PNL cere Avocatului Poporului sa sesizeze CCR in privinta alegerii primarilor intr-un tur

Vlad Toma | 26.01.2016

Alina Gorghiu, copresedintele PNL, a anuntat astazi ca partidul pe care il conduce a trimis o scrisoare deschisa Avocatului Poporului pentru a-i solicita sa sesizeze Curtea Constitutionala in privinta legii alegerilor locale, care prevede alegerea primarilor intr-un singur tur.

Pe aceeași temă

 

"Avand in vedere atributiile Avocatului Poporului prevazute de Constitutie in privinta "apararii drepturilor si libertatilor persoanelor", precum si prevederea constitutionala care permite ridicarea directa a exceptiilor de neconstitutionalitate in privinta legilor aflate in vigoare, va solicitam sesizarea cu celeritate a Curtii Constitutionale in sensul ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate asupra articolului 101 alineatul 2 din Legea 115/2015 care prevede ca la alegerea primarilor este realizata intr-un singur tur de scrutin: Este declarat ales primar candidatul care a intrunit cel mai mare numar de voturi valabil exprimate" scriu liberalii in scrisoarea trimisa Avocatului Poporului, conform Hotnews.
 

Argumentele PNL:

 

"Alegerea primarilor in 2 tururi de scrutin duce la corectarea unei erori in privinta standardului minim de legitimitate/reprezentativitate pe care trebuie sa-l indeplineasca alegerile. Trecerea de la un singur tur de scrutin la 2 tururi de scrutin NU presupune modificarea sistemului electoral (ramane uninominal majoritar), ci completarea lui prin introducerea conditiei obtinerii cel putin a unei majoritati de 50% plus 1.

 

2 tururi de scrutin inseamna revenirea la formula initiala (nu este o formula noua) utilizata la alegerile locale din 1992, 1996, 2000, 2004, 2008. Constitutia nu permite exercitarea suveranitatii poporului altfel decat prin intermediul vointei populare a unei majoritati, exprimata prin alegeri.

 

Recomandarile organismelor internationale de profil, cum este cazul Comisiei de la Venetia, nu interfereaza in acest caz intrucat principiul fundamental pe care il au in vedere este consolidarea exercitiului democratic. Astfel, 2 tururi de scrutin presupun mai multa legitimitate, mai multa reprezentativitate si in final mai multa democratie. Din acest motiv, demersul nu poate fi considerat decat unul democratic.

 

Emiterea de OUG este permisa de Constitutie si de jurisprudenta CCR atunci cand drepturile cetatenilor, inclusiv cele electorale, nu sunt "afectate" in sens negativ. Deciziile CCR consfintesc faptul ca instrumentul OUG este constitutional daca actul normativ are consecinte pozitive in domenii in care intervine. (Deciziile CCR 549/2014, 458/2013, 447/2013)

 

Instrumentul OUG, in acest caz, nu este in niciun fel restrictionat de rigorile constitutionale ori de tehnica legislativa (utilizarea OUG nu este in niciun fel restrictionata de caracterul ordinar sau organic al unei legi, ea capatand la randul ei, la momentul declansarii procedurilor parlamentare, caracterul legii pe care o modifica. Ceea ce nu poate fi modificat prin OUG este Constitutia).

 

Reintroducerea a doua tururi de scrutin pentru alegerea primarilor este, fara urma de indoiala, o imbunatatire a cadrului democratic in raport cu principiul fundamental al reprezentativitatii organelor alese. Solutia celor doua tururi de scrutin porneste de la principiul conform caruia decizia luata prin vot apartine unei majoritati (jumatate plus 1) a celor care isi exprima optiunea, fiind conditia prima pentru ca mandatul rezultat sa fie unul reprezentativ.

 

Dreptul cetateanului de a decide printr-o majoritate reala, si nu printr-o minoritate (cum e cazul unui singur tur), de catre cine va fi reprezentat se constituie in fundatia logicii noastre constitutionale si democratice. Instrumentul OUG a folosit deja de actualul Guvern pentru prorogarea ori suspendarea intrarii in vigoare a unor legi adoptate de Parlament. Din acest punct de vedere, solutia OUG nu reprezinta o abordare diferita sub aspectul efectelor unor legilor aflate in vigoare.

 

Urgenta promovarii acestei solutii legislative este determinata de declansarea calendarului electoral premergator alegerilor locale, tinand cont de momentul stabilirii datei acestora (cu cel putin 75 de zile inaintea alegerilor - art. 10, alin 1, Legea 115/2015). La nivel parlamentar, proiectul de lege privind revenirea la doua tururi de scrutin pentru alegerea primarilor este blocat exclusiv in interes partizan de PSD - singurul partid interesat de mentinerea unui singur tur de scrutin.

 

OUG trebuie sa priveasca 'situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata'. Sub acest aspect, necesitatea corectarii unei anomalii in desfasurarea procesului democratic se impune de urgenta, avand in vedere importanta majora pe care o au alegerile intr-un stat de drept din perspectiva transferului de incredere dinspre alegatori spre cei pe care ii aleg."

 

Cioloș refuză PNL: Nu ar fi democratic să modific prin ordonanță o lege adoptată de Parlament

 

Alina Gorghiu, co-președinte PNL, a declarat zilele trecute că va cere Guvernului să modifice, prin ordonanță de urgență, legea privind alegerea primarilor dintr-un singur tur de scrutin. Primul-ministru a răspuns însă că nu poate adopta o asemenea decizie.

 

Înainte de a participa la o acțiune politică a PNL, premierul Dacian Cioloș a răspuns unei întrebări din partea presei cu privire la solicitarea Alinei Gorghiu: "Este vorba despre o lege politică pe care Parlamentul a votat-o. Este deja o lege electorală modificată. S-a decis printr-o înţelegere politică. Guvernul pe care îl conduc este un guvern care nu este implicat politic şi nu cred că este democratic să modifice un guvern prin ordonanţă de urgenţă o lege politică".

 

Co-președintelui PNL, Alina Gorghiu, a criticat însă acest răspuns al premierului: "Referitor la revenirea la scrutinul în două tururi pentru alegerea primarilor, mă așteptam ca un guvern tehnocrat să dorească asumarea unei astfel de schimbări în legislația electorală. Asta, mai ales, având în vedere că în prima schiță a programului de guvernare asumat de premierul Cioloș, susținea reintroducerea votului în două tururi. Până la urmă, marți,19 ianuarie, prim-ministrul a ales o poziție de neimplicare, probabil și din teama de a nu fi acuzat de partizanat politic.

 

Din punctul meu de vedere, acest subiect nu este unul politic, ci unul tehnic si nu folosește politicienilor ci, în primul rând, cetățenilor. Poate vom reuși, până la urmă, să-l convingem că este o măsură bună pentru societate. Poate îl va convinge societatea civilă, dacă noi nu am reușit.

 

Și într-un caz, și în altul, vom continua efortul de a schimba legea în Parlament, chiar dacă șansele sunt extrem de mici. Nu am pornit acest demers cu mari așteptări de succes, dar era de datoria noastră să încercăm tot ce ne stă în putință pentru a realiza această schimbare care, repet, a fost cerută insistent de către stradă."

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22