Pe aceeași temă
Premierul Dacian Ciolos prezinta Bugetul pe 2016. Cititi desfasurare evenimentelor (preluare Hotnews)
- Negrut Clement, Miscarea Populara: "Aveti in fata un buget preluat de la fostul guvern USL."
- Varujan Vosganian, senator ALDE: "ALDE isi va respecta statutul de partid de opozitie, din pacate singurul" a inceput el. Vosganian insa nu a precizat daca ALDE va vota sau nu proiectul de buget, spunand ca asteapta pana miercuri. "Contez pe seriozitatea dvs." i-a spus el lui Ciolos. Vosganian a vorbit despre o prudenta excesiva in privinta investitiilor dovedita in ultimii ani.
Liderul de grup al deputatilor liberali, Eugen Nicolaescu, anunta la randul sau ca PNL voteaza bugetul: "Trebuie sa dovediti ca in anul electoral 2016 nu vor fi derapaje, nu vor fi utilizate fondurile publice in scopuri politice, desi unii ministri au dat de inteles ca pot face promisiuni".
Deputatul PSD Viorel Stefan, liderul comisiei de buget-finante, anunta ca grupurile PSD-UNPR vor vota acest buget: "Grupurile noastre parlamentare vor vota proiectul de buget pe anul 2016 asa cum a fost amendat si usor modificat. In opinia noastra, acesta ar fi al doilea vot de incredere pentru acest cabinet in interval de circa o luna" a spus el in plen.
Cititi declaratiile premierului:
"Acest Guvern a decis sa respecte cadrul legal adoptat de Parlament in 2015 si a inclus prevederi importante de relaxare fiscala si cresteri salariale. Prevederile mentionate nu sunt deloc de neglijat, totalizand 20 miliarde lei impact bugetar, tinand cont ca veniturile scad cu circa 10 miliarde lei, in timp ce cheltuielile cresc cu peste 9 miliarde lei. Acestea nu se pot compensa cu cresterea economica, care acopera circa 9 miliarde lei.
Solutia a fost dificil de agreat intr-un interval extrem de scurt, dar a fost posibila prin marirea deficitului bugetar ca derogare temporara de la obiectivul asumat si prin relocarea unor sume de la ordonatorii de credite.
Pe proiecte cu impact real nu incepem mai mult decat putem termina. S-a avut in vedere evitarea rispirii resurselor prin concentrarea pe un numar limitat de proiecte cu rezultate concrete.
In ce priveste transparentizarea, avem ca obiectiv publicarea contractelor de achizitii publice si raportarea sistematica a constructiei bugetare pentru a pregati realocari de fonduri neconsumate. Eficienta e o conditie cheie ca oamenii sa inteleaga de ce colectam venituri.
Prudenta e un factor crucial in executia bugetului. Cu un deficit de 2,95% e clar ca trebuie sa fi extrem de prudenti. Guvernul mizeaza pe o rezerva de crestere de venituri ca urmare a efectelor de runda a doua a relaxarii fiscale.
Predictibilitatea - guvernul va avea in vedere doar doua rectificari, asa cum prevede cadrul legal. In comparatie cu executia finala estimata a bugetului pe 2015, vor exista alocari mai mari la sanatate cu 3,1 mld lei, 2,3 mld la educatie si 508 mil lei la cercetare.
Continuam ce a fost inceput si daca lansam proiecte noi sa avem siguranta ca ne putem apropia de finalizarea lor. Guvernul va aloca la autoritatile publice locale o suma suplimentara pentru reabilitarea scolilor.
Investitiile in cercetare cresc cu 23% in 2016, pentru ca plecam de la faptul ca cercetarea e esentiala pentru relansarea durabila a economiei. Prioritatea pe infrastructura de transport e accelerarea proiectelor agreate in Master Plan.
E important sa pregatim conditiile sa putem semna contracte de executie la inceputul lui 2017. Ma refer la tot ce inseamna exproprieri, studii, contracte. Alocarea pe proiecte de infrastructura de transport va putea fi suplimentata printr-un mecanism comvenit cu ministerul, in functie de ritmul de executare a lucrarilor.
Prioritatea in Aparare e respectarea obligatiilor de membru NATO, UE si parteneriatele strategice in care e parte. Guvernul isi asuma decizia CSAT de crestere graduala a bugetului alocat apararii la 2% pana in 2017.
Fata de executia estimata in 2015, cand investitiile nu au depasit 4,7%, in special din lipsa de proiecte finantabaile, pentru anul viitor alocarea e de 5,1% din PIB. Pe langa aceste cresteri, bugetul seteaza o ambitie sporita in zona dezvoltarii locale, unde alocarea pentru investitii e mai mare cu circa 2 mld lei.
Vom evita finantarea scolilor fara elevi sau a terenurilor de fotbal in panta. E vital ca sectorul privat sa fie solidar cu exrcitiul bugetar pe 2016.
Prin respectarea codului fiscal adoptat, Guvernul lasa intr-o anumita masura sectorului privat gestiunea unor sume de 10,2 mld lei. Guvernul are in vedere sa colaboreze strans cu sectorul privat.
Sper ca Parlamentul sa adopte propunerea de buget pentru a putea trece la treaba, la implementarea masurilor pe care le-am prevazut pentru eficientizarea actului guvernamental si pentru a crea premisele unei viziuni de dezvoltare economica pe termen mediu si lung."
***
Pe parcursul dezbaterilor din Comisiia au fost introduse puține amendamente, dat s-au înregistrat unele incidente, iar discuțiile s-au încins pe câteva subiecte.
Unul dintre parlamentari, de exemplu, a cerut două mii de lei pentru mânăstirea Dealu, unde este îngropat capul lui Mihai Viteazu, dar în amendamentul scris au apărut două milioane de lei. Fiindcă în bugetul pe 2016 nu au fost alocați bani pentru acest capitol, amendamentul a fost respins.
La fel s-a întâmplat și cu suma de 500 de milioane de lei cerută pentru sistemul de irigații, în condițiile în care statul plătește și anul acesta despăgubiri pentru efectele secetei. În România există aproximativ 10 milioane de hectare de teren arabil și doar 700.000 dintre ele sunt irigate cu ajutorul statului.
La transporturi, ministrul Dan Costescu le-a explicat parlamentarilor că trebuie evitate investiţiile de tipul "elefanţilor albi", care sunt apoi abandonate. De aceea, o eventuală investiție privind modul în care va fi legată Capitala de Aeroportul "Henri Coandă", se va decide după efectuarea unor studii.
Se actualizeaza