Pe aceeași temă
Agresorii cadrelor didactice riscă pededepse mai mari cu o treime decât în mod normal, în cazul violenței fizice sau verbale, prevede noua lege, potrivit unui amendament inițiat de Liviu Pop, fost ministru PSD al Educației.
Dacă în prezent cel care amenință un profesor poate primi până la un an de închisoare, în baza noii legi pedeapsa ajunge la un an și patru luni, potrivit documentului.
În cazul lovirii sancțiunile sunt și mai mari, de până la doi ani și jumătate de închisoare.
Proiectul lui Șerban Nicolae le dă profesorilor puterea și autoritatea unor funcționari de stat. Unul din articole prevede că "în cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, în scris, de personalul menţionat, în exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei, se bucură de prezumţie relativă de veridicitate, până la proba contrară", adică operează cu prezumția de vinovăție asupra elevilor. Consiliul Elevilor a spus că respectul trebuie obținut natural în relația profesor-elev, că nu se obține cu forța legii și că legea nu va face decât să deschidă calea unor abuzuri din partea profesorilor fără vocație, motiv pentru care va sesiza Avocatul Poporului.
Preşedintele Comisiei juridice, senatorul PSD Şerban Nicolae, iniţiatorul acestui proiect, justifică demersul legislativ, adoptat tacit de Camera Deputaţilor, prin faptul că în sistemul naţional de învăţământ se constată o lipsă de protecţie juridică a cadrelor didactice faţă de hărţuirea şi agresiunile venite din partea elevilor, părinţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora.
Un amendament la proiect, adoptat, prevede că "în cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, în scris, de personalul menţionat, în exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei, se bucură de prezumţie relativă de veridicitate, până la proba contrară".
Consiliul Național al Elevilor: Învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică va deschide calea unor abuzuri
”Nu considerăm deloc benefic învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică, întrucât suntem de părere că respectul la care profesorii tind din partea elevilor și părinților, respect absolut necesar pentru buna desfășurare a actului instructiv-educativ, nu poate fi reglementat printr-o lege.
Admitem că un climat de ordine și respect este esențial în școlile din România, însă oferirea autorității de a lua decizii oportune, care să îi permită să mențină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învățare-evaluare, dar și a dreptului de a aplica sancțiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ nu va încuraja la colaborare și respect reciproc între elevi și profesori, ci, mai mult decât atât, va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia”, arată elevii într-un comunicat de presă.
Elevii mai arată că în prezent sunt multe cazuri în care profesorii abuzează elevii.
”Nu puține sunt cazurile în care unii profesori, în profilul cărora putem distinge lipsa vocației necesare pentru îndeplinirea acestei meserii, abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoționale sau cu dificultăți de integrare în mediul educațional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar și mai numeroase.
Suntem de părere că respectul și colaborarea dintre cei mai importanți actori de pe scena învățământului – elevii și profesorii – trebuie construit natural, această lege blocând respectul organic care ar putea fi nutrit în comunitățile școlare”, mai arată elevii.
Statutul de autoritate publică oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori, mai arată elevii, care arată că de multe ori victime ale abuzurilor în mediul școlar, mai spun elevii.
,,Având în vedere nenumăratele situații în care elevii au fost victimele unor abuzuri din partea unor cadre didactice lipsite de viziune, de vocație, de etică – acestea fiind absolut necesare în profesia prin care se clădesc caractere, se formează cetățeni active – educarea și formarea elevilor pe care îi reprezentăm.
Mai mult decât atât, considerăm că această propunere este lipsită de fundament legislativ, iar dacă aceasta ar deveni lege, ar conduce la distrugerea climatului educațional prin instaurarea unui permanent dezechilibru în relația tripartite elev-părinte-profesor.
De asemenea, menționăm că vom sesiza cât de curând Avocatul Poporului pentru a rezolva această problemă”, a declarat Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor, citată de Hotnews.ro.