Pe aceeași temă
În răspunsul transmis de președinția România se arată că șeful statului nu dispune decât de maximum 20 de zile pentru promulgarea legilor, răstimp prea scurt pentru Comisia de la Veneția să poată parcurge procedura de urmat în cazul unei astfel de solicitări.
Șeful statului mai susține că deja Curtea Constituțională a luat unele decizii legate de constituționalitatea modificărilor aduse legilor justiției și că CCR nu a solicitat o opinie din partea Comisiei de la Veneția. "Ceea ce nu exclude solicitarea unei opinii din partea Comisiei de la Veneția de către alți actori instituționali (Parlament, Guvern sau șeful statului)", punctează totuși acesta.
Întrucât Parlamentul urmează să pună în acord modificările la legile justiției cu deciziile CCR, acesta „poate solicită Comisiei de la Veneția o opinie chiar înainte de a demara dezbaterile, cu atât mai mult cu cât legiuitorul nu este ținut de niciun termen pentru a finaliza procesul decizional”.
Din momentul în care legile vor ajunge la președinte în vederea promulgării, conform Constituției aceasta trebuie efectuată în 20 de zile calendaristice, termen ce nu poate fi depășit „indiferent de formularea sau nu a unei sesizări către Comisia de la Veneția”. Însă Președinția spune că poate aprecia „dacă o astfel de sesizare ar putea fi valorificată în termenele de promulgare prevăzute de Constituție”.
Răspunsul președintelui Klaus Iohannis cu privire la cererea de sesizare a Comisiei de la Veneția pe legile justiției:
În prezent, in urma pronunțării Deciziilor nr. 33/2018, 45/2018 si 61/2018, Curtea Constituțională a tranșat unele aspecte legate de constituționalitatea modificărilor aduse acestor legi prin raportare la motivele invocate in sesizarile primite. In considerentele acestor decizii, Curtea Constitutionala a apreciat ca nu este necesar sa obtina o opinie pe calea unui amicus curiae din partea Comisiei de la Venetia, ceea ce nu exclude solicitarea unei opinii din partea Comisiei de la Venetia de catre alti actori institutionali (Parlament, Guvern sau seful statului).
In conditiile in care Parlamentul Romaniei urmeaza sa puna in acord prevederile declarate neconstitutionale cu dispozitiile legii fundamentale, acesta poate solicita Comisiei de la Venetia o opinie chiar inainte de a demara dezbaterile, cu atat mai mult cu cat legiuitorul nu este tinut de niciun termen pentru a finaliza procesul decizional.
In momentul in care legile vor ajunge la Presedintele Romaniei pentru promulgare, acesta dispune de un termen de 20 de zile calendaristice de la primirea lor in conditiile art. 77 alin. 1 din Constitutia Romaniei, respectiv de un termen de 10 zile calendaristice in conditiile art. 77 alin. 3 din aceeasi lege fundamentala. Presedintele Romaniei nu poate amana promulgarea unei legi dincolo de aceste termene, indiferent de formularea sau nu a unei sesizari catre Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept a Consiliului Europei (Comisia de la Venetia). Dat fiind procedura pe care Comisia de la Venetia trebuie sa o urmeze in cazul unei astfel de solicitari, nu putem aprecia daca o astfel de sesizare ar putea fi valorificata in termenele de promulgare stabilite de Constitutie pentru Presedintele Romaniei".