USR critică dur programul PNL: La autostrăzi am trecut de la carioci la slide-uri Power Point

Laurentiu Gheorghe | 01.07.2020

Deputații USR Cătălin Drulă și Ionuț Moșteanu spun că Planul de dezvoltare al sectorului de infrastructură nu este decât o însăilare de bune intenții, fără surse de finanțare.

Pe aceeași temă

Planul de redresare propus de Guvernul Orban în sectorul de infrastructură reprezintă doar „2 slide-uri cu o listă de proiecte aruncate acolo de-a valma”, spune Drulă. Deputatul USR mai arată că am mai văzut „acest film de prea multe ori în ultimii 15 ani”, singura deosebire fiind că „am trecut de la carioci la slide-uri”.

„Sectiunea privind infrastructura de transport din programul de relansare propus de Guvernul Orban consta in 2 slide-uri cu o lista de proiecte aruncate acolo de-a valma. Am mai vazut acest film de prea multe ori in ultimii 15 ani, cel putin. Cei care urmaresc infrastructura isi aduc aminte de hartile colorate ale lui Dan Sova din 2013 si ingrijorarea despre cum vom intretine in anul 2020 trei mii de kilometri de autostrada.

Genul acesta de plan pompos, fara nimic concret, a ramas sub numele de "carioci colorate". Acum avem slide-uri de PowerPoint in loc de carioci, dar nivelul de seriozitate e cam acelasi", sustine Catalin Drula, intr-o postare pe Facebook.

O ciorbă reîncălzită

Și liderul USR, Dan Barna, critică în termeni duri programul PNL de redresare economică, care include „idei vechi şi un pic de populism”. El mai spune că acest program este „un veritabil PNDL pe steroizi” și se întreabă „pe banii cui” vor fi suportate subvențiile prevăzute.

„Planul de relansare economică al Guvernului. Subvenţii + idei vechi şi un pic de populism. Pe banii cui?", a scris Barna pe Facebook.

El spune că partea bună este că există totuşi un plan pe care se poate lucra, pentru că România are nevoie de o viziune care să limiteze criza sau măcar să asigure condiţiile pentru o recuperare rapidă.

Partea mai puţin bună este că acest program include foarte multe subvenţii și nu există „aproape niciun criteriu”: „Aşa cum arată acum, planul acesta e un veritabil PNDL pe steroizi. De unde vin toţi banii ăştia? Metafora cu bani din elicopter e adecvată, problema e că nu vedem elicoptere pline de bani pe nicăieri pe deasupra României".

Liderul USR susţine că o parte din propuneri sunt de fapt „o ciorbă reîncălzită”, iar unele sunt „de-a dreptul toxice".

N-am mai vazut program așa frumos de la Dragnea

Deputatul Ionuț Moșteanu este și mai dur și face calcul kilometrilor de austradă realizați în perioada 2008 - 2016: „În cei 8 ani, din 2008 în 2016, Ministerul Transporturilor a fost condus de miniștri PNL, PDL sau susținuți de PNL”, perioadă în care s-au dat în folosință „471 de km de autostradă și s-au pregătit proiecte foarte puține (în ultimii 3 ani s-au dat în folosință doar 117km)”. „N-am mai văzut program așa frumos de la programul lui Dragnea din 2016”, a susținut ironic, pe Facebook, Ionuț Moșteanu.

„Ludovic Orban, Ministrul Transporturilor, 2008 - «a sosit momentul ca domeniul infrastructurii transporturilor rutiere să fie tratat cu seriozitate, nu în interes electoral. În următorii 8 ani se vor realiza peste 2.000 de kilometri de autostradă».

Ludovic Orban, Prim Ministru, 2020 - în programul de relansare economică prezentat azi - 3000 km de autostradă și drumuri expres până în 2030.

Miniștrii transporturilor din 2008 până acum:

  • Ludovic Orban - PNL

  • Radu Berceanu - PNL

  • Anca Boagiu - PDL (fuzionat cu PNL în 2014)

  • Alexandru Nazare - PNL

  • Ovidiu Silaghi - PNL

  • Relu Fenechiu - PNL

  • Viorel Ponta - interimar - USL (alianța PSD - PNL)

  • Ramona Mănescu - PNL

  • Dan Șova - USL (alianța PSD - PNL)

  • Ioan Rus - USL (alianța PSD - PNL)

  • Iulian Matache - USL (alianța PSD - PNL)

  • Dan Marian Costescu - guvern tehnocrat susținut de PNL

  • Petru Sorin Bușe - guvern tehnocrat susținut de PNL

  • Cuc, Stroe, Șova, Plumb - PSD - 2017 - 2019

  • Lucian Bode - PNL

Trageți voi concluziile.” A scris Ionuț Moșteanu pe Facebook.

Cătălin Drulă notează că în planul propus de Guvern nu se precizează în vreun fel cum vom ajunge sa crestem de zece ori ritmul actual de investitii in infrastructura, de la un miliard de euro pe an la 10 miliarde pe an.

De unde 125 miliarde de euro

„De unde bani si, mai important, cu cine facem investitiile astea? Cu aceleasi companii de stat anchilozate pline de toti politrucii PDL, PSD, PNL, etc? Cu CNAIR? In primul rand este nevoie de REFORMA in gestionarea marilor investitii. Project management pe un plan de zeci de miliarde de euro nu faci cu baietii si fetele de la partid. Ori ce-am observat, si spun asta cu tristete, este ABSENTA ORICAREI PREOCUPARI a acestui guvern pentru reformare in infrastructura. Compania CNIR tot 0 angajati are dupa 4 ani - nici PSD si nici PNL n-au vrut sa operationalizeze o noua structura in care sa fie profesionisti si oameni capabili de project managment pentru investitii mari de infrastructura", mai scrie Drula.

Acesta afirma si ca finantarea unui asemenea plan trebuie sa vina de undeva, "nu se poate si sa cresti toate cheltuielile statului si sa mentii PNDL si sa directionezi bani la clientela de partid si sa mai gasesti de undeva si 80 de miliarde de euro pentru infrastructura mare (in conditiile in care in cei zece ani dinainte Romania n-a reusit nici o zecime din acest plan)".

„Pe scurt - hartia suporta orice - slide-urile sunt frumoase, dar intentia de reforma structurala nu exista si, daca rezervorul de cadre e partidul, e clar ca nici nu prea are cu cine dl. Orban", a mai afirmat deputatul USR, Cătălin Drulă

„O avalanșă de subvenții și o colecție de gânduri bune și speranțe fără o sursă de finanțare clară. Am socotit rapid că sunt măsuri de aproximativ 125 miliarde de euro. E neclar DE UNDE vin banii ăștia. Mai lipsea la final, vorba Cațavencilor, ”și vara o să vină la noi elvețienii să îi angajăm la coasă și la strâns fânul”, spune Ionuț Moșteanu.

Guvernul isi propune, in planul de relansare economica a Romaniei, care urmeaza sa fie prezentat miercuri, finalizarea lucrarilor de infrastructura aflate in implementare, reprezentand 407,3 Km de autostrazi si drumuri expres, conectarea cu autostrazi a provinciilor istorice ale Romaniei si cu retelele de transport pan-europene pana in 2030, investitii in aproximativ 3.000 km de cale ferata, in perioada 2020 - 2030, cu un cost estimat de aproximativ 18 miliarde euro, lansarea tronsonului de metrou Gara de Nord - Otopeni, in document regăsindu-se si metroul de la Cluj Napoca.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22