Rezilierea contractului Lotului 2 din A1 Lugoj-Deva de către Răzvan Cuc ne costă 50 milioane de euro

Laurentiu Gheorghe | 08.05.2020

Rezilierea contractului pentru Lotul 2 din autostrada A1 în 2017 de fostul ministru PSD Răzvan Cuc, costă România 50 milioane de euro, firma Salini câștigând procesul la Curtea de arbitraj de la Paris.

Pe aceeași temă

Frima italiană Salvini a reclamat la Curtea de arbitraj de la Paris rezilierea abuzivă în 2017 a contractului pentru Lotul 2 din Autostrada A1 Lugoj-Deva, unde a și a avut câștig de cauză, statul român fiind bun de plată. „A fost o mare tâmpenie regizată de o gașcă de incompetenți din CNAIR în frunte cu directorul de atunci, Ștefan Ioniță”, spune Cătălin Drulă, liderul deputaților USR. Drulă vorbește de un șir de „decizii dezastruoase care au împins finalizarea autostrăzii în scenariul optimist undeva după anul 2025”.

„Chiar făcusem un plan în același an pentru continuarea întregii autostrăzi Lugoj-Deva, cu un orizont realist de finalizare undeva în 2023-2024”, scrie Drulă, care precizează că pentru autostrada Lugoj - Deva, sectorul critic cu tuneluri, nu s-au mai făcut pași înainte.

„Nu doar că nu s-a făcut niciun pas în față, ba chiar ne-am adâncit și mai tare, următorul director incompetent din CNAIR, Sorin Scarlat, reziliind și lotul 3 al autostrăzii și blocând autostrada câteva luni în mod artificial. Este mai mult decât previzibil că în 2 ani urmează să decontăm cu toții o penalizare similară și pe acest sector”, spune Drulă.

„Toate aceste decizii dezastruoase care au împins finalizarea autostrăzii în scenariul optimist undeva după anul 2025 au ieșit din străfundul gândirii anti-infrastructură a unor indivizi ce azi trăiesc bine-mersi pe salarii grase, plătite evident din buzunarele șoferilor exasperați:

  • Răzvan Cuc: fost ministru PSD-ist la Transporturi, în prezent deputat PSD (vestitul ministru care a vrut să țină la sol aeronavele TAROM înaintea moțiunii de cenzură anti-Dăncilă)

  • Ștefan Ioniță: actualmente reșapat ca director la CESTRIN (centrul de studii al CNAIR)

  • Sorin Scarlat: director CNAIR responsabil cu proiectele de investiții (omul nr. 2 în CNAIR)

  • Horia Nicolae: director la achiziții în CNAIR ultimii 10 ani, pus pe linie moartă o scurtă perioadă, dar renăscut ca pasărea Phoenix sub guvernarea PNL

Credeți că cele 230 de milioane vor fi plătite de acești indivizi sau tot de cetățeni? Se vor activa oare instituțiile statului responsabile de verificarea acestui dezastru la bugetul țării? Oare PNL girează pentru acești iresponsabili PSD-iști care ne-au exasperat atâția ani, renăscuți acum ca ”experți” PNL? Unde e reforma administrației publice, profesionalizarea instituțiilor? Sau poate că la devalizat bugetul pe spinarea românilor cinstiți interesele USL-iste converg”, completează deputatul USR.

„În tot acest timp Autostrada Lugoj-Deva este tot în pom, cu o licitație lansată anul trecut și suspendată de 9 luni pentru că cei din CNAIR nu sunt capabili să răspundă la neclaritățile ofertanților. Va rămâne o gaură mult și bine, atâta timp cât aceeași ”profesioniști” se ocupă de ea, în timp ce românii ce se târăsc pe drumurile naționale criminale plătesc prețul hoției și incompetenței”, este de părere parlamentarul.

România poate pierde banii europeni pentru A1 Lugoj - Deva

„Din păcate, licitația vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă TOȚI banii europeni folosiți pe TOATĂ Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, avertiza Asociația Pro Infrastructura, care propunea și câteva direcții pe care să se axeze rapid CNAIR.

În momentul de față situația este neclară. Curtea Internațională de Arbitraj a decis definitiv că în cazul Lotului 2 al Lugoj - Deva contractul original cu Salini „este încă în vigoare”, dar în același timp CNAIR practic caută proiectant și constructor exact pentru aceeași bucată.

În tot acest timp, ceasul unor penalități europene ticăie. Autostrada A1 Lugoj - Deva a costat, conform contractelor semnate, circa 350 de milioane de euro, mare parte din această sumă venind direct de la Comisia Europeană.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22