PSD cere plafonarea prețului la carburanți la 7 lei/l, sau limitarea adaosului comercial

L. G. | 21.06.2022

PSD a transmis într-un comunicat că trebuie „intervenit pentru reducerea prețului la carburanți” ori prin „stabilirea unui preț maximal” ori prin „limitarea adaosului comercial pe tot lanțul comercial”.

Pe aceeași temă

„Guvernul trebuie să intervină pentru reducerea prețurilor la carburanți. Ministerul Energiei trebuie să prezinte urgent propunerea de legiferare.

PSD salută acordul partidelor din Coaliție cu privire la necesitatea unei intervenții hotărâte din partea Guvernului pentru combaterea creșterii prețurilor la carburanți. În acest sens, PSD solicită ministrului Energiei, Virgil Popescu, să prezinte urgent în Coaliție propunerea de reglementare pentru realizarea acestui obiectiv, fie plafonare, fie altă soluție identificată în acest sens.

Totodată, PSD subliniază că orice întârziere a unei decizii din partea Executivului în această privință afectează grav atât economia națională, cât și puterea de cumpărare a cetățenilor. Din momentul în care Ministerul Energiei a primit sarcina de a prezenta o soluție de legiferare, prețurile la carburanți s-au majorat cu încă aproximativ 0,5 lei/litru. Așadar, nu mai e timp de analize și dezbateri! E nevoie de acțiune! Guvernul trebuie să intervină urgent pentru a pune capăt acestor creșteri de prețuri.

Din perspectiva PSD, stabilirea unui preț maximal la clientul final sau limitarea adaosului comercial pe tot lanțul comercial, de la producător la benzinărie sunt variante care ar trebui discutate de urgență în cadrul Coaliției de guvernare”, arată un comunicat PSD.

Plafonarea prețului la carburant este principalul subiect pe care partidele de la guvernare îl vor tranșat. Cel mai probabil miercuri va avea loc o ședință a coaliției, în care se va discuta despre acest lucru. O variantă luată în calcul de social-democrați este plafonarea la pompă la prețul de 7 lei.

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat, luni, că vrea ca prețurile la carburanți să fie plafonate iar companiile să aibă o marjă de profit.

„Sunt anumite companii prestigioase, legale, corecte, dar, printr-o conjunctură cum este pandemia, au avut niște venituri excepționale. Corect? Nu ar fi avut acele cifre de afaceri dacă n-ar fi fost pandemia sau n-ar fi fost această criză din energie sau din carburanți, unele bazate pe un preț speculativ din punctul meu de vedere. (...)

Eu vreau în continuare să ne așezăm la masă, să luăm deciziile cele mai corecte, pe baza cifrelor, să intervenim unde sunt speculații, cum este acum zona de carburanți. Este evident că trebuie venit cu o plafonare clară a prețului în limite și să aibă toate companiile o marjă de profit. Că nimeni nu face muncă voluntară. Nu se poate să rămânem și să avem reacție cum are Consiliul Concurenței, după 5 ani de zile sau 3 ani”, a declarat Marcel Ciolacu, la sediul PSD.

USR vrea scăderea TVA la carburanți

Purtătorul de cuvânt al USR, Ionuţ Moşteanu, susţine că nu este nevoie de plafonarea preţurilor la carburanţi, ci de măsuri urgente care să scadă preţurile. El susţine pe o reţea de socializare că jumătate din preţul benzinei îl reprezintă TVA-ul şi accizele şi face un apel la liderii PSD şi PNL să introducă pe ordinea de zi a Parlamentului proiectul USR de scădere a taxei pe valoare adăugată de la 19 la 5% şi să îl voteze.

„Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă vor să plătim în continuare 9 lei pe litrul de benzină. Nu de plafonarea prețului la carburanți avem azi nevoie, ci de măsuri urgente care să scadă prețul. Nu e normal să plătim 9 lei pe benzină, în condițiile în care aproape jumătate din prețul plătit îl reprezintă TVA și accize”, spune liderul deputaților USR Ionuț Moșteanu.

„O altă fumigenă este și supraimpozitarea pensiilor speciale. Proiectul USR de suprataxare a pensiilor speciale este în sertarele din Parlament din aprilie 2020. Acest proiect prevede un impozit de 90% pentru toate pensii speciale de peste 3.500 de lei şi un impozit de 10% pentru pensiile speciale între 2.000 şi 3.500 de lei. Dacă liderii PSD-PNL-UDMR voiau într-adevăr să adopte o măsură rapidă, puneau pe ordinea de zi adoptarea inițiativei USR, dar au refuzat.

Ipocriza coaliției de guvernare nu are limită: în fiecare zi lansează promisiuni mincinoase la televizor, dar în practică nu adoptă nicio măsură de sprijin pentru oameni”, mai scrie purtătorul de cuvânt al USR pe Facebook.

AEI consideră că plafonarea ar face mai mult rău decât bine

Asociaţia Energia Inteligentă (AEI) a transmis marți că cea mai bună măsură pentru scăderea preţurilor ar fi reducerea accizei şi a TVA, în timp ce plafonarea ar face mai mult rău decât bine.

O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă arată că, faţă de aceeaşi zi din anul 2021, preţul la pompă este mai mare cu 63%,iar această creştere are la bază câteva considerente: creşterea cotaţiilor ţiţeiului cu 64%, faţă de cotaţiile din aceeaşi zi a anului 2021, creşterea cursului valutar leu/dolar cu 14%, faţă de cotaţiile din aceeaşi zi a anului 2021, creşterea costurilor de transport maritim al ţiţeiului în Marea Neagră cu peste 500%, creşterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%.

În acelaşi timp, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, cele de furnizare cu 100%, acciza a crescut cu 3%, iar cota TVA percepută de stat urmare a creşterii bazei de aplicare cu 63%.

"Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situaţie din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situaţia mult mai rea decât ne găsim în prezent şi anume să ajungem în situaţia lipsei efective a carburanţilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea preţului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriaşe pe care le fac în momentul de faţă pentru a găsi soluţii să aducă ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Federaţia Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească", spun autorii studiului.

Urmărind cotaţiile benzinei în anul 2022, acestea au crescut cu 75%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. În acelaşi timp, statul a profitat din plin de pe urma acestei creşteri, banii încasaţi din TVA în acest an, din vânzarea benzinei crescând cu 40%.

În ceea ce priveşte cotaţiile motorinei, în anul 2022, acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. Banii încasaţi din TVA de către stat în acest an din vânzarea motorinei au crescut cu 40%.

În fapt evoluţia cotaţiilor produselor petroliere este acţiunea care determină preţul la benzină şi motorină, la nivelul pieţei europene, preţ care prezintă o volatilitate superioară preţului ţiţeiului urmare a dificultăţii accesării unor rute de transport, urmare a războiului din Ucraina şi închiderea neprogramată a două mari rafinării europene.

"Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător urmare a scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul", au susţinut autorii analizei.

În aceste condiţii, ei consideră că era normal să se iniţieze măsuri încă de la începutul anului 2022, astfel încât aceste câştiguri suplimentare faţă de anul trecut să fie împărţite consumatorului român. În situaţia în care aceşti bani suplimentari, încasaţi fără nici un efort, erau daţi consumatorilor, preţul ar fi fost în prezent la un nivel de 7,3 - 7,4 lei/l.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22