PDL ocupă şi Biblioteca Universitară

Razvan Braileanu | 23.11.2010

Pe aceeași temă

Săptămâna trecută, Ministerul Educaţiei a organizat un concurs pentru ocuparea postului de director general al Bibliotecii Centrale Universitare. În urma concursului, a fost desemnată câştigătoare doamna Mireille Rădoi, fapt care a declanşat o serie de proteste din partea asociaţiilor de bibliotecari şi iniţierea unei petiţii online.

Principalele obiecţii se referă la metodologia de concurs. Într-o scrisoare adresată ministrului Educaţiei, sunt reclamate mai multe nereguli şi se solicită „anularea concursului şi organizarea unui nou concurs care să respecte principiile competenţei profesionale specifice domeniului biblioteconomiei şi ştiinţelor informării“.

Ambiguitate

Prima doleanţă a bibliotecarilor se referă la neglijenţă şi ambiguitate în formularea cerinţelor pentru candidaţii la acest post. În metodologia formulată de minister se arată că potenţialii candidaţi la funcţia de director al BCU „au cel puţin trei ani vechime în activităţi direct legate de lucrul cu publicaţii: biblioteci, edituri etc.“. Mireille Rădoi, câştigătoarea concursului, a absolvit Academia Naţională de Informaţii din cadrul SRI ca şefă de promoţie în 1996, ulterior fiind lector universitar doctor la Facultatea de Studii Politice din cadrul SNSPA. A publicat volume, studii şi articole pe teme de politici publice şi studii de securitate, fiind şi director al Grupului Editorial Tritonic. Cariera sa politică a fost legată de PDL, candidând în 2007 pentru un post de europarlamentar din partea PLD (care a fuzionat cu PD şi au format PDL), alături de actualul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu. A fost consilieră a ministrului Apărării Mihai Stănişoară, membră a Consiliului de Administraţie al Poştei Române şi director de cabinet al ministrului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale Gabriel Sandu. În prezent este consilier al noului ministru al Comunicaţiilor, Valerian Vreme, şi consilier din partea PDL în Primăria Sectorului 4.

Doamnei Rădoi îi este reproşată lipsa studiilor de specialitate. În plus, bibliotecarii sunt de părere că evaluarea CV-urilor candidaţilor declaraţi necâştigători, Ionel Enache şi Angela Repanovici, a fost făcută cu rea-credinţă, în condiţiile în care aceştia sunt profesori universitari cu contribuţii ştiinţifice recunoscute în domeniul biblioteconomiei şi al ştiinţei informării.

Comisia

O altă carenţă o constituie lipsa de transparenţă în modul de organizare a concursului. În protestul bibliotecarilor se arată că, până în ziua concursului, comisia de examinare a fost secretă, deşi metodologia prevede că aceasta se stabileşte, prin ordin al ministrului, în termen de 10 zile de la anunţarea concursului. Mai mult, în stabilirea componenţei Comisiei de concurs nu au fost respectate principiile competenţei specifice domeniului infodocumentar: niciunul dintre membrii comisiei nu este specialist în managementul structurilor infodocumentare sau specialist în domeniul biblioteconomiei şi ştiinţei informării. Deşi în metodologie se prevede că din comisia de concurs trebuie să facă parte „4 specialişti în domeniul managementului informaţiei“, 2 dintre membrii comisiei - Lazăr Vlăsceanu (sociolog) şi Mircea Dumitru (filosof) - nu au specializări în acest sens. Un alt membru al comisiei, Doina Banciu, este directorul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică (ICI), unde candidata declarată câştigătoare era angajată. În plus, aceeaşi Doina Banciu se află într-un conflict deschis cu unul dintre candidaţi, Ionel Enache, deşi a semnat o declaraţie pe propria răspundere că nu are relaţii conflictuale cu vreun candidat.

Deşi câştigătoarea concursului, doamna Mireille Rădoi, a declarat revistei 22 că metodologia a fost publicată în Monitorul Oficial cu 30 de zile înainte de concurs şi nu a fost contestată înainte de aflarea rezultatelor, în data de 28 octombrie, Asociaţia Bibliotecarilor din România i-a trimis un memoriu ministrului Funeriu, în care reclama că respectivul act normativ „încalcă flagrant legislaţia specială, precum şi principiile de organizare şi funcţionare a bibliotecilor centrale universitare“.

Experienţa

După o carieră de 32 de ani în bibliotecă, Mircea Regneală, care în ultimii 7 ani a ocupat postul de director general al BCU (anterior, fusese timp de 13 ani director adjunct), a fost luat pe nepregătite de decizia ministrului Educaţiei, care a decis înlocuirea sa din funcţie pe motiv că a atins vârsta de pensionare. „Am fost uimit să aflu de demiterea mea la trei zile de la scoaterea la concurs a postului pe care îl ocupasem. Au scos postul la concurs pe la spate“, a declarat Mircea Regneală pentru www.militiaspirituala.ro. Comentând câştigarea concursului de către doamna Mireille Rădoi, fostul director al BCU a spus: „După experienţa mea îţi trebuie 7-8 ani pentru a te forma în acest domeniu. Postul acesta a fost deţinut de somităţi în domeniu. Or, cu un astfel de director, lipsit de orice fel de experienţă în domeniu, se alege praful“.

* * *

Consternare şi indignare

Profesorul Liviu Papadima, decanul Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti, deplânge actuala situaţie de la BCU, provocată de concursul controversat: „Comunitatea academică din Facultatea de Litere este consternată şi indignată de felul în care s-a petrecut schimbarea conducerii BCU. Din informaţiile care ne-au parvenit, reiese că atât destituirea, prin pensionare, a celui care a contribuit vreme de decenii la dezvoltarea acestei prestigioase instituţii, profesorul Mircea Regneală, şeful Catedrei de Biblioteconomie a Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti, ca şi desfăşurarea concursului de ocupare a postului astfel vacantat s-au făcut cu o brutalitate şi un cinism ce nu ar trebui tolerate în mediul academic, dacă nu chiar cu încălcarea flagrantă a legislaţiei. Există serioase suspiciuni privind atribuirea postului de director al BCU prin derularea unor manevre politice“.

„Nu am, desigur, căderea de a judeca eu competenţa candidatei care şi-a adjudecat postul de director, mă întreb însă cum o persoană al cărei curriculum vădeşte o carieră care excelează în cu totul alt domeniu decât cel al biblioteconomiei – securitatea informaţională - şi care ocupă deja mai multe posturi importante în aria de expertiză a domniei sale, va avea priceperea şi, mai ales, disponibilitatea şi timpul necesare pentru a se dedica unei slujbe foarte dificile şi solicitante. Mă tem însă - şi sper din toată inima să nu am dreptate – că miza principală nu a fost ocuparea, previzibil vremelnică, a postului scos la concurs, cât beneficiile patrimoniale şi de capital simbolic pe care acesta le poate aduce“, declară Liviu Papadima.

* * *

Interviu cu MIREILLE RĂDOI

„Viziune de manager şi profil intelectual“

Cum v-aţi decis să candidaţi pentru postul de director al BCU? Care sunt atuurile care consideraţi că vă recomandă pentru acest post?
În calitate de director de Cabinet al ministrului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale Gabriel Sandu şi consilier în Cabinetul noului ministru, Valerian Vreme, am fost interesată de proiectele prin care miljoacele specifice societăţii informaţionale aduc valoare adăugată societăţii în general şi, în particular, dimensiunii ei culturale, un caz aparte fiind legat de beneficiile rezultate din utilizarea tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor în sporirea accesului la resursele infodocumentare. De altfel, MCSI are o seamă de parteneriate în acest sens, pe care le-am susţinut cu entuziasm.
Dincolo de aceasta, sunt cadru didactic universitar din anul 1996, susţinând cursuri şi participând la conferinţe şi evenimente naţionale şi internaţionale din aria tematică a ştiinţelor socio-umane, relaţii internaţionale şi studii de securitate. De ce ar fi surprinzător că am avut o legătură profesională instrinsecă cu instituţia „Bibliotecii“ în genere?
Consider că directorul general al unei instituţii publice de înaltă ţinută şi de importanţă naţională trebuie să aibă o viziune de manager, desigur cu un profil intelectual care să-l lege de actul de cultură în general, un conducător care să fie dinamic, creativ, responsabil, să aibă experienţă relevantă în varii domenii şi instituţii, probând o deschidere şi o flexibilitate mentală adecvată anului 2010.
Din perspectiva mea, Biblioteca Centrală Universitară Bucureşti „Carol I“ este de interes naţional şi poate reprezenta un vector de susţinere şi promovare a modelului valoric românesc într-o lume interconectată, globalizată, în care competiţia pentru resurse este acerbă, o lume în permanentă schimbare şi redefinire, o lume în care resursele simbolice nu
şi-au dat încă măsura.

Cum răspundeţi acuzaţiilor conform cărora metodologia de concurs a fost construită în aşa fel încât să vă favorizeze?
Am participat la un concurs organizat în condiţiile legii de MECTS, concurs ce a constat din 3 probe, având o comisie de elaborare a subiectelor, o comisie de examen şi o comisie de soluţionare a contestaţiilor. Metodologia a fost publicată în Monitorul Oficial cu 30 de zile înainte de concurs şi nimeni nu a contestat-o decât după afişarea rezultatelor concursului. Vi se pare firesc? Dacă era ceva de natură să nemulţumească pe cineva sau să favorizeze pe altcineva, ar fi putut fi sesizat înainte.

Taguri:

Biblioteca Centrala Universitara, Mireille Radoi, Liviu Papadima, Mircea Regneala, Doina Banciu.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22