Primele gogosi populiste vandute la primaria Capitalei: Transportul public va fi gratuit

Vlad Toma | 10.06.2016

Promisiunile Gabrielei Firea legate de gratuitatea transportului in comun in Bucuresti par sa faca parte din categoria autostrazilor suspendate, a bulevardelor de mare viteza prin centrul orasului si a telecabinelor visate de fostul primar Oprescu.

Pe aceeași temă

 

Dupa incheierea mandatului acestuia, in conditii nu tocmai legate de buna administrare a orasului, e destul de usor de observat ce a ramas de pe urma acestor fantezii pe care orice om cu putina decenta s-ar fi sfiit sa le rosteasca in spatiul public.

 

Firea a anuntat, dupa alegerea sa in functia de primar, ca “modernizarea transportului public este o prioritate pentru mine, precum şi îmbunătăţirea condiţiilor pentru biciclişti. Voi găsi căile economice cele mai potrivite pentru ca transportul public să fie gratuit, într-un timp rezonabil, tocmai pentru a încuraja cât mai mulţi bucureşteni să îl folosească. Asta nu înseamnă că personalul RATB care vinde, acum, biletele, va rămâne pe drumuri. Vom găsi soluţii pentru fiecare în parte. Eu vreau să creez locuri de muncă pentru bucureşteni, nu să cresc şomajul.”

 

Gabrielei Firea pare sa-i scape insa problema realitatii economice a unei asemenea situatii, nefiind vorba atat de faptul ca ea ca primar vrea sa faca asta si desigur, in acelasi timp, sa creeze locuri de munca, sa nu fie somaj si totul sa fie bine pentru toti si vremea sa fie frumoasa, cat daca un astfel de sistem este sustenabil, daca va functiona.

 

O problema concreta ar fi, de exemplu, faptul ca autobuzele RATB sunt deja extrem de aglomerate, nu ajung la timp, si multi bucuresteni nu se pot baza pe ele pentru a ajunge la munca. Marea problema nu este costul de 1 leu si 30 de bani cat costa o calatorie, asta cu atat mai mult cu cat o buna parte dintre cei care calatoresc cu RATB deja nu se prea obosesc sa mai si plateasca pentru asta. O prima problema care iti vine imediat in minte este ca autobuzele vor fi probabil si mai aglomerate decat sunt acum ceea ce ii va face pe si mai putini bucuresteni sa se bazeze pe acest mijloc de transport.

 

In plus, daca RATB nu va mai face bani, Primaria - adica bucurestenii - va trebui sa finanteze totul si sa retraga milioane de euro din alte proiecte, ceea ce este absurd atat timp cat transportul este relativ ieftin, fiind totusi firesc sa platesti pentru un serviciu public. Ar fi nevoie poate sa se plateasca un pic mai mult si banii sa fie folositi in mod eficient pentru cresterea calitatii acestor servicii.

 

Nicusor Dan, candidatul USB la primaria Capitalei, a criticat proiectul Gabrielei Firea: “Gabriela Firea, noul primar general al Capitalei, își începe mandatul cu o promisiune populistă, marca Sorin Oprescu, fără suport în realitatea de zi cu zi și fără argumente economice. Măsura gratuității pentru transportul public de suprafață este încă o dovadă că Gabriela Firea nu cunoaște nevoile reale ale cetățenilor din București. Motivul pentru care numărul pasagerilor a scăzut în intervalul 2009-2013 de la 788 de milioane la 725 milioane nu este din cauza prețului călătoriei, de 1,3 lei.

 

Călătorii sunt descurajați de calitatea scăzută a serviciilor oferite de RATB: parc auto insuficient, autobuze și tramvaie uzate, depășite din punct de vedere tehnologic, murdare și de multe ori fără aer condiționat sau încălzire, lipsa de coordonare a traseelor de autobuz și tramvai și de integrare a transportului de suprafață cu cel subteran, blocajele în trafic, stații fără adăpost și nesemnalizate, lipsa unui sistem de informare a pasagerilor în timp real."

 

Dan considera ca "prioritățile administrației trebuie să fie eficientizarea structurii de conducere a RATB, transformarea RATB din regie autonomă în societate comercială conform Regulamentului CE 1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului - fără de care nu poate să acceseze fonduri nerambursabile din Programul Operațional Regional 2014-2020 pentru înnoirea materialului rulant - introducerea culoarelor unice pentru transportul în comun, prioritizarea transportului în comun în intersecții.”

 

In ciuda criticilor aduse ideii sale, Firea merge inainte, fara sa tina seama de cei “care combat proiectul meu” si care ar face politica nu administratie asa cum face ea, furand in stil PSD mesajul lui Nicusor Dan:

 

“În ciuda declaraţiilor politice care combat proiectul meu pentru ca transportul public să devină o alternativă viabilă la călătoria cu autoturismul personal - ca o prima soluţie la traficul sufocant -, voi demonstra că ce propun este corect şi în interesul tuturor bucureştenilor. Am afirmat şi întăresc faptul că voi aplica aceste măsuri într-un timp rezonabil. Paşii sunt următorii: bandă proprie pentru autobuzele RATB, taxi şi salvări/pompieri, completarea flotei regiei cu încă minimum 300 autobuze - cele care acum există dar nu au piese -, continuarea procesului de transformare a regiei în societate comercială a municipalităţii pentru a putea atrage fonduri europene necesare modernizării, curăţenie în autobuze, siguranţa călătorilor, aer condiţionat vara, gratuitate, pentru început, înainte şi după vârfurile orare de trafic.

 

Angajaţii RATB nu au de ce să se îngrijoreze. Eu vrea să creez locuri de muncă, nu să cresc şomajul. Toate aceste măsuri înseamnă o bună guvernare locală. Cei care sunt împotrivă fac politică, nu administraţie. Eu vreau rezultate pentru bucureşteni şi, la fel ca în campanie, nu voi polemiza cu nimeni, voi fi doar în dialog cu bucureştenii.”

 

Pentru a castiga increderea bucurestenilor in acest proiect, Gabriela Firea ar trebui sa fie atat de populista incat sa promita ca va folosi ea insasi transportul in comun pentru a ajunge zi de zi la primaria Bucurestiului, in noile conditii pe care planurile sale le vor crea.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22