Pe aceeași temă
Motivele pentru care se întâmplă asta, confirmate de cursdeguvernare.ro din surse convergente, sunt:
- contractele pentru mentenanța bazelor de date Oracle ale componentelor PIAS au expirat
- Casa nu a reușit să se organizeze de așa natură încât noi contracte să intre cât mai repede în vigoare
- cei care au onorat vechile contracte refuză să lucreze în continuare fără să fie plătiți, și pentru că CNAS are unele restanțe de plată către furnizori
- un element definitoriu pentru grija pe care autoritățile o acordă unui contract de asemenea anvergură: în ziua inaugurării (cu rateuri) componentei cardului de sănătate, compania care implementase cardurile dăduse deja faliment.
Reprezentanții Casei au refuzat timp de 10 zile să recunoască proporțiile crizei și au susținut oficial că platforma funcționează cu “niște fluctuații”.
Cea mai gravă problemă: potrivit surselor cursdeguvernare.ro, astăzi, 13 mai, este pusă sub semnul întrebării corectitudinea informațiilor stocate în sistem: nu e sigur că, odată introdus cardul, datele care apar sunt cele reale.
Soluția, radicală dar corectă, spun specialiștii, ar fi aceea ca oficialii CNAS să decidă oprirea temporară a sistemului și ”depanarea” efectelor unor acțiuni decise de angajați de rang înalt ai Casei.
Fiecare zi de amânare a acestei decizii înseamnă pierderea în ritm accelerat a datelor.
De exemplu: Dacă sistemul ar fi fost oprit joi, 10 mai, șansele de recuperare integrală a datelor erau, spun specialiștii, de 50%, restul de 50% dintre date aveau șanse de restaurare de numai 20%.
În acest context – cu un sistem în pragul colapsului și fără mentenanță – Casa cheltuiește noi sume pentru înlocuirea cardurile de asigurat.
Oficialii Casei dorm liniștiți până în ultima zi de contract
Rateurile din rețea au apărut chiar în 2015, când a devenit obligatorie folosirea cardului de sănătate (componenta CEAS a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate).
Ulterior, s-a adăugat și ultimul element al sistemului – Dosarul Electronic al Pacientului (DES), devenit obligatoriu din 2016.
Odată cu creșterea volumului de operațiuni în sistem s-au produs și câteva defecțiuni, complexe, rezolvate mai mult sau mai puțin operativ. Dar rezolvate, iar sistemul a început să meargă.
articolul integral pe Curs de guvernare