Pe aceeași temă
Din acest motiv, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a demarat un proces de consultare publică, în regim de urgență, pentru un proiect de Ordin care prevede reducerea termenului pentru care se aplică restricțiile impuse de controversata OUG 114/2018 în privința tranzacționării gazelor.
ANRE încearcă prin acest ordin să oprească procesul de infringement demarat de autoritățile de la Bruxelles. Este o încercare, nu și o garanție că va reuși.
Dacă nu va reuși, România ar urma să fie condamnată și să plătească o amendă care se aplică începând cu 27 septembrie pentru fiecare zi de neconformare la normele europene.
Mai exact, acum legislația principală, adică OUG 114, și cea secundară, adică reglementările ANRE, impun vânzarea gazelor cu prioritate pentru asigurarea întregului necesar de consum al clienților casnici și al producătorilor de energie termică, în perioada 1 mai 2019- 28 februarie 2022. În opinia Comisiei, această obligație creează bariere în calea liberei circulații a mărfurilor în interiorul pieței unice a UE. În mare, proiectul ANRE prevede reducerea termenului pentru care se aplică această obligație de la 28 februarie 2022 la 31 martie 2020.
"Prin avizul motivat suplimentar din data de 25 iulie 2019, adresat României de Comisia Europeană (Comisia) în cauza nr. 2012/2114, Comisia constată că, prin obligarea producătorilor de gaze naturale din România să pună la dispoziție producția lor în mod prioritar pe piața internă, România nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin în temeiul articolelor 35 și 36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și în temeiul articolului 40 litera (c) din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale și de abrogare a Directivei 2003/55/CE", se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordin. Proiectul va fi în dezbatere publică până pe 12 septembrie.
OUG 114 a fost modificată săptămâna trecută în comisia pentru industrii din Camera Deputațior, în sensul că au fost eliminate prevederile controversate legate de energie electrică și gaze naturale. Însă mai trebuie să treacă textul modificat și de Camera Deputaților, care este cameră decizională. În plus, pentru ca lucrurile să fie îndreptate până la capăt, ar trebui și OUG 19/2019, care este un fel de act normativ de clarificare a OUG 114. Degeaba sunt eliminate articolele din OUG 114/2018, dacă nu sunt eliminate și din OUG 19/2019, care se află și ea tot la Camera Deputaților.
Reprezentanții ANRE solicită ca cele două ordonanțe să fie modificate împreună pentru un efect total. În plus, eliminarea articolelor referitoare la energie din cele două OUG-uri ar rezolva problema infringementului pe gaze. De fapt, a infringementurilor, fiindcă sunt două. Mai este unul din cauza plafonării prețului gazelor la 68 lei/MWh.
Procedura de infringement pe restricțiile la export este mai veche, însă a fost suspendată în 2014, după doi ani de la declanșare, fiind în faza trimiterii în judecată, după ce au fost rezolvate problemele invocate de Comisie printr-o ordonanță de urgență a Guvernului (OUG 64/2016). Însă, procedura a fost doar suspendată, putând fi oricând reluată din stadiul avansat în care se afla, în cazul în care România încalcă din nou legislația europeană.
Pe 25 iulie, Comisia Europeană a decis să trimită un aviz motivat suplimentar României din cauza faptului că aceasta nu a eliminat restricțiile impuse comerțului cu gaze naturale dintre statele membre, astfel cum se prevede în normele UE privind piața internă în sectorul gazelor naturale. Practic, CE a mai făcut un pas în această procedură de infringement pe gaze. Următorul este trimiterea în judecată a României.
articolul integral pe Hotnews.ro.