Proiectul de desființare a SIIJ anunțat de Ministerului Justiției este contestat de USR

L. G. | 21.01.2022

Proiectul de desființare a Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) a fost pus vineri în dezbatere publică.

Pe aceeași temă

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a pus în dezbatere publică, vineri, proiectul de desființare a Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) și spune că pentru investigarea infracțiunilor care până acum erau în competența Secției se vor ocupa 42 de procurori, - 12 de la Secția de urmărire penală a Parchetului General și 30 de la parchetele curților de apel.

El a declarat că „o altă soluție tehnică pentru desființarea SIIJ nu e posibilă politic în acest moment" și că nu va fi vorba, de fapt, despre o altă structură care să înlocuiască SIIJ, ci despre un nou sistem, invocând modelul Parchetului European. DNA - singura unitate de parchet specializată în fapte de corupție - este exclusă astfel din schemă, cerință exprimată cu insistență atât de PSD, cât și de UDMR.

 Stelian Ion: Știrbește definitiv competența DNA

Fostul ministru USR al Justiției Stelian Ion critică în termeni duri proiectul de desființare a Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) pus vineri în dezbatere publică, el spunând că este știrbită astfel definitiv competența DNA de a ancheta cazurile de corupție în care ar putea fi implicați magistrați: „Președintele Iohannis și coaliția pe care instalat-o la butoane vor magistrați slabi, timorați, care să răspundă comenzilor politice".

„Este ceea ce și-au dorit mereu, de la președintele Iohannis, până la PSD, PNL și UDMR. Care va fi următorul pas, să ia de la DNA și alte competențe de a ancheta fapte de corupție? Ministrul Predoiu acționează în mod conștient pentru slăbirea DNA și a luptei anticorupție.

Președintele Iohannis și coaliția pe care instalat-o la butoane vor magistrați slabi, timorați, care să răspundă comenzilor politice. Proiectul de desființare a SIIJ prezentat de Predoiu încalcă flagrant una dintre cerințele principale ale rapoartelor MCV și avizele Comisiei de la Veneția, și anume refacerea competențelor parchetelor specializate, DNA și DIICOT", afirmă Stelian Ion.

El susține că "găselnița" lui Predoiu de a trimite dosarele la mai multe parchete din teritoriu, "pentru a nu se putea spune că le mută la o altă structură după chipul și asemănarea SIIJ", este "ridicolă și nu rezolvă adevărata problemă".

În opinia fostului ministru al Justiției, adevărata problemă este slăbirea DNA, iar "faptul că noua structură va avea coordonare și nucleu central arată că, până la urmă, SIIJ nu se desființează, ci se re-înființează".

Stelian Ion mai spune că desemnarea procurorilor de la parchetele de pe lângă curțile de apel și a celor de la nivel central, de la Parchetul General, de către plenul CSM, nu doar de către Secția pentru procurori, va transfera și asupra selecției acestora lipsa de credibilitate și suspiciunile care planează acum asupra CSM, aflat într-o situație de blocaj.

 

Cele mai importante declarații ale ministrului Justiției, Cătălin Predoiu:

  • MJ va pune azi în dezbatere publică proiectul de lege privind desființarea SIIJ

  • Principala prevedere și scopul este, bineînțels, desființarea SIIJ începând cu data adoptării

  • Pentru investigarea infracțiunilor care erau de competența SIIJ am folosit un model inspirat de EPPO - 12 procurori la centru si 30 de procurori la parchetele fiecarei curți de apel, in total 42

  • Acești procurori sunt anume desemnați de plenul CSM

  • Cei 12 procurori din București vor fi desemnați de plenul CSM de la Secția de Urmărire penală și Criminalistică din cadrul Parhetul Genereral

  • Cei 30 de procurori din țară vor fi desemnați din cadrul parchetelor curților de apel

  • Procurorii de la centru vor fi propusi plenului CSM de către procurorul general

  • Procurorii desemnați de plenul CSM vor avea o vechime de 15 ani cei de la Secția de Urmărire din PG și de 15 ani cei de la parchetele curților de apel, cu experiență în principal pe in fracțiunile de corupție și de terorism

  • În cazul în care acești procurori nu își mai pot desfășura activitatea, la cererea lor sau din motive de ineficiență, procurorii care i-au propus vor propune plenului CSM retragerea

  • Dosarele vor fi transmise de PG parcchetelor competente, în 30 de zile

  • În redactarea acestui proiect am urmărit respectarea avizelor Comisiei de la Veneția și decizia CJUE din iunie 2021

  • Am redactat acest proiect după consultări în sistemul judiciar

  • Calendar propus: proiectul în dezbatere până în 31 ianuarie, timp în care vor fi strânse propuneri de îmbunătățire

  • Va primi apoi o formă finală și trimis CSM pentru aviz

  • După avizul CSM va fi trimis Guvernului

  • Parlamentul trebuie să adopte proiectul în termenul stabilit, 31 martie

  • Proiectul are 14 articole

Întrebări:

  • V-ați consultat si cu cei din coaliție?

Da, inclusiv aseară a fost ședință a Coaliției, în care a fost dezbătut acest proiect și adoptat de către fiecare partid

  • Câte dosare are SIIJ?

În jur de 7.000, care au fost gestionate de 5 procurori. Cu certitudine această nouă structură va fi mult mai eficientă

Ducem în teritoriu acest efort de investigație, prin prezența a 2 procurori în fiecare parchet de curte de apel, ceea ce până acum nu se putea face

Vor fi procurori cu experineță și specializre, pentru că astfel de procurori sunt și în parchetele curților de apel

  • Ce mesaj credeți că e transmis prin excluderea DNA?

Mesajul că am căutat o soluție tehnică ce dorește să răspundă inclusiv mediului politic

În acest moment, singura soluție tehnică ce poate duce la atingerea obiectivului principal, cerut prin MCV - desființarea SIIJ

O altă soluție tehnică pentru desființarea SIIJ nu e posibilă politic în acest moment

  • Se va putea asigura accest număr de procurori?

Am consultat procurorul general. Acum la Secția de urmarire din PG sunt 24 de procurori cu vechime necesară, sunt suficienți procurori și la parchetele curțilorSuccesul acestui proiect depinde și de responsabilitatea celor chemați să îl aplice

Nu e doar o problemă creată de mediul politic, cât și una a sistemului judiciar

  • Despre blocajul din CSM:

Eu m-am pronunțat și am votat într-un anumit fel, iar rezultatul votului nu a ținut numai de MJ. M-am exprimat că un astfel de interimat nu e de dorit

Sper ca venirea noului membru la CSM să asigure condiții pentru rezolvarea situației

Nu am procedat la nico ilegalitate prin votul meu. E datoria ministrului să participa la ședințele CSM

Estimăm că proiectele de lege privind justiția vor ajunge în câteva luni în Parlament

  • Când credeți, realist, că va fi desființată SIIJ?

Termenul maxim e 31 martie, dar se poate și mai devreme. Depinde cât de bine lucrăm în CSM pentru aviz și în Parlament

Sigur că sunt lucruri care pot fi ajustate, dar o lege de 14 articole se citește în cel mult o oră, la nivel de juriști

  • Ce se va întâmpla cu procurorii SIIJ?

Se întorc la parchetele de unde au venit

  • Cât de productiv a fost SIIJ?

Modul în care a fost concepută a condamnat-o la ineficiență și i-as blama pe cei care au gândit acest sistem, care a fost gândit prost

Acestă configurare a SIIJ a fost complet ineficientă - număr mic de procurori, cantoinați doar la București

  • În condițiile în care avem DNA nu poate fi vorba despre o dicriminare față de magistrați, anchetați de o altă structură?

A aduce aceste dosare la DNA ar putea indica corupție în sistemul judiciar

În primul rând nu e vorba despre o altă structură care să înlocuiască SIIJ, ci despre un nou sistem

  • De ce nu sunt numiți acești procurori de secția de procurori a CSM, si de plen?

Mi s-a indicat, în consultări, că un astfel de sistem nu ar fi agreat de CSM

S-a dorit un proiect fiabil și să punem în loc un sistem care să nu fie același lucru cu SIIJ

Cel puțin tehnic, e o soluție articulată, discutată cu specialiști și la nivel politic

Nu e un proiect sortit doar să proiecteze o temă și o încercare a MJ, ci un proiect cu șanse să treacă, pentru a depăși acest moment

Altfel, vom rămâne cu SIIJ pe cap încă 100 de ani. Eu am ca obiectiv desființarea SIIJ și închiderea acestei teme

  • Despre continuarea grevei STB, în pofida deciziei instanței

Foarte grav, pentru că asta înseamnă ignorare și a legii, și a justiției și trebuie să pună pe gânduri pe toată lumea - de la judecători, până la procurori și parlamentari

Până unde mergem cu ignorarea legii în acestă țară? Ce trebuie să facem ca urgent să recăpătăm încrederea în lege și în justiție, pentru ca atunci când spunem lege toată lumea să se alinieze, când spunem justiție toată lumea să tacă din gură și să pună în aplicare deciziile justiției

Este o lipsă de încredere la care a contribuit mai toată lumea

Eu, personal, nu mi-am permis să ignor o hotărâre judecătorească

În absența acestui prinipiu, de respectare a hotărârilor judecătorești, totul devine, încet-încet, haos

Este inadmisibil

 

Calendarul propus este ca proiectul să stea în dezbatere publică până la data de 31 ianuarie, apoi, după revederea propunerilor, proiectul va primi o formă finală și va fi transmis Consiliului Superior al Magistraturii pentru aviz, conform legi.

 

După obtinerea avizului, proiectul va fi înaintat guvernului, scopul propus de Predoiu fiind încadrarea cu această procedură într-un termen care să permită Parlamentului să adopte proiectul de lege în termenul stabilit în programul de guvernare, respectiv 31 martie 2022.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2022 Revista 22