Pe aceeași temă
Autoarea segmentului referitor la România, Raluca Radu, a detaliat rezultatele pentru piața locală, comparând datele cu cele obținute la nivel internațional, scrie HotNews.ro
Sondajul Reuters pe care se bazează studiul este prezentat ca fiind relevant pentru publicul românesc utilizator de Internet, marja declarată de eroare pentru România fiind de +/-2,17%. Eșantionul folosit pe plan local a fost de 2048 de persoane, luându-se în calcul un grad de răspândire a Internetului de 63%.
Studiul Reuters relevă diferențe semnificative în ceea ce privește exclusiv publicul cu acces la internet față de studiile care iau în calcul întreg publicul național.
Care sunt sursele preferate de informare
Raportul Reuters separă media tradiționale (TV, radio, print) de cele online. În privința primelor, se remarcă faptul că i pe locul 2, după Pro TV și înainte chiar de Antena 1.Digi24 - stație care în clasamentul audiențelor este urmărită de 5-7 ori mai puțini oameni decât liderii pieței TV de știri: Antena 3 și România TV, apare aic
Este vorba despre răspunsul respondenților referitor la utilizarea săptămânală a diverselor medii
În ce branduri media au încredere românii
Televiziuni care, "în viața reală", apar în topul audiențelor, deci ar beneficia cel puțin teoretic de un grad important de încredere, figurează la finalul clasamentului, realizat de Reuters. Astfel, România TV și Antena 3 au cel mai scăzut grad de încredere dintr-un total de 15 media luate în considerare. În același timp, pe lângă liderul Pro TV, pe primele locuri mai apar Ziarul Financiar, Televiziunea publică și Digi 24 - instituții media cu audiențe mult mai mici decât alte instituții de presă scrisă și TV.
Sursele de informare preferate
- online (inclusiv social media) - 88%
- TV - 82%
- social media - 67%
- radio - 42%
- print - 18%
- bloguri - 16%
Studiul Reuters indică un nivel redus de încredere în știri, indiferent de criteriul ales, pentru publicul din România (cu acces la Internet):
încrederea în știri în general - 42%
încrederea în știrile pe care le folosesc - 48%
încrederea în știrile din căutări - 45%
încrederea în știrile din social media - 32%
Pe de altă parte, la nivelul întregii populații, un Eurobarometru de anul acesta arată că posturile radio-TV se bucură de 66% încredere, iar sursele online beneficiază de doar 37% încredere. Față de studiul Reuters, Eurobarometrul arată un grad de încredere mult mai mare în știrile ce se răspândesc în rețelele sociale (59% dintre utilizatorii de astfel de rețele).
Alte constatări ale studiului Reuters:
- mai mulți români au utilizat social media pentru știri, comparativ cu anul precedent, în timp ce la nivel global accesarea știrilor prin social media e în declin
- românii sunt printre cei mai atenți la identificarea știrilor false
- discuțiile despre știri se mută în aplicațiile de mesagerie (creștere pe WhatsApp, FB Messenger)
- România e la mijlocul plutonului, pe plan global, când vine vorba despre încrederea în jurnalism (43%)
- 38% dintre români s-au declarat expuși la știri false
- 30% dintre români spun că folosesc softuri de blocare a reclamelor, în creștere cu 6% față de precedentul sondaj.