Pe aceeași temă
In editia din acest an a Festivalului National de Teatru, spectacolul lui Andrei Serban, Purificare, montat la Cluj, a avut statutul de invitat. Pretul ridicat al unui bilet, 730.000, parea fixat anume ca sa ingradeasca accesul la spectacol in primul rand al tinerilor. Gazduim in aceasta pagina opinia lui Andrei Serban, a Marinei Constantinescu, directoarea Festivalului National de Teatru, si a Corinei Suteu, directoarea ICRNY.
De cand nu ati mai avut un spectacol la TNB?
De 13 ani, de cand mi-am dat demisia de la directia Nationalului. De atunci nu a mai ramas aproape nimic din spectacolele mele: nici din punct de vedere material (arhiva, fotografii, reportaje video mi s-a comunicat ca au fost distruse), nici spiritual (atitudinea actorilor fata de intrebarea de ce facem teatru, atunci dezghetata, a fost repusa in adormire, in hibernare). E adevarat ca intre timp Dinu Sararu m-a chemat sa montez Apus de soare (!), iar Ion Caramitru a fost foarte interesat de ideea mea de centru de creatie, dar si-a insusit-o pana la urma in folosul lui.
Cum s-a ajuns la invitarea spectacolului Purificare? Unde ati mai montat-o?
Am montat Purificare la invitatia generoasa a lui Ion Vartic, directorul Teatrului din Cluj. La primul snur, intr-o etapa foarte de inceput, selectionerul unic al festivalului, Marina Constantinescu, a vazut repetitia si a decis pe loc sa ne invite.
Cum a fost primit de public?
Din pacate, la Cluj, dupa repetitiile deschise din august (cand eram acolo si cand reactia spectatorilor a fost extrem de calduroasa), spectacolul s-a jucat doar de doua ori in aproape 3 luni, ceea ce e un dezastru. Un spectacol isi pierde spontaneitatea, iar actorii nu mai pot sa reproduca impulsul initial odata ce cheia e scoasa din contact. Energia vitala a teatrului depinde exclusiv de contactul viu cu spectatorii. Orice scuza si explicatie de ce “nu s-a putut juca” paleste in fata necesitatii supreme de a mentine in viata spectacolul. E o mica crima, imi pare rau sa o spun.
Ce sperati sa transmiteti publicului bucurestean?
Niciodata nu intentionez sa transmit ceva spectatorilor decat experienta directa a lui “aici si acum”. Teatrul nu transmite nici mesaje brechtiene sau anti-brechtiene. Intr-un act de dragoste sau intr-o plimbare in padure nu te gandesti la mesaj, ci gusti experienta. Ma bucur insa ca publicul bucurestean poate sa participe din nou la un spectacol de-al meu, acest public care a sustinut cu atata entuzuiasm Trilogia cu multi ani in urma.
Pentru ca un bilet costa 730.000 lei (foarte mult pentru bugetul unui student, profesor - intelectual in genere), spectacolul risca sa nu aiba public. Ati impus o conditie financiara? Cum s-a ajuns aici?
Purificare a fost conceput pentru a fi jucat cu publicul asezat pe gradene pe scena, pentru ca relatia cu textul foarte special al Sarei Kane cere o atmosfera intima si sensibila. De aceea biletele sunt foarte putine, caci locurile sunt limitate. In ce priveste preturile (cele mai ridicate din tot festivalul), nici nu am fost consultat, deci in nici un caz nu au fost impuse de mine, dimpotriva. De indata ce am aflat, mi-am manifestat dezaprobarea si in presa, si prin mesaje catre TNB. Cine sunt cei care isi pot permite pretul exorbitant impus de directia Nationalului? Ce e ironic si trist e ca tinerii si studentii, pentru care acest text ar rezona mult mai adanc decat pentru elita de festival, ei bine, tocmai ei, carora doream sa ne adresam, sunt tinuti in strada.
Si totusi, de ce va reintoarceti in Romania?
Raspund citind un fragment din O biografie, cartea mea recent aparuta la Polirom: In deschiderea unei conferinte pe care am tinut-o la Colegiul Noua Europa, Andrei Plesu, la invitatia caruia ma aflam acolo, mi-a spus aparent mirat: “Draga Andrei, observ cum tu tot revii in tara, desi de fiecare data Romania pare ca iti spune raspicat «Dom’le, noi nu te vrem, stai acolo la tine in America si lasa-ne in pace, ai inteles?». Iar tu parca te incapatanezi si nu vrei sa auzi mesajul. De ce, dom’le?”. Sala a hohotit de ras, si eu la fel. Totusi, gluma lui Andrei, care are si un subtext serios (cum se intampla des cand el glumeste), mi-a ramas in minte, ca o intrebare fara raspuns. Nu am cazut niciodata in sentimentalitatea exilatului care ofteaza nostalgic dupa o Romanie idealizata (dar inexistenta), dar m-am ferit si de extrema cealalta, a celor care, din frustrare si ura fata de un regim odios, si-au sters demonstrativ din memorie si tara, si limba materna. Desi eram inca foarte tanar cand am plecat in America, inauntru ceva nu s-a despartit niciodata definitiv de Romania si, in ciuda experientelor amare de dinainte si in special de dupa revolutie, cu tot tacamul de sicane, continui sa revin. De ce?... Celor curiosi sa afle mai mult, le recomand lectura cartii...
Cum apreciati receptarea spectacolului?
Am auzit ca la Purificare a fost o atmosfera rece si s-a simtit tensiunea, energia negativa in sala. Dar nu credeti ca e superimportant ca macar tinerii au inteles prin spectacolul asta ca se poate face mai mult din teatru decat ce au ei aici? Cineva mi-a scris ca “chiar si cea mai conservatoare dintre colegele mele, dupa ce a vazut piesa, zicea ieri la birou ca totul i s-a parut atat de real si de aproape, incat ii venea sa-i atinga pe actori. Si ca n-a trait niciodata chestia asta in teatru, unde pleca de la ideea ca e o conventie, o poveste spusa de altii, nu traita”. Iata diferenta cu ce se intampla in teatrul romanesc. Si asta raspunde la intrebarea pe care mi-ati pus-o implicit, daca spectacolele mele vor schimba ceva in teatrul romanesc?
Iata ca s-a adeverit. Raspunsul e: Da, dar va lua timp. Deci: putintica rabdare, pana scapam de satrapii care conduc acum destinele teatrului, caci nu fac altceva decat sa puna capacul peste creativitate.
Acum eu nu cred ca am facut degeaba spectacolul asta, pentru ca am aratat ca se poate face mult mai mult decat se credea ca e permis. Si pentru ca simt ca le-am dat incredere astora mai mici si mai tineri sa incerce si ei mai mult. Si sunt sigur ca in cateva luni vom vedea niste montari foarte curajoase ale celor din noul val...
Sigur ca sunt reticenti criticii, mai ales aici, cu Sarah Kane; prin caracterul piesei, le e si foarte usor sa spuna ca e prea dura si prea socanta sau sa zica ca e pornografie. Dar daca ei nu au mai deschis o carte de prin scoala generala (care era oricum cu o suta de ani in urma) si nici n-au vazut alte piese de teatru decat pe minunatii nostri conservatori, ce pretentii sa avem?
Iar raceala & tensiunea din public era oarecum normala... subiectul era greu iar oamenii n-au mai vazut in viata lor asa ceva pe o scena din Romania...
Dar asta e soarta celor care deschid drumuri, a celor care fac in premiera ceva, dupa ce se obisnuiesc, invata sa reactioneze si sa se relaxeze... Si peste o vreme, cand tinerii vor fi digerat ce au ingurgitat, o sa reactioneze pozitiv.
Cineva l-a vazut pe tanarul regizor Afrim cat era de incantat si cum le zicea tuturor ca el n-a avut niciodata curajul sa faca atatea pe scena... si era motivat sa incerce... Asta mi se pare un castig foarte mare, ca i-am putut urni pe ei, asta e responsabilitatea mea, sa inspir, sa deschid drumul altora. Aceasta e o transmisie de la o generatie la alta. Cred ca e cazul sa revin in tara, chiar cu riscul neplacerilor asumate de a merge impotriva curentului.
opinii
MARINA CONSTANTINESCU, directoarea FNT
Spectacolul lui Andrei Serban a fost invitat
Cum s-a ajuns la selectie?
Dupa cum stiti, doamna Rodica Palade, mandatul meu ca selectioner si ca director artistic al Festivalului National de Teatru este pentru trei ani. Ma aflu la mijloc. Proiectul meu il situeaza in centru pe regizor. Ma intereseaza creatia regizorala, creatorul, si nu institutiile. Ca si anul trecut, si anul acesta am facut o lista de nume. Cei mai importanti regizori, indiferent de generatie, de varsta, se regasesc pe ea. Valoarea este cea care ii aduce impreuna. Observam ca sunt si numele cele mai solicitate in teatrele noastre. Lista este aproape identica cu cea de anul trecut. Pe urmele lor, ale acestor regizori, am plecat pentru selectia oficiala a spectacolelor din aceasta editie. Acesta este si unul dintre modulele cele mai importante. Editia aceasta este una mult mai complexa, mai nuantata, are si o anvergura internationala, daca ar fi sa amintesc nume ca cel al lui Lev Dodin, Patrice Chéreau, Tamás Ascher, Jean-Guy Lecat. Matthias Langhoff, Monique Borie, George Banu, invitati cu spectacole care au avut un impact teribil sau personalitati care au avut conferinte remarcabile, intalniri solicitate de tinerii creatori - si nu numai - cu studentii.
Biletul la spectacolul lui Andrei Serban a costat 730.000. Nu risca acest spectacol sa nu poata fi vazut?
Festivalul National de Teatru nu este o institutie. Din pacate. Asadar, fiecare teatru gazda si-a stabilit propria strategie pentru vanzarea biletelor. La fiecare spectacol, la fiecare reprezentatie, salile au fost arhipline. Inclusiv la Purificare. Spectacolul lui Andrei Serban a fost invitat la Festivalul National, nu face parte din selectie. Premiera a avut loc in actuala stagiune. Mi s-a parut important insa sa fie vazut acum, la Bucuresti. Cine stie ce se mai intampla pana la anul. Acum e proaspat. Am vazut oameni stand la rand, tineri foarte multi, stand la rand ca sa-si cumpere bilete. Formidabil, nu? Studentii, si nu doar cei de la teatru, au intrat pe gratis, toti - si au fost in numar impresionant de mare - la toate spectacolele. La toate. Evoluam. Incet, dar sigur.
opinii
CORINA SUTEU, directoarea ICRNY
O situatie absurda si trista
In ceea ce priveste pretul atat de ridicat al biletelor la Purificare in cadrul Festivalului National de Teatru vad la mijloc o situatie absurda, pe de o parte, si trista, pe de alta parte. Absurda, fiindca nu poti, ca institutie de stat, sa pui preturi prohibitive la un spectacol a carui productie, transport la Bucuresti, promovare si distributie se face integral din bani publici. Nu are ce cauta o logica de piata intr-o manifestare construita exclusiv pe subventii. E ca si cum eu as inchiria, facand profit, spatiul de la ICRNY, folosind argumentul ca are o amplasare ideala in Manhattan, si l-as inchide complet manifestarilor pe bani publici pe care le invit la ICR.
Trist, pentru ca nu pot sa nu ma intreb ce ar fi spus directorul de azi al Nationalului bucurestean, daca, sa spunem, Dinu Sararu ar fi luat o asemenea masura. Cunoscandu-l, cred ca ar fi fost primul care s-ar fi revoltat! Si pe buna dreptate. Purificare, pe care l-am vazut, din pacate, doar pe caseta video, este un spectacol de o remarcabila forta artistica si, personal, nu imi place sa vad ca, iar si iar, aceeasi istorie se repeta.