Raport EFOR: Achiziții publice trucate, contracte fictive, abuzuri și numiri clientelare

Dora Vulcan | 19.09.2017

Politicienii folosesc pozitia publica pentru a strange bani pentru folosul personal, o parte ajung și la partid, arata raportul EFOR "Banii si politica - legaturile dintre achizitiile publice si partidele politice", care a identificat mecanismele ilegale prin care partidele procură bani.

Pe aceeași temă

 

 

In raportul Expert Forum se regasesc informatii despre firmele care au luat bani de la stat si sumele respective, "inclusiv nume sonore bine conectate politic ca Tel Drum, UTI Group, Vega 93, Delta ACM 93, Romenergo, Spedition UMB, precum si retelele de interese din jurul acestora".

 

Autorii raportului au analizat "in ce masura fondurile nationale si europene pentru infrastructura sunt politizate sau alocate intr-un mod clientelar", bazandu-se pe informatiile furnizate de "zeci de mii de achizitii si decizii de alocare a fondurilor din programele operationale Regional, Transport si Mediu, Programul National pentru Dezvoltare Rurala (alocari pentru perioada de programare 2007-2013), precum si proiectele finantate din bani romanesti prin Compania Nationala de Investitii si Programul National de Dezvoltare Locala din perioada 2007-2016".

 

Alte concluzii ale raportului EFOR:

 

  • Desi firmele doneaza legal catre partide, iar sumele se inregistreaza in Monitorul Oficial, exista o componenta semnificativa de finantare ilegala a partidelor politice si campaniilor electorale, prin achizitii publice trucate, contracte fictive sau supraevaluate, abuz de resurse publice si numiri clientelare, care pot facilita achizitiile trucate; 1.724 de companii au donat intre 2006 si 2015 catre partide, 616 au castigat achizitii publice, iar 303 au semnat contracte cu bani europeni
  • desi legea nu permite, companiile care au contracte cu statul doneaza catre partidele politice cu mai putin de 12 luni inainte de ziua alegerilor
  • piata este dominata de companii mari, care au capacitate si resurse; cu toate acestea, istoric vorbind, mare parte dintre ele au crescut datorita legaturilor politice
  • in privinta banilor romanesti exista indicii conform carora distributia fondurilor este direct legata de culoarea politica a partidului de la putere

 

"Cu privire la condamnari, cele mai frecvente sunt legate de fraude cu fonduri europene si folosirea abuziva a functiei de conducere intr-un partid; din decizii ale instantelor de judecata in cazuri precum Adrian Nastase, Sorin Frunzaverde sau Florin Popescu reiese cat de puternici sunt liderii politici de la nivel de judet sau de la nivel national si cum folosesc ei intregul sistem institutional pentru a se mobiliza pentru alegeri (primari, companii, sefi de deconcentrate etc) sub amenintarea privarii de fonduri sau pierderii pozitiei publice", mai arata sursa citata.

 

 

 

Mecanisme de clientelism, frauda si potentiala finantare ilegala:

 

  • platirea unui comision (de regula 10-20%) din valoarea contractului de catre o companie catre decident pentru a castiga o achizitie publica; in anumite cazuri o parte din bani merg de la decident (presedinte consiliu judetean, ministru etc) catre partid
  • solicitarea de mita de catre decidenti (ex. primar, consilier judetean) pentru aprobarea unor plati pentru lucrari deja executate de catre companii
  • folosirea de contracte false sau supra-evaluate de consultanta pentru mascarea finantarii ilegale a campaniei
  • lucrari fictive sau executate partial, din care se sustrag bani
  • obtinerea de fonduri in situatii de conflict de interese
  • decidentul este actionar, administrator sau controleaza firma sub orice alta forma si foloseste functia publica pentru a acorda direct sau mijlocit contracte firmei
  • existenta unor firme din a caror conducere fac parte persoane cu putere de decizie care lucreaza sau au lucrat la institutii publice precum CNADNR sau MDRAP - institutii care gestioneaza fonduri si realizeaza achizitiisolicitarea de la companii de diverse produse sau servicii pentru campanii electorale (materiale pentru campanii electorale, servicii de consultanta sau publicitate, produse alimentare etc)
  • determinarea unor factori de decizie locali (primari, spre exemplu) de catre un presedinte de consiliu judetean sau alt lider politic de a aduce voturi in schimbul aprobarii unor fonduri (de exemplu din Programul National de Dezvoltare Locala)
  • obtinerea de fonduri in mod ilegal sub pretextul organizarii unor evenimente, prin plata unor taxe de participare
  • supraevaluarea unor contracte in mod ilegal, desi nu exista justificare pentru lucrari sau servicii (consultanta, studii de fezabilitate etc)
  • numirea unor persoane apropiate partidelor politice in posturi cheie (de exemplu in fruntea companiilor de stat) pentru a facilita castigarea de contracte din achizitii publice, urmand ca o parte din bani sa ajunga la partid

 

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22