Pe aceeași temă
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a discutat cu vicepremierul şi ministrul bulgar pentru Dezvoltare Regională, Grozdan Karadjov şi ministrul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Nikolai Sabev. despre inițiativele comune privind construirea unor poduri noi peste Dunăre. Reamintim că Bulgaria își dorește construirea mai multor poduri care să o lege de România.
Ministrul Grindeanu anunță că a propus ca proiectul unui nou pod la Giurgiu-Ruse să fie cel asupra căruia să se concentreze într-o prima fază, dar și pe dragarea (curățarea aluviunilor de pe Dunăre), astfel încât navigația pe fluviu să fie cât mai accesibilă, iar transportul mărfurilor mai eficient.
”Discuţii constructive astăzi la Ruse prin care am deblocat Memorandumul bilateral cu Bulgaria semnat în martie 2019. Am transmis clar intenţiile şi obiectivele României atât vicepremierului şi ministrului bulgar pentru Dezvoltare Regională, Grozdan Karadjov, cât şi ministrului Transporturilor şi Comunicaţiilor, Nikolay Sabev: este important ca partea românească a Dunării să fie navigabilă, aşa cum prevede proiectul FastDanube”, a transmis ministrul Transporturilor.
Potrivit lui Grindeanu, autorităţile bulgare au reafirmat că doresc construirea unor poduri noi peste Dunăre, motiv pentru care a propus ca proiectul unui nou pod la Giurgiu-Ruse să fie cel asupra căruia să se concentreze, într-o prima fază. ”Mai mult, am oferit sprijinul experţilor români pentru a ajuta partea bulgară să finalizeze Studiul de Fezabilitate necesar punerii în practică a proiectului Fast Danube”, a arătat vicepremierul.
Sorin Grindeanu a mai afirmat că, pentru a accelera implementarea proiectelor, a convenit reluarea întâlnirilor, la nivel tehnic, a grupurilor de lucru, care vor fi coroborate cu întrevederi trimestriale la nivelul miniştrilor, iar următoarea întâlnire ar urma să aibă loc la Giurgiu.
De notat că interesul strategic și comercial al României în relația cu Bulgaria este dragarea cât mai rapidă a Dunării, astfel încât transportul de marfă către Portul Constanța să se poată realiza fără piedici pe o durată cât mai mare a anului. De asemenea, Dunărea are și o importanță militară pentru România. Bulgaria, pe de altă parte, are interesul de a atrage cât mai mulți transportatori rutieri de marfă către porturile sale principale – Varna și Burgas, ambele în competiție regională cu Constanța.
Contex. Ministrul bulgar al transporturilor, Nikolai Sâbev, a anunțat în decembrie 2021 că guvernul dorește să construiască patru poduri peste Dunăre, precum și trei tuneluri/treceri prin Munții Balcani – Șipka, Petrohan și unul la est. Programul în curs de elaboare va fi precedat de o analiză a propunerilor de proiect existente. Vor fi selectate doar cele care se află într-un stadiu mai avansat de pregătire a proiectului, au o evaluare a impactului asupra mediului etc.
Construirea unui pod peste Dunăre nu ar costa mai mult de 100 de milioane de euro, potrivit autorităților de la Sofia.