Radiografia dezastrului la CFR: Puține investiții, bani pierduți și restricții de viteză

Laurentiu Gheorghe | 25.05.2020

În raportul Corpului de Control al Prim-ministrului se arată că în perioada guvernării PSD, 2017 – 2019, CFR a pierdut bani europeni, indicatorii financiari s-au deteriorat, viteza medie a scăzut.

Pe aceeași temă

Raportul Corpului de Control al Prim-ministrului, efectuat la compania de stat CFR, arată cum în perioada 20017-2019, sub guvernarea PSD, managementul defectuos al companiei a dus la o scădere a indicatorilor financiari. CFR a pierdut bani europeni din cauza tergiversării actelor și a ratat investiții în infrastructura de feroviară. Lipsa investițiilor a dus la restricții permanente pe 1335 de kilometri de cale ferată. Sub conducerea miniștrilor Răzvan Cuc, Felix Stroe, Lucian Șova și din nou Cuc, compania a ratat investiții masive din fonduri europene, ajungând la un grad de doar 0,04% din fondurile alocate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).

CFR a pierdut finanțare din bani europeni din cauza tergiversării actelor care ar fi permis investiții în infrastructură feroviară. Starea căii ferate a condus la înmulțirea restricțiilor de viteză permanente care au ajuns să acopere 1.335 de cale ferată. Conform documentului publicat de Corpul de Control, 592 de km de cale ferată sunt considerați periculoși, în timp ce pe liniile ferate sunt 1.236 restricții de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km.

Ca urmare a instituirii restricțiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparație cu viteza proiectată a rețelei de 86,30 km/h. De exemplu, viteza medie tehnică pe distanța București Nord – Brașov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanță este de 122,54 km/h.

„CFR SA a efectuat întreținere, reparații și reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariția unui număr mare de restricții de viteză, puncte periculoase și închiderea unor linii, afectând astfel siguranța feroviară și implicit limitarea vitezei de circulație a trenurilor în raport cu viteza planificată.”, se arată în raportul Corpului de Control.

Lipsa de coordonare și organizare a reprezentanților CFR SA conduce la o execuție bugetară deficitară și, pe cale de consecință, la diminuarea creditelor de angajament și/sau bugetare alocate CFR SA, determinând totodată neutilizarea eficientă a creditelor bugetare aprobate în vederea întreținerii, reparării și/sau reînnoirii infrastructurii feroviare.

Corpul de Control al premierului arată că în perioada 2016-2019 s-a declanșat și derulat de mai multe ori procedura de selecție a directorilor general și financiar, însă, de fiecare dată selecția a fost blocată. Astfel, termenul legal de finalizare a procedurii de selecție pentru directorul general și directorul financiar al companiei declanșată în data de 26.10.2016 a fost depășit cu 616 de zile, compania fiind condusă prin interimate.

„În perioada 2017-03.10.2019, conducerea CFR SA a fost asigurată de 5 directori generali interimari, fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a companiei care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecințe asupra situației economicofinanciare a companiei”, precizează Corpul de Control.

Raportul mai arată că „elementele infrastructurii feroviare publice au scadența depășită la reînnoire, cu procente cuprinse între 35% și 92%. În acest sens, exemplificăm elementul de infrastructură feroviară publică „linii curente și directe”, în lungime desfășurată de 13.545 km, din care este scadent la reînnoire un procent de 73%, respectiv 9.829 km, în anul 2019”.

„Lipsa de coordonare și organizare a reprezentanților CFR SA conduce la o execuție bugetară deficitară și, pe cale de consecință, la diminuarea creditelor de angajament și/sau bugetare alocate CFR SA, determinând totodată neutilizarea eficientă a creditelor bugetare aprobate în vederea întreținerii, reparării și/sau reînnoirii infrastructurii feroviare”, se precizează în același document.

La nivelul CFR SA, la data de 11.11.2019, valoarea totală a proiectelor finanțate din fonduri europene aferente POST 2007-2013, POIM 2014-2020 și CEF 2014-2020 era de 29.152.175.105,82 lei, finanțarea nerambursabilă era de 17.559.308.697,32 lei, iar valoarea rambursată (absorbită) de 5.781.140.880,28 lei, rezultând astfel un procent total de absorbție de 32,92%, cu un procent total de corecție financiară de 17,07% aplicat la valoarea solicitată la rambursare

Din datele și informațiile prezentate de CFR SA a rezultat că indicatorii tehnico-economici privind realizarea obiectivului de investiții „Electrificarea liniei C.F. Doaga-Tecuci-Barboşi, inclusiv Dispecer pentru coordonarea activității de exploatare a Complexului Feroviar Galați” au fost aprobați în anul 1989, ulterior aceștia fiind actualizați prin Hotărârea Guvernului nr. 1483/200324, astfel la data de 31.07.2019, la 30 de ani de la aprobarea realizării obiectivului de investiții, stadiul fizic de execuție al acestuia era de 80%

Raportul complet al Corpului de Control poate fi citit aici.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22