Pe aceeași temă
Potrivit proiectului OUG inițiat de Ministerul Transporturilor, autostrăzile, drumurile expres și liniile de cale ferată se relaxează avizele de mediu, putând traversa arii naturale protejate, zone de protecție integrată și zone-tampon. Pentru „simplificare”, Compania de drumuri va putea utiliza avizele de mediu, chiar dacă proiectul inițial e modificat sau e schimbat aliniamentul.
Asociația „Pro Infrastructura” semnalizează că în forma actuală, OUG-ul va „instaura haosul” iar soluția să fie planificarea adecvată a proiectelor „nu includerea unor excepții legislative”.
În plus, autorizația de construire se va emite imediat, chiar dacă proiectul tehnic și restul documentației sunt efectuate ulterior.
„Această OUG nu va trece de Comisia Europeană. Mai mult, pentru că se încalcă flagrant legislația europeană de mediu, va fi declanșată procedura de infringement” , a declarat Ionuț Ciurea, reprezentant Pro Infrastructura.
„Dacă tu ai un proiect pe care trebuie să faci un tunel, iar acum vrei să modifici proiectul și în loc vrei să sapi dealul sau muntele în două, dar respecți culoarul inițial, atunci e ok, nu mai trebuie să revizuiești avizul de mediu”, a explicat Ionuț Ciurea, reprezentantul Asociației Pro Infrastructura, citat de HotNews.ro
„Sunt mai multe elemente în acest proiect care sunt foarte nocive. Pe mediu sunt două modificări dezastru. Prima e cea prin care se eludează acordul de mediu. A doua e cea care permite construirea „proiectelor de transport de interes național” în zonele protejate”, mai spune Ciurea.
Proiectul de OUG stabilește, ca o noutate, ca unele proiecte să fie definite ca “proiecte de transport de interes național” , adică obiective de interes public major, economic și social în infrastructura de transport rutier, feroviar și naval”, iar pentru astfel de proiecte lucrările să se poată desfășura și în cadrul ariilor naturale protejate, inclusiv în zonele tampon sau zonele de protecție integrală ale acestor arii.
„E grav să bagi autostrada sau drumul expres printr-o arie protejate și zonele de protecție integrală. Asta înseamnă parcurile naturale. Practic, de ce nu, bagi autostrada direct prin Retezat. Aceasta prevedere asta face, îți dă voie să construiești oriunde, chiar și acolo unde până acum erau permise doar lucrări minimale, gen cabana pădurarului”, mai spune reprezentantul Pro Infrastructura.
„Clar aceasta OUG nu va trece de Comisia Europeană. Mai mult, pentru că se încalcă flagrant legislația europeană, va fi declanșată procedura de infringement. Chiar mai sunt unele prevederi în proiect care cer înjumătățirea unor termene pentru consultare publică, termene stabilite chiar printr-o directivă europeană”, mai spune Ciurea.
Conform asociației, o primă modificare nefericită este emiterea de autorizații de construire fără a fi obținute avizele, acordul de mediu, chiar fără studii sau proiect tehnic. „Ne întrebăm retoric ce va execută constructorul în teren dacă nu are aprobate soluțiile tehnice. Va lucra pe bâjbâite.
Aberația este "justificată" printr-o procedură similară de obținere a autorizației de construire în caz de calamități naturale și situații de criză. Dar noi vorbim aici de autostrăzi care trebuie temeinic pregătite, nu de intervenții pompieristice”, spune asociația.
Asociația spune că vrea autostrăzi, „dar nu cu orice preț, nu distrugând natură. Ea trebuie să fie ocrotită prin norme stricte, iar noi să facem drumurile respectând infrastructura verde în care locuim”.
„Proiectul legislativ propus este un dezastru total inoportun. «Soluțiile» prevăzute nu rezolvă cauzele blocajelor, ba dimpotrivă, le adâncesc. În plus, avem toate șansele că Uniunea Europeană să ne suspende (sau să tăie complet) plătile din fonduri nerambursabile dacă aceste măsuri disruptive vor fi adoptate, ba chiar poate fi pornită procedura de infringement contra României”, încheie Pro Infrastructură.
În 21 martie, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică „Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative”, pentru care așteaptă observații până la 1 aprilie.