Pe aceeași temă
"Pentru aceasta este nevoie ca, inainte cu cateva luni de fiecare procedura, sa se stabileasca diferitele etape si criteriile care vor sta la baza deciziilor. Ar trebui sa se utilizeze o abordare diferita pentru numirile in posturi care nu sunt posturi de conducere la cel mai inalt nivel in cadrul serviciilor de urmarire penala, acordandu li-se persoanelor nou-numite un rol important in selectarea echipelor lor", arata Comisia, care recomanda, de asemenea, transparenta tuturor procedurilor.
Rezultatele obtinute de principalele institutii judiciare si de integritate in ceea ce priveste combaterea coruptiei la nivel inalt sunt in continuare impresionante, arata raportul MCV publicat astazi de Comisia Europeana, care critica din nou activitatea Parlamentului.
Ca de obicei, raportul critica Parlamentul, deciziile de a permite sau nu organelor de urmarire penala "sa ii trateze pe parlamentari ca pe niste cetateni obisnuiti sunt in continuare lipsite de criterii obiective".
"Independenta sistemului judiciar si respectarea hotararilor judecatoresti continua sa se confrunte cu provocari. Reforma codurilor penale este pusa sub semnul intrebarii in Parlament", se arata in raport.
Comisia avertizeaza ca anul 2016 "va constitui un an-test in multe privinte", in care "se va putea evalua cat de profund este ancorata reforma in functie de proeminenta aspectelor legate de integritate in numirile in functii de conducere din cadrul sistemului judiciar si in verificarea candidaturilor la viitoarele alegeri".
Raportul recomanda "instituirea in timp util a unor proceduri clare si solide pentru numirile in functiile de conducere din cadrul magistraturii prevazute in 2016", respectiv numirile la sefia parchetelor prevazute in aceasta primvara.
Ulterior, ar trebui introdus prin lege, cu sprijinul Comisiei de la Venetia, un sistem mai robust si independent de numire a procurorilor de rang inalt, noteaza Hotnews, citand din Raportul MCV
Raportul noteaza ca "la nivel legislativ nu exista criterii pentru a se asigura cel mai inalt nivel de competente profesionale si integritate, iar procedura de numire actuala comporta o componenta politica puternica, avand in vedere rolul pe care il are in cadrul acesteia ministrul justitiei".
In opinia oficialilor europeni, pe baza orientarilor din partea Consiliului Europei, "Ministerul Justitiei si Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa conduca dezbaterea cu privire la masura in care este oportun ca decizia-cheie sa revina unui ministru din guvern, in special in ceea ce priveste numirile in posturi care nu sunt de conducere la cel mai inalt nivel a institutiilor".
Raportul arata ca "incheierea cu succes a urmaririi penale si condamnarea unui numar mare de politicieni binecunoscuti din Romania" este "un semn ca tendinta subiacenta in ceea ce priveste independenta justitiei este pozitiva si ca nicio persoana care comite o infractiune nu se situeaza mai presus de lege".
La capitolul negativ este notata frecventa criticilor la adresa magistratilor "exprimate de catre politicieni si in mass-media, precum si lipsa de respect fata de hotararile judecatoresti".
In acest sens, raportul arata ca "autoritatile parlamentare pot avea un rol in ceea ce priveste monitorizarea comentariilor exprimate de alesii in forul legislativ". Comisia a recomandat anul trecut urmatoarele: "sa se asigure ca in Codul de conduita al parlamentarilor sunt incluse dispozitii clare in ceea ce priveste respectarea independentei sistemului judiciar de catre parlamentari si in cadrul procesului parlamentar".
Raportul critica si incercarile parlamentului de modificare a codurilor. "Unele modificari sunt inevitabile si, in consultare cu sistemul judiciar, guvernul a propus modificari menite sa remedieze problemele identificate inca din primavara anului 2014. Cu toate acestea, modificarile respective nu au fost inca adoptate de catre Parlament. In acelasi timp, Parlamentul a acordat o atentie deosebita unui numar de modificari care au reprezentat o sursa de controverse (...) In timp ce unele dintre acestea pot fi caracterizate drept modificari 'originale', altele au fost adoptate de o camera a Parlamentului si au beneficiat de proceduri de urgenta, in timp ce modificarile propuse de Ministerul Justitiei au trebuit sa astepte".
Recomandari in privinta reformei sistemului judiciar
- Un cadru legislativ stabil ar fi benefic
- Recomandarile anterioare privind rationalizarea instantelor si imbunatatirea executarii hotararilor judecatoresti raman valabile.
- Faza actuala a reformei codurilor juridice ale Romaniei ar trebui incheiata rapid printr-un acord in Parlament privind modificarea codurilor, adoptandu-se numai modificarile care respecta opiniile institutiilor judiciare, astfel cum au fost prezentate de guvern;
- Guvernul si Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa elaboreze un plan clar prin care sa se asigure ca noul termen-limita pentru punerea in aplicare a dispozitiilor restante din Codul de procedura civila poate fi respectat;
- Noul Consiliu Superior al Magistraturii ar trebui sa instituie masuri clare de promovare a transparentei si a responsabilitatii, inclusiv prin asigurarea unui program regulat de reuniuni deschise cu adunari ale judecatorilor si procurorilor la toate nivelurile, a unui dialog permanent cu societatea civila si a unui raport anual.
Recomandari in privinta integritatii
- Este important sa se imbunatateasca acceptarea publica si punerea in aplicare eficace a normelor in materie de incompatibilitate si sa se puna accentul pe prevenirea in amonte a incompatibilitatii si a conflictului de interese.
- Ar trebui sa se continue eforturile in directia consecventei jurisprudentei privind deciziile referitoare la integritate si sa se puna la dispozitia instantelor inferioare jurisprudenta consolidata;
- Astfel cum s-a recomandat anterior, ar trebui sa se reexamineze modul in care se poate garanta faptul ca hotararile judecatoresti referitoare la suspendarea din functie a parlamentarilor sunt aplicate in mod automat de catre Parlament;
- Ar trebui sa se puna in aplicare verificarea ex ante a conflictelor de interese in cadrul procedurilor de achizitii publice prin intermediul programului 'Prevent'
- Ar trebui sa se ia masuri pentru a asigura respectarea normelor in materie de integritate in organizarea alegerilor locale si generale din 2016.
Recomandari privind lupta anticoruptie:
- Ar trebui sa se utilizeze fondurile UE pentru diseminarea masurilor de prevenire eficace impotriva micii coruptii prin intermediul Strategiei nationale anticoruptie si al reformelor generale ale administratiei publice;
- Ar trebui sa se asigure ca noua agentie de administrare a bunurilor indisponibilizate are o conducere puternica, dispune de resurse suficiente si beneficiaza de sprijinul tuturor celorlalte institutii pentru a imbunatati ratele de recuperare efectiva. Alte segmente ale administratiei publice ar trebui sa fie in mod clar responsabile daca se dovedesc incapabile sa urmareasca aceste aspecte;
- Ar trebui sa se puna in aplicare noua strategie si planul de actiune in materie de achizitii publice, asigurand un cadru anticoruptie solid din punct de vedere al cadrului juridic, al mecanismelor institutionale si al capacitatii administrative, aplicand masuri de prevenire si depistare a conflictelor de interese si demonstrand ca incalcarile sunt sanctionate in totalitate.
- Ar trebui sa se adopte criterii obiective pentru luarea si motivarea deciziilor cu privire la ridicarea imunitatii parlamentarilor si sa se asigure faptul ca imunitate a nu este folosita pentru a se evita cercetarea si urmarirea penala a infractiunilor de coruptie.