The Guardian: Punți secrete pe nava cu oi înecate la Midia. Plângere la DNA și Comisia Europeană

Redactia | 04.02.2020

Descoperirea făcută de scafandri, la încercarea de ranfluare a navei cu mii de oi înecate la Midia, a unor punți secrete pe care erau încărcate oile, ridică noi întrebări cu privire la exporturile UE de a

Pe aceeași temă


Punți secrete suplimentare au fost găsite în nava scufundată în portul Midia, cu mii de oi la bord care au murit înecate în noiembrie anul trecut, potrivit companiei care a încercat să scoată nava din apă, citată de The Guardian.

Doar 180 de oi au supraviețuit din cele 14.600, care se credea inițial că s-ar afla la bordul navei Queen Hind, care le transporta din România, cel mai mare exportator de animale din UE, în Arabia Saudită.

Descoperirea punților secrete e de natură să mărească suspiciunea că numărul de oi moarte e mult mai mare, ceea ce duce cu gândul la supraîncărcarea navei și la cauzele reale ale răsturnării ei.

Nava a fost lăsată în apă, scufundată, nu departe de port, cu cadavrele de oaie îngrămădite în jurul său.

Imaginile tragediei, care au făcut înconjurul planetei, dând titlurile marilor publicații internaționale, i-au determinat pe activiști să-și reînnoiască apelul privind impunerea de interdicții României pentru exportul animalelor vii către țări din afara UE, în special Orientul Mijlociu și nordul Africii.

Cotidianul Adevărul a informat duminică că firma care a câștigat licitația pentru a aduce nava la țărm, Grup Servicii Petroliere (GSP Offshore), a făcut prima încercare de ranfluare sâmbătă, dar operațiunile au fost oprite după ce cablurile macaralei nu au putut suporta sarcina.

Gabriel Comănescu, președintele GSP, a fost citat de Adevărul afirmând că „în timpul operațiunii, scafandrii au intrat în apă, au găsit punți suplimentare. Aceste punți suplimentare au și animale la bord ”.

Comănescu a adăugat: „Există punți care nu sunt incluse în planul de marfă, sunt nedeclarate. Este problema autorităților să afle de ce au fost încărcate și de ce nu au fost incluse în planul de marfă. Este o mare întrebare. Există o încărcătură mult mai mare decât cea oficial declarată de peste 14.000 de oi. "

Gabriel Păun, de la Animal International, a declarat că descoperirea „confirmă suspiciunea noastră inițială că nava s-a capsulat din cauza suprasolicitării.”

El a adăugat: „Suntem scandalizați că acest lucru a ieșit de la compania care a readus vasul la țărm și nu de la guvernul român însuși.”

Animals International a declarat că va depune plângeri către comisia UE și la DNA

"[GSP] a venit cu echipamentul potrivit săptămâna trecută și au încercat să-l ridice cu o macara și să-l aducă la mal", a spus Păun. „Calculaseră că nava era plină de apă și animale, așa că erau pregătiți să ridice mai mult [greutate], dar totuși cablurile s-au rupt.”

I s-a spus că șeful companiei a trimis scafandri să cerceteze și a descoperit punți secrete încărcate cu mii de animale.

Brian da Cal, directorul britanic la organizația de bunăstare a animalelor Four Paws, crede că moartea a mii de oi ar fi putut fi evitată.

„Descoperirea punților ascunse ale navei ne îngrijorează și ne întărește credința că trebuie interzis total transportul animalelor vii pe distanțe lungi, pe o durată mai mare de opt ore”, a spus sursa citată.

El a spus că Four Paws a putut salva 254 de oi de pe nava pe jumătate scufundată, dar mai multe au murit ulterior din cauza epuizării și rănilor - 180 au supraviețuit și sunt acum ținute într-o locație la nord de București.

El și-a exprimat neîncrederea în autorități care au inspectat nava înainte de încărcare fără ca punțile suplimentare să fie consemnate în planul de marfă.

Păun a declarat că România exportă aproximativ 3 milioane de oi anual.

Exporturile europene de animale vii au crescut de la o valoare de 1 miliard de dolari (800 milioane USD) în 2000 la 3,3 miliarde de dolari în 2018.

Un oficial al autorității naționale veterinare a justificat greutatea sporită a navei prin faptul că animalele moarte sunt mai grele decât cele vii, dar nu a spus nimic despre descoperirea punților suplimentare, neconsemnate în planul de transport al mărfii vii.

Un purtător de cuvânt al poliției de frontieră a respins povestea ca fiind o speculație.

The Guardian a contactat MGM Marine Shipping, compania de management din spatele navei Queen Hind pentru comentarii. A fost abordată și ambasada României.

Organizația Animals International a anunțat luni că va face plângere la DNA după ce s-a descoperit că în nava răsturnată în Portul Midia erau mai multe oi decât au fost declarate la plecarea vasului.

Acum că avem confirmarea oficială a suspiciunii de fraudă vom depune plângere la DNA pentru corupție sistemică a autorităților române. În plus, astăzi cerem Comisiei Europene să suspende activitatea de export cu animale vii în portul Midia și să nu mai permită ANSVSA să autorizeze nave pentru export. Reamintesc că odată autorizat de ANSVSA, un vapor poate încărca animale vii din orice port UE”, a anunțat Gabriel Păun, director UE al Animals International.

Parlamentul European a inițiat în luna decembrie procedura de anchetă parlamentară pe subiectul exportului cu animale vii, lună în care Animals International a prezentat dezastrul de la Midia de două ori în Parlamentul European, la 18 decembrie desfășurându-se chiar și o dezbatere în plen. Până la această oră 155 de europarlamentari din minim 177 necesari au semnat pentru demararea anchetei. Niciunul din România, remarcă InfoSudEst.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22