Pe aceeași temă
Bloomberg dedica un articol consistent prezentarii premierului Romaniei, Victor Ponta. Intitulat "Un prim-ministru, un Mitsubishi de 300 de CP si 46.000 de dolari", articolul il descrie pe premierul Romaniei ca un tip caruia ii plac masinile rapide, aratand insa ca parcursul sau politic ar putea fi blocat de masina sa favorita, un Mitsubishi Lancer de 300 de CP pe care a condus-o in cursele de raliuri, relateaza ziare.com
"Nu e o masina, e o jucarie pentru baietii mari care cheltuie mai multi bani pe jucarii", spunea Ponta in luna iunie 2009.
Articolul arata ca o mare parte din banii cheltuiti pe masina s-au dovedit a proveni de la firma unui partener de afaceri, care i-a platit lui Victor Ponta 46.000 de dolari pentru o activitate pe care actualul premier nu a facut-o niciodata. Dupa ce Ponta a devenit prim-ministru, partenerul sau de afaceri, Dan Sova, a fost numit in mai multe functii guvernamentale, motiv de ancheta a procurorilor anticoruptie, in prezent.
Publicatia citata considera ca va mai dura mult pana cand ancheta se va finaliza, fapt care va zgudui pietele, prefigurand turbulente politice.
Despre activitatea DNA
Intr-un interviu acordat joi, Ponta a spus ca ancheta DNA "afecteaza reputatia Romaniei, absolut". Ziua urmatoare, premierul a trecut cu bine de votul motiunii de cenzura, din Parlament. "Romania a facut cel mai mult in lupta impotriva coruptiei si va continua sa faca", a mai afirmat prim-ministrul. Publicatia noteaza ca printre cei cercetati de DNA se numara si cumnatul, socrul si mama lui Ponta, fiecare in cazuri separate, insa toti neaga acuzatiile.
Actiunile Laurei Codruta Kovesi au rezonat si in regiune. In R.Moldova, premierul Chiril Gaburici, care s-a confruntat si cu scandalul disparitiei unui miliard de dolari din bancile tarii sale, a demisionat vineri dupa ce a fost intrebat de procurori in legatura cu autenticitatea diplomei sale de licenta. Politicianul de la Chisinau a spus ca plecarea sa din functie va permite oamenilor "sa se concentreze pe adevaratele probleme ale tarii" si nu a adus in discute autenticitatea documentului.
In aceeasi zi, cel mai mare ziar din Slovacia a titrat pe prima pagina "Slovacii sunt gelosi pe procurorii romani".
"Romania nu este singura in regiune cand vine vorba despre aceste feluri de cazuri. Insa, in Romania, pare ca se misca ceva. Cazurile ar putea chiar sa duca la urmariri penale de succes. Ma indoiesc ca aceasta este ultima oara cand il vom vedea pe Ponta contestat, mai ales pe masura ce ne apropiem de alegerile de anul viitor", spune Otilia Dhand, analist din Bruxelles pentru Teneo Intelligence.
Romania este, la egalitate cu Bulgaria, Grecia si Italia, in randul tarilor din Uniunea Europeana aflate pe ultimele locuri privind coruptia, in clasamentul perceptiei coruptiei al Transparency International.
Victor Ponta, raliurile si politica
Ponta considera ca informatiile aparute in acest caz ameninta una dintre economiile cu cea mai rapida crestere, dar cele mai sarace, din UE. Premierul sustine ca o criza politica prelungita ar putea ameninta finantarea de 3,4 miliarde de dolari de la Uniunea Europeana, vanzarea de active de stat si reducerile de impozite necesare impulsionarii economiei.
Ponta a promis sa treaca cu bine de toate acestea, folosindu-se de aptitudinile perfectionate in calitate de copilot al unui echipaj castigator de campionat national de raliuri: "Sa ma concentrez si sa-mi pastrez mintea clara - acestea sunt cele mai importante lectii din masina mea de raliuri, in acesti ani. Sunt un politician, astfel incat sunt destul de obisnuit cu vremurile dificile", a mai declarat prim-ministrul.
Potrivit lui Titi Aur, pilot de raliuri care l-a ajutat pe prim-ministru sa se antreneze pentru a deveni copilot campion national, Ponta isi cunoaste puterile si limitele. "Ar fi putut fi un pilot mediocru, insa a ales in schimb sa fie unul dintre cei mai buni copiloti din tara", a spus Titi Aur, care isi aminteste ca respectivul Mitsubishi a fost folosit la cateva raliuri, unde Ponta memora rutele curselor si petrecea o zi intreaga concurand. "Simte masina si este capabil sa se adapteze drumului chiar daca n-a mai fost acolo inainte. Este bun la impunerea ritmului", mai afirma Titi Aur.