Presedintia a reziliat oficial contractul cu TAROM pentru avionul VIP

Fara Autor | 17.04.2013

Pe aceeași temă

Contractul incheiat de Presedintie cu Tarom in 2010 pentru inchirierea avionului Airbus 310, botezat "aeronava VIP", a fost reziliat la sfarsitul lunii martie, in urma disputei publice dintre presedintele Traian Basescu si ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, informeaza publicatia "Gandul", citata de Mediafax.

"Contractul este reziliat in acest moment. Tarom nu mai are nicio obligatie fata de Administratia Prezidentiala", a explicat pentru "Gandul" Dan Pascariu, presedintele Consiliului de Administratie al companiei nationale de transport aerian.

Ruperea legaturilor cu Tarom este confirmata si de Presedintie. "A doua zi dupa conferinta de presa in care s-a vorbit despre acest lucru, s-a trimis o adresa Tarom in care Administratia Prezidentiala a anuntat ca nu mai doreste continuarea acestui contract", spune Bogdan Oprea, purtatorul de cuvant al presedintelui.

Potrivit informatiilor "Gandul", Presedintia nu este in acest moment in discutii cu nicio alta companie aeriana privata pentru inchirierea unei aeronave in regim charter. Variantele luate in calcul la Palatul Cotroceni pentru deplasarile externe din urmatoarele 2-3 luni ale lui Traian Basescu sunt cursele de linie, iar, pentru situatii de urgenta interne, cele doua avioane sau elicopterele armatei.

Dupa conflictul cu Relu Fenechiu care a prezentat public un document prin care managerul TAROM, Christian Edouard Heinzmann, cerea Ministerului Transporturilor suportarea unor costuri de 22.689.000 de lei, adica aproximativ 5 milioane de euro pe an pentru aeronava VIP din care in 2012 s-ar fi recuperat doar 1.519.000. de lei, Traian Basescu a anuntat ca renunta definitiv la zborurile cu Tarom.

"Va asigur ca la nevoie, atunci cand va fi nevoie, voi lua in charter un avion de la o companie straina, ca sa ne spuna atunci Guvernul cat costa avionul", spunea presedintele pe 21 martie, sustinand initial ca "nu exista contract, nu am ce sa reziliez, pur si simplu, s-a propagat o minciuna".

Dupa cateva momente, Basescu a revenit insa in sala de conferinte de la Palatul Cotroceni cu o precizare: "Acum am aflat in lift ca exista o minuta, un contract. Categoric nu mai merg cu TAROM". La acel moment, presedintele a fost insa evaziv in legatura cu rezilierea. "O sa vad, nu pot sa va spun, abia am aflat ca exista", a ezitat Basescu sa dea un raspuns transant.

Potrivit purtatorului sau de cuvant, a doua zi, Presedintia a cerut Tarom rezilierea. Decizia a venit in conditiile in care conducerea companiei anuntase ca va trimite o scrisoare la Palatul Cotroceni "prin care s-a solicitat institutiei sa precizeze daca doreste continuarea actualului contract sau rezilierea". "Nu am mai trimis-o pentru ca am primit un telefon si apoi o solicitare scrisa de la Presedintie ca doresc rezilierea", a explicat pentru gandul Dan Pascariu.

Presedintele CA al Tarom spune ca Administratia Prezidentiala a trimis instiintarea de reziliere a contractului de inchiriere fara a propune sau a solicita vreo solutie alternativa din partea Tarom pentru deplasarile presedintelui in strainatate. In intentiile Tarom intra vanzarea aeronavei pe care compania nu spera sa obtina mai mult de 2-3 milioane de euro.

Ca urmare a disputelor politice, Romania nu mai are in acest moment nicio aeronava oficiala. Vechiul avion al ROMAVIA Boeing-ul 707-3K1C Carpati, cunoscut drept AIR FORCE ONE al Romaniei, folosit de la Nicolae Ceausescu incoace de toti presedintii, a fost vandut in 2012 pentru 2 milioane de euro si va opera din 2014 in misiuni militare ale SUA si ale NATO. La momentul vanzarii, aeronava Carpati avea interdictie de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot care depasea limitele admise in UE. Pentru zborurile presedintelui, se obtinea insa o derogare.

Avionul Airbus 310 VIP, in care a fost instalat un sistem de telecomunicatii special prin care pasagerul oficial sa poata primi telefoane si faxuri pe linia securizata a STS, interiorul ramanand neschimbat, a fost contractat de Presedintie si folosit doar pentru deplasarile sefului statului incepand cu 2010.

Fara avion oficial, Basescu va merge in urmatoarele deplasari cu aeronave de linie, costurile plecarilor sale recente in aceasta formula ridicandu-se la 5.000-7.000 de euro pentru un drum in Europa. "Pentru urmatoarele deplasari se analizeaza solutii de transport", este evaziv Bogdan Oprea.

Pentru situatiile de urgenta pe de alta parte, exista doua aeronave ale armatei cu care presedintele a mers in anii trecuti la inundatii sau in teatrele de operatiuni. Acestea au insa dezavantajul ca nu pot ateriza decat in conditii speciale si nu pot fi folosite in vizite externe din ratiuni de imagine.

Administratia Prezidentiala nu are inca deocamdata o solutie pentru vizitele oficiale sau de stat, in care protocolul presupune primirea sefului statului cu onoruri militare la aeroport. In acelasi timp, agenda lui Traian Basescu pentru luna mai nu include vizite oficiale sau de stat, ci o deplasare la Consiliul European de la Bruxelles si cateva summit-uri la care pot fi contractate bilete pe curse de linie.

Varianta inchirierii permanente a unei aeronave de la o companie privata nu este in acest moment in discutie. Bugetul total al Presedintiei pentru deplasari externe este in acest an de 5.230.000 de lei, adica 1.160.000 de euro.

Potrivit lui Victor Ponta, Guvernul are intentia de a cumpara sau inchiria "un avion de 10-12 persoane, cu echipament de comunicatii", fara a avansa insa un termen. "In momentul in care vom avea posibilitatea financiara, vom achizitiona, vom inchiria un avion din acesta pentru presedinte, pentru premier", a spus recent primul-ministru.

Sursa: HotNews

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22