Pe aceeași temă
Compania națională Tarom a informat președinția că nu poate pune la dispoziția șefului statului nicio aeronavă pentru deplasarea la reuniunea de vară a Consiliului European, fiindcă toate aparatele sunt programate pentru alte curse.
Dacă ar anula curse dejastabilite, Administrația prezidențială ar fi obligată să plătească valoarea biletelor contractate. Ținând cont că președinția a cerut un avion mai mare, pentru a transporta și presa, suma ar fi semnificativă.
Soluția pentru transportul la Bruxelles va fi închirierea unui avionde capacitate mai mică, de la o companie privată,potrivit Stirilor TVR.
Cum a rămas președinția fără avion
România nu are un avion prezidențial, iar pe acest subiect a existat o dispută aprinsă între premierul Victor Ponta și fostul președinte Traian Băsescu.
În decembrie 2012, premierul Ponta anunța că va face reduceri la Administraţia Prezidenţială : “Faptul că ditamai avionul stă pe pistă câte trei zile să se plimbe preşedintele la Bruxelles, la Consiliul European… La noi se închiriază de la Tarom ditamai avionul pentru preşedinte şi câţiva din jurul lui.”
Relu Fenechiu, ministru al Transporturilor la acea vreme, acum în închisoare, spunea și el, în 2013: “Tarom ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, care produce anual o gaură de 7 milioane de euro în bugetul TAROM”.
În cele din urmă, în martie 2013, Traian Băsescu a decis rezilierea contractului încheiat cu TAROM în 2010.
Fără o aeronavă specială, Traian Băsescu a folosit în deplasările oficiale curse de linie sau a închiriat o aeronavă de la compania lui Ion Ţiriac.
Pentru deplasările sale, Victor Ponta a făcut, prin Guvern, contracte punctuale cu TAROM.
Guvernul a aprobat cumpărarea unei aeronave prezidențiale
La sfârșitul lunii mai, Guvernul a aprobat cumpărarea unei aeronave pentru zborurile prezidenţiale, avionul urmând a fi folosit nu doar de președintele României, ci și de premier și de șefii celor două camere parlamentare.
Operatorul național Tarom a prezentat deja o propunere: un Airbus A310, în valoare de 2-3 milioane de euro, bani în afară de care ar mai fi nevoie de o sumă similară pentru ca aeronava să fie dotată la standardele corespunzătoare unui avion prezidențial.