de la bugetul de stat.
Reamintim ca, in 2005, acest proiect de lege a beneficiat de sustinerea societatii civile, multe ONG-uri importante implicandu-se in redactarea lui.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22