Reacția societății civile la propunerile lui Toader de modificare a legilor Justiției

Dora Vulcan | 23.08.2017

Proiectul de lege privind modificarea legilor justitiei, prezentat miercuri de ministrul Tudorel Toader, "contravine angajamentelor luate de Romania la momentul aderarii la Uniunea Europeana", atrag atentia mai multe ONG-uri si grupuri civice.

Pe aceeași temă

 

 

 

Ministrul Justitiei rescrie MCV si pune in pericol lupta anticoruptie

 

Astazi, 23 august,  Ministrul Justitiei Tudorel Toader a preluat o mai veche propunere a Presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu, (care, sa nu uitam, este trimis in judecata de Directia Nationala Anticoruptie (DNA) pentru savarsirea infractiunilor de marturie mincinoasa si favorizarea faptuitorului), de modificare a procedurii de numire si revocare a Procurorului General al Romaniei, a procurorului sef al DNA si a titularilor altor posturi de conducere din cadrul Parchetului General si DNA. Proiectul domnilor Toader si Tariceanu prevede eliminarea Presedintelui Romaniei din aceasta procedura, urmand ca numirea in functiile de conducere a procurorilor sa se faca de catre Sectia de procurori a CSM, la propunerea ministrului Justitiei.

 

Organizatiile semnatare constata ca acest proiect de lege contravine angajamentelor luate de Romania la momentul aderarii la Uniunea Europeana prin Tratatul de aderare si documentele de acompaniere, Romania riscand atat mentinerea pe termen nedefinit a Mecanismului de cooperare si verificare, cat si aderarea la Spatiul Schengen, conditionata de unele state membre de indeplinirea ireversibila a obiectivelor din MCV. Mai mult, Romania risca compromiterea luptei impotriva coruptiei, deja slabita prin decizii politice ale actualei majoritati parlamentare si Guvernului, cat si prin decizii controversate ale Curtii Constitutionale.

 

Atragem atentia opiniei publice ca, odata cu eventuala adoptare a acestei modificari legislative, prevederile privind revocarea Procurorului General si Procurorului sef DNA vor produce efecte in sensul ca ministrul Justitiei poate propune revocarea acestora, iar CSM poate decide, fara ca Presedintele Romaniei sa mai poata interveni. De asemenea, aceasta initiativa legislativa intra in contradictie directa cu angajamentele statului roman in cadrul Uniunii Europene si cu decizia Comisiei Europene privind instituirea si prevederile Mecanismului de cooperare si verificare.

 

Amintim ca, prin Decizia 2006/928/CE a Comisiei Europene din 13 decembrie 2006, a fost instituit, in parteneriat cu statul roman, un Mecanism de cooperare si verificare (MCV) care prevede 4 obiective (benchmark-uri), detaliate printr-o serie de masuri specifice menite a ajuta statul roman sa implementeze o reforma sustenabila la nivelul CSM, ICCJ, dar si la nivelul intregului sistem judiciar, sa creeze un sistem legislativ si institutional disuasiv privind incompatibilitatile si conflictele de interese, precum si sa asigure continuitatea si ireversibilitatea luptei impotriva coruptiei.

 

Obiectivul 3 din cadrul Mecanismului de cooperare si verificare prevede "continuarea realizarii unor anchete profesionale siimpartiale in cazul sesizarilor de coruptie la nivel inalt" pe "baza progreselor inregistrate pana in prezent". Acest obiectiv este detaliat de o serie de masuri specifice, dintre care una priveste "Asigurarea stabilitatii juridice siinstitutionale a cadrului anticoruptie, in special prin mentinerea procedurii actuale de numire si revocarea Procurorului General al Romaniei, a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie si a titularilor altor posturi de conducere din cadrul Parchetului General".

 

De asemenea, MCV cere explicit o procedura transparenta de selectie si numire a procurorilor in timp ce hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se iau prin vot secret, conform prevederilor Constitutionale de la art. 133 alin. (5), astfel ca procedura de decizie propusa de Ministrul Justitiei  nu este compatibila cu angajamentele asumate de Romania la momentul aderarii la Uniunea Europeana.

 

Nu in ultimul rand, din punct de vedere al oportunitatii si interesului public, implicarea mai multor decidenti in numirea procurorilor cu functii de conducere asigura un echilibru mai bun si o transparenta mai mare acestei proceduri, precum si inlaturarea suspiciunilor ca numirea acestora se face in interes partinic.

 

In acest sens, organizatiile semnatare solicita ministrului Justitiei renuntarea imediata la aceasta propunere care pune in pericol stabilitatea si continuitatea luptei anticoruptie, incalca angajamentele europene ale Romaniei asumate prin MCV, pune in pericol relatia cu Comisia Europeana si risca aderarea Romaniei la Spatiul Schengen.

 

 

Organizatiile semnatare sunt:

 

Aradul Civic (membra a retelei civice nationale Contract Romania)

CIVICA Iasi (membra a retelei civice nationale Contract Romania)

Evolutie in Institutie (#Insist) (membra a retelei civice nationale Contract Romania)

Initiativa Craiova (membra a retelei civice nationale Contract Romania)

Initiativa Romania (membra a retelei civice nationale Contract Romania)

Initiativa Timisoara (federatie a 10 ONG-uri din Timisoara, membra a retelei civice nationale Contract Romania)

Institutul pentru Politici Publice (membra a retelei civice nationale Contract Romania)

Oradea Civica (membra a retelei civice nationale Contract Romania)

Coruptia Ucide

Geeks for Democracy

#REZISTENTA

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22