Pe aceeași temă
Motivul opririi lucrărilor îl constituie incapacitatea guvernului de a rezolva problema creșterii prețurilor la materialele de construcții, care depășesc cu mult valorile de la momentul semnării contractului. Deși a promis că va rezolva problema, până în prezent guvernul nu a găsit nicio soluție pentru ca să continue construcția autostrăzii.
”Guvernarea incompetentă PNL-PSD a dat de gard cu singurul proiect din PNRR Transporturi pe care se lucrează: A3 Transilvania între Cluj și Zalău. De luni de zile întreaga piață de construcții din România cere Guvernului o soluție decentă pentru creșterea fulminantă a prețurilor materialelor de construcții. Între timp, Ciolacu, Ciucă și Grindeanu fac ce știu cel mai bine: îi duc pe toți cu zăhărelul. Au dat 2 ordonanțe de urgență pentru ajustarea prețurilor care, în loc să rezolve problema, au adâncit-o și mai tare. Nu au bani de dat pentru autostrăzi, căi ferate, spitale și școli. În schimb au pentru pensii speciale, mii de pile de partid angajate la stat sau PNDL-uri de miliarde. Însă astăzi s-a umplut paharul. Principalul constructor de autostrăzi din România a oprit lucrările și a părăsit șantierul autostrăzii A3 Transilvania, sectorul dintre Nădășelu și Poarta Sălajului”, arată Drulă în comunicatul citat.
UMB anunțase încă din 5 iulie că pe 11 iulie va opri toate șantierele, cu excepția Centurii Slatina, până ce Guvernul rezolvă problema actualizării contractelor de lucrări cu ajustarea necesară creșterii prețurilor la materialele de construcții.
Cu excepția Centurii Slatina, aproape finalizată și în prag de inaugurare, UMB ar sista activitatea pe 7 proiecte majore cu o lungime de 140 km, până la intrarea în vigoare a noului act normativ (OUG). În caz contrar, ar lucra pe vechile prețuri, deci în pierdere pentru că Ordonanța nu se poate aplica retroactiv.
O Ordonanță de Urgență care va permite suplimentarea costurilor la contractele de autostrăzi și căi ferate este în pregătire și ar trebui emisă până pe 15 iulie, a anunțat vineri, la Guvern, ministrul Fondurilor Europene Marcel Boloș, care a prezentat stadiul respectării jaloanelor din PNRR. Întrebat despre ce va face Guvernul pentru a „salva” contractele cu firmele drumarului Dorinel Umbrărescu, care a cerut rezilierea contractelor dacă ajustarea costurilor pe care o acordă CNAIR pe actuala legislație nu acoperă valoarea reală de pe șantiere, Boloș a răspuns că noul act normativ în pregătire va permite suplimentarea contractelor cu până la 40% și va cuprinde 10 dintre cele mai importante materiale de construcții și escaladarea prețurilor pe care o monitorizează Institutul Național de Statistică.