PISA 2018: Analfabetismul funcțional în rândul elevilor a ajuns la 44%, în creștere față de 2012

Laurentiu Gheorghe | 03.12.2019

România a obținut cele mai slabe rezultatele la testele PISA 2018 față de ultimele două testări la care a participat (2012 și 2015) la toate cele trei domenii: Citire, Matematică și Științe, potrivit OECD.

Pe aceeași temă

Rezultatele PISA 2018, care arată nivelul de performanță al învățământului, la citire arată că România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte față de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puțin decât la PISA 2012 și un punctaj cu 4 puncte peste cel de la PISA 2009.

Raportul OECD arată că 59% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la citire, pe lângă o medie de 77% la nivelul OECD. Asta înseamnă că acești elevi pot cel puțin să identifice ideea principală dintr-un text de mărime medie, pot găsi informația pe baza unor criterii explicite, uneori complexe și pot reflecta asupra scopului și formei unui text, atunci când sunt puși să facă asta.

De cealaltă parte 41% dintre elevi nu pot ajunge la nivelul 2, acesta fiind nivelul de analfabetism funcțional la citire.

Analfabetismul funcțional este definit prin faptul că un elev care citește un text nu poate explica și nici nu înțelege ideea principală din textul respectiv.

La Matematică rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere față de testarea anterioară din istoria acestor teste. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012. De remarcat că rezultatele PISA din 2018 arată că România se înscrie în rândul celor trei țări în care performanțele la matematică au scăzut. Raportul PISA 2018 arată că numai în Malta, România și Taiwan, scorul la matematică este mai mic în 2018 față de 2015.

Pentru Științe rezultatele sunt și ele mai slabe, diferența față de cele de la PISA 2015 fiind de 9 puncte, iar față de 2012 – 12 puncte. Științele marchează o creștere până la 44% a proporției celor care nu pot realiza corelații elementare în acest domeniu. Acești elevi nu pot oferi explicații posibile în situații familiare sau nu pot trage concluzii bazate pe simple investigații.

În medie, procentul de analfabetism funcțional a urcat de la 39% în 2015 la 44% în 2018, marcând o creștere de 5%.

Per ansamblu, datele raportului PISA arată că există diferențe mari între țările participante și în privința performanțelor lor din 2015 și 2018. De exemplu, performanțele la matematică s-au îmbunătățit în 13 țări și economii participante: Albania, Islanda, Iordania, Letonia, Macao (China), Muntenegru, Macedonia de Nord, Peru, Polonia, Qatar, Slovacia, Turcia și Marea Britanie. Creșteri semnificative la matematică au avut loc în Turcia ( 33 de puncte), Albania (24 de puncte) și Macedonia de Nord ( 23 de puncte).

În privința indicatorilor de performanță, proporția celor care au rezolvat cele mai dificile probleme la cel puțin unul dintre cele trei domenii (subiecte) – citire, matematică sau științe – reprezintă 4% din total, în timp ce media țărilor OCDE este de 4 ori mai mare (16%).

La polul opus, procentul celor mai slabi elevi la citire, cei care nu au reușit să treacă de exercițiile cu grad foarte redus de dificultate, este de 41% la citire, respectiv 47% la matematică. Asta în condițiile în care media OECD este la jumătatea acestor valori. Pentru științe, 44% dintre cei testați nu ajung nici măcar la nivelul 2, adică nu au competențe de bază și nu pot face conexiuni între informațiile pe care le au și aspecte din viața reală.

PISA este prescurtarea pentru Programme for International Student Assessment (în traducere Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor) și este o testare care se desfășoară o dată la 3 ani și arată nivelul elevilor de 15-16 ani la matematică, știință și citire.

PISA evaluează măsura în care elevii au dobândit cunoștințe și abilități esențiale pentru participarea deplină la viața socială și economică. Evaluările PISA nu caută să vadă doar dacă elevii care se află la sfârșitul învățământului obligatoriu pot reproduce ceea ce au învățat, ci examinează cât de bine pot ei extrapola din ceea ce au învățat și dacă își pot aplica cunoștințele în situații necunoscute, atât în școală cât și în afara acesteia.

La testarea din 2018, au participat aproximativ 600.000 de studenți din 79 de țări membre OEDC și partenere, reprezentând aproximativ 32 de milioane de tineri de 15 ani. În 2018 au luat parte prima dată la test țări precum: Belarus, Bosnia și Herțegovina, Brunei, Maroc, Filipine, Arabia Saudită și Ucraina.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22