Pe aceeași temă
“Echipa tehnica a CNAS a constatat duminica 14.02.2016 ora 14:00 o defectiune in functionarea autoritatilor de certificare pentru componenta CEAS (card national). Estimam ca in maxim 30 de ore de la constatarea problemei (in cursul zilei de 15.02.2016) echipa tehnica va remedia defectiunea si sistemul PIAS va fi functional in parametrii proiectati.
Pana la anuntul remedierii problemelor aparute, confirmarea semnarii prin cardul de sanatate a serviciilor medicale / prescrierii retetelor / eliberarii medicamentelor vor putea fi efectuate in modul offline.
Serviciile operate in acest interval vor trebui incarcate in PIAS in maxim 72 ore de la prestarea acestora”, anunță un comunicat CNAS.
"În cursul de azi, echipa tehnică a detectat această defecţiune. Se poate folosi cardul, dar când se trimite un serviciu medical în platforma informatică, confirmarea nu se vede, nu funcţionează. Noi am pus pe site şi pe forum ce s-a întâmplat, am dat şi un comunicat de prese să anunţăm ce se întâmplă", a precizat Vasile Ciurchea, preşedintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), pentru Realitatea TV.
"Se pot elibera reţete trimiteri, consultaţii, tot, cu condiţia ca aceste servicii să fie ridicate în sistem în 72 de ore. Consultaţiile se acordă în sistem offline, oamenii nu trebuie să aştepte la rând. Când vom remedia problema, vom anunţa şi vom reveni la sistemul online. Azi e duminică, unele operaţiuni nu le-am putut face azi. Le vom remedia mâine, probabil că până la prânz sistemul va fi online", a adăugat el.
În plus, Ciurchea a explicat că în momentul de faţă de mentenanţa sistemului se ocupă exclusiv echipa tehnică a CNAS, dar că va fi organizată o licitaţie în vederea soluţionării acestei situaţii.
"Nu există mentenanţă asigurată de altcineva, decât de echipa tehnică a Casei. Am scris caietul de sarcini pentru o nouă licitaţie. Până la 15 decembrie am avut asigurată mentenanţa; am avut o licitaţie anul trecut la care nu s-a prezentat nimeni. Sper că de data asta se va prezenta cineva", a spus preşedintele CNAS.
Duminică, 14 februarie, pe site-ul CNAS a apărut un anunţ potrivit căruia "s-a constatat o defecțiune în funcționarea cardului de sănătate": "Mai exact, sistemul CEAS nu poate confirma semnarea serviciilor prin utilizarea cardului. La introducerea cardului în cititor este solicitat pin-ul, dar în momentul transmiterii serviciului în PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate) nu este întregistrată semnătura cardului, rămân înregistrate doar serviciul, amprenta de timp și numărul cardului utilizat".
Cardul de sănătate a devenit obligatoriu de la 1 mai 2015, pentru a beneficia de servicii medicale în sistemul public de stat toți asigurații.
În acel moment, la nivel national erau deja distribuite 13,5 milioane de carduri. De asemenea, 500.000 de carduri au fost returnate prin Posta Romana pentru ca adresantul nu a fost gasit din varii motive la domiciliu, iar alte 400.000 de carduri urmau să fie eliberate pentru asiguratii care au intrat in sistem in ultimul trimestru din 2014.
Președintele Casei Naționale de Asigurări (CAS), Vasile Ciurchea, a declarat anul acesta că se analizează posibilitatea introducerii obligativității folosirii cardului de sănătate chiar și în situația când un bolnav ajunge la camera de urgență a spitalelor.
Vor fi exceptate persoanele care ajung la urgență în stare foarte sau de comă.
Deocamdată, însă, nu s-a luat nicio decizie, ci doar se va analiza pe parcursul anului 2016 efectele unei astfel de măsuri.
Ar putea fi vizate de această extindere a obligativității folosirii cardului de sănătate cazurile când bolnavii se prezintă cu urgențe mai mici, precum dureri de bilă, de stomac, de spate etc.
Vasile Ciurchea a explicat că documentul va fi cerut, în cazul internărilor de urgență, în momentul externării, nu la sosire.