Transportatorii români, prejudiciați prin directiva adoptată de Parlamentul European – Mobilitate 1

Laurentiu Gheorghe | 09.07.2020

În ciuda protestelor reprezentanților din România și alte state din Europa centrală și de est, europarlamentarii au adoptat noile reguli aplicabile transportatorilor de marfă din UE.

Pe aceeași temă

Modificările legislative schimbă dramatic regulile privind detașarea șoferilor, perioadele de conducere și de repaus, conform comunicatului transmis de Parlamentul European, citat de G4Media.ro. Europarlamentarii români și reprezentanții sectorului de transport cer guvernului să atace directiva la Curtea de Justiție a UE

Directiva care definește pachetul de mobilitate a fost promovată de către europarlamentarii din vechile state membre ale UE, care s-au plâns de concurența, pe care o consideră neloială, făcută de firmele de transport din estul Europei, pe care le acuză de dumping.

Noul regulament va intra în vigoare după ce va fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Regulile referitoare la timpul de odihnă, inclusiv la întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației. Regulile referitoare la întoarcerea camioanelor și alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației privind accesul la piață.

Transportatorii români au cerut permanent respingerea proiectului susținut de țările din vest. Și reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), și europarlamentarii români au cerut guvernului să atace la Curtea de Justiție a UE (CJUE) acest pachet legislativ pentru a susține interesele sectorului intern de transporturi.

Principalele modificări

Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația întoarcerii camioanelor acasă (țara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale, ceea ce creează costuri suplimentare uriașe pentru transportatorii din România. Această obligație a fost justificată ca o necesitate de asigurare a condițiilor sociale și a protecției mediului. Însă, impactul acestei obligații asupra pieței și a mediului a fost complet ignorat în procesul de elaborare a Pachetului Mobilitate 1, în ciuda justificării sale ca mijloc de realizare a Pactului Ecologic, arată transportatorii.

Această obligație nu ar crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, dar conform analizei preliminare a UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi la cifra de afaceri de 10-14%.

Revenirea în România la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta măsură va conduce la creșterea cu 1.160 de tone de emisii de CO2 / zi sau 418.000 tone / an. Mai mult, ar crește exponențial riscul pentru siguranță rutieră din cauza traficului suplimentar.

Transportatorii arată că prevederea propusă referitoare la obligația de întoarcere acasă a camionului fără o reală evaluare a impactului ar putea constitui o încălcare a articolului 91 (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene „TFUE” potrivit căruia atunci când se adoptă norme comune privind transporturile internaționale, trebuie avute în vedere cazurile în care aplicarea lor ar putea afecta grav nivelul de trai și de ocupare a forței de muncă în anumite regiuni, precum și exploatarea echipamentelor de transport.

Noua legislație votată de Parlamentul European prevede și obligația companiilor de a organiza întoarcerea acasă a șoferilor la fiecare patru săptămâni, o prevedere despre care transportatorii susțin că ar încălca libertățile fundamentale ale UE, potrivit cărora șoferul va fi liber să aleagă destinația / locația pentru perioada sa de repaus. Odată cu intrarea în vigoare a legislației, peste 60.000 de șoferi ar trebui să se întoarcă acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni, fapt ce va necesita creșterea capacității de transport și, conform estimărilor UNTRR, ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1200 de autocare sau o alternativă între aceste 2 moduri de transport în vederea asigurării transportului pentru 2000 – 3000 șoferi zilnic.

În plus, Pachetul Mobilitate 1 interzice efectuarea în vehicul a perioadelor de odihnă săptămânale normale, departe de bază. Această interdicție are loc într-un moment în care există o deficiență dovedită de locuri de parcare sigure, dotate corespunzător și securizate pe rețeaua principală de drumuri europene. Prin urmare, obligația de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusă numai în legătură cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure și securizate în UE. Interzicerea repausului în cabină poate pune chiar șoferii în pericol. Acest lucru este valabil în special în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabină ar proteja sănătatea șoferilor, potrivit reprezentanților industriei din România.

Mai mult, aplicarea regulilor privind detașarea în transportul rutier va crește costurile, pentru că operatorii ar trebui să calculeze și să plătească diferite salarii naționale pentru același șofer într-o lună, în funcție de traseul acestuia

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22