Pe aceeași temă
Care sunt argumentele infiintarii unui Institut de Istorie a Religiilor in Romania?
Intai un argument de europenitate. In toate tarile civilizate din lume exista institute, catedre care se ocupa de stiinta religiilor, in diverse forme. La noi exista o neta intarziere in privinta asta si lucrul e cu atat mai greu de inteles, cu cat suntem o tara care a produs in secolul trecut figuri impozante ale disciplinei. Ma gandesc la Mircea Eliade, ma gandesc la Ioan Petru Culianu, dar si la Arion Rosu, sau la Sergiu Al George, asta ca sa ramanem in perimetrul secolului trecut. Mergand inapoi, dam peste Nicolae Milescu Spataru, peste Dimitrie Cantemir si peste numerosi alti "pionieri", pe care, de altfel, intentionam sa-i inventariem intr-un dictionar inclus deja in planul institutului.
Exista un Institut de Studii Orientale.
Da. Asta a fost etapa dintai si oarecum esuata a acestui proiect. El s-a nascut in 1990, sub directia lui Radu Bercea. Institutul de Studii Orientale a ramas un timp la Ministerul Culturii, unde se si nascuse, dupa care a fost evacuat, asa incat a ajuns la Primaria orasului Bucuresti, unde e greu de inteles ce loc putea sa aiba o asemenea institutie. Rezultatul a fost ca el a fost evacuat si de acolo, in urma unor manevre nu tocmai limpezi, asa incat la ora asta el este o mica sectie a Bibliotecii Municipale. Lucrul grav este ca acel institut obtinuse biblioteca pariziana a lui Mircea Eliade si ca la ora asta acea biblioteca e inabordabila, impachetata undeva in spatiul Bibliotecii Municipale.
In Romania, oamenii devin institutii
Astazi, in aceasta formula, cu alti oameni, avem garantia ca acest proiect nu va esua?
In masura in care poti avea garantii pe termen lung in Romania, eu cred ca putem avea aceste garantii, pentru ca, de data asta, e un institut intemeiat sub auspiciile Academiei Romane. Nu stiu vreun caz in care institutele Academiei sa dispara. E mult mai greu sa dizloci o institutie care e inclusa intr-o structura stabila cum e Academia. As spune, dimpotriva, ca daca Academia are o problema este ca pastreaza prea tenace toate institutele pe care le are, indiferent daca ele sunt sau nu eficiente. Pe de alta parte, trebuie sa spun ca, din partea Academiei, am avut un sprijin neconditionat de la bun inceput si lucrul asta e, in sine, incurajator. N-ar fi fost posibil in alte episoade ale istoriei Academiei. De data asta, d-l presedinte Ionel Haiduc, presedintele Sectiei de Istorie, d-l Dan Berindei, secretarul general al Academiei, d-l Paun Ion Otiman, d-l Nicolae Nicolae, toti au conlucrat in mod armonios, pentru ca acest institut sa se nasca. Trebuie sa mentionez de asemenea si promptitudinea domnului ministru Varujan Vosganian.
Dar pe dvs. ce v-a determinat sa va implicati in acest proiect? Presedintele Academiei, Haiduc, spunea, la inaugurarea institutului, ca un interimat (dvs. sunteti directorul interimar al institutului) in Romania poate sa dureze foarte multi ani.
Ma tem putin de asta, fiindca, intr-adevar, in proiectele mele de viata in aceasta etapa a ei nu intra sa asum inca o administratie. Am doua motive sa fi acceptat, totusi, acest interimat, pe care il doresc cat mai scurt. Unul e de ordin personal, si anume: toti membrii institutului si grupul care s-a zbatut ca acest institut sa ia nastere sunt fosti studenti ai mei si fosti bursieri ai Colegiului Noua Europa. E un tip de continuitate care obliga... In plus, preocuparile mele actuale sunt tot mai direct legate de spatiul religios. A existat, e drept, si o ratiune birocratica. Un institut al Academiei nu poate avea drept director decat pe cineva care are gradul de profesor universitar. Or, niciunul dintre tinerii care sunt membrii acestui institut, in momentul de fata, nu are inca gradul de profesor. Meseria fiind in Romania inca frageda, nu exista persoane care, avand ca domeniu de specializare istoria religiilor, sa aiba un titlu academic corespunzator. Si atunci, am fost obligat sa accept postura aceasta, pentru ca, daca nu o acceptam, pur si simplu institutul nu se putea naste.
Ati lucrat la Institutul de Istoria Artei inainte de ‘89, cunoasteti din interior institutele Academiei, cu bune si cu rele. In ultimii 18 ani, institutele de cercetare ale Academiei au intrat intr-un con de umbra. Nu mai e un prestigiu ca un tanar sa dea examen pentru a intra intr-un institut al Academiei. Credeti ca aceasta formula de organizare a cercetarii romanesti in institute ale Academiei mai are vreun viitor?
Am fost, intr-adevar, intr-un asemenea institut inca de la terminarea facultatii. Dupa ‘91, am fost, pentru scurt timp, chiar director al Institutului de Istoria Artei. Noi suntem, trebuie sa o spunem limpede si cu o oarecare melancolie, in prelungirea unui sistem care e inca sistemul sovietic. (Academia de Stiinte, care, sub pulpana ei, include foarte multe institute cu foarte multi cercetatori). Dupa capul meu, daca ar fi sa se introduca un criteriu de rigoare profesionala si de functionalitate, institutele astea s-ar mai imputina sau, in orice caz, ar capata o structura mai dinamica, mai flexibila. Unele ar trece pe langa catedrele universitare. In toata lumea cam asta e tendinta. Noi suntem insa inertiali si, pana la un punct, inteleg motivele. E vorba aici de destinele a foarte multi oameni care, in momentul unei reforme radicale, ar trebui sa-si regandeasca viata.
Nici nu sunt multi. Cred ca sunt sub 2.000 de cercetatori, in comparatie cu institutele Academiei de Stiinta ruse din Moscova, unde erau, in 1992, 44.000 de cercetatori. Acolo, da, sunt multi.
Si in Germania, dupa ce s-au unit cele doua Germanii, institutele de cercetare din Est, practic, au disparut. Intai a fost o reducere, iar pana la urma lucrurile s-au resorbit intr-un sistem modern.
Dar nu suntem in situatia Germaniei.
Nu suntem, dar perspectiva asta e.
In Polonia, in Ungaria s-au reformat institutele, pana si in Bulgaria, in Rusia s-au reformat, au trecut pe granturi. Institutele Academiei Romane, din pacate...
Da, e o situatie cu multe dezavantaje. Intai, e o structura greoaie. In al doilea rand, banii sunt putini, salariile cercetatorilor sunt minimale, sunt un simplu mod de a avea un statut si o posibilitate de supravietuire la limita de jos. De aici, si eficienta lor reala redusa.
Grupul care a initiat crearea acestui institut editase deja trei periodice care se bucura de recunoastere internationala. Au primit subventii din strainatate, e vorba de cateva sume destul de mari, de la Ministerul de Externe al Frantei, de la Asociatia Internationala a Francofoniei. Oamenii care populeaza in acest moment institutul sunt sigur ca vor putea obtine si granturi europene de cercetare. Nu ati fost tentat, avand si experienta NEC-ului in spate, sa infiintati un institut privat sau semiprivat de istoria religiilor?
In ce ma priveste, marturisesc ca, dupa ce am infiintat NEC, nu mai eram pregatit energetic sa infiintez inca ceva. Am infiintat destule lucruri, cred ca am dreptul sa ma opresc si sa las altora bucuria si initiativa unor asemenea ctitorii. Tinerii la care va referiti s-au descurcat, intr-adevar, admirabil. Au obtinut granturi, au valorificat relatii personale, s-au zbatut pe cont propriu. Oameni ca Eugen Ciurtin, de pilda, sau Mihaela Timus au ajuns sa aiba un fel de expertiza sui generis in a functiona ca niste institutii, in afara institutiilor. In Romania cam asa se reuseste in general: oamenii devin institutii, se substituie institutiilor sau se strecoara printre institutii. Institutul de Istoria Religiilor a avut norocul sa beneficieze de experienta inter-, pre- si parainstitutionala a unor oameni de acest tip. Fara energia si experienta lor, acumulate in zona asta, nu s-ar fi putut naste. Un institut privat de istoria religiilor ar fi fost, poate, intr-o prima etapa, mai usor de definit, dar pe termen lung ar fi avut un statut mai putin stabil. Eu insumi vad la Colegiul Noua Europa ca, de la an la an, e tot mai dificil sa obtii fonduri din strainatate. In general, dupa intrarea noastra in UE, nu mai suntem niste clienti privilegiati, nu mai capatam asa de usor fonduri, cum s-a intamplat pana acum, si din cauza asta cred ca ideea de a intemeia o institutie in interiorul unui cadru stabil a fost mai buna.
Care vor fi directiile de cercetare ale acestui institut?
Sigur ca, in formula in care existam acum, anume 6 oameni pe cate o jumatate de post fiecare, e greu sa gandim un program complet. Trebuie sa ne straduim sa multiplicam organigrama asta si, pana atunci, sa dam fiecaruia dintre membrii institutului posibilitatea sa-si realizeze proiectele proprii. Dar se contureaza deja trei directii de cercetare. Una este legata de studiul monoteismelor, fiindca e familia religioasa in care suntem integrati. O a doua directie de cercetare ar fi "religie si modernitate". E important sa avem si acest tip de deschidere, care sa fie una sociologica si care sa abordeze lucrurile din perspectiva lumii de azi. Si exista si un departament, o directie care se ocupa de religiile orientale, respectiv extrem-orientale, prelungind o traditie care la noi s-a ilustrat deja prin contributii notorii...
Mircea Eliade - patron spiritual
Va fi privilegiata, ca directie de cercetare, aceasta cercetare enciclopedica din cultura romana care, de la Cantemir incoace, a avut varfuri sau se va merge pe o specializare foarte stricta, de tipul cercetarii occidentale universitare, a specializarii inguste?
Asta va depinde si de achizitiile de personal pe care le vom putea face. Exista cercetatori de tip enciclopedic, nu foarte multi, si exista tipul de cercetator aplicat, care, de asemenea, e foarte util. Din punctul meu de vedere, la ora asta un Institut de Istorie a Religiilor trebuie sa mearga in directia unei intelegeri globale a fenomenului. Daca Mircea Eliade va conta, cu adevarat, drept patron spiritual, drept spirit fondator, atunci va trebui sa preluam din doctrina lui si ideea ca istoria religiilor este o disciplina totala, o "hermeneutica totala", cum spunea el, adica un tip de cunoastere care implica nu pur si simplu cumintenia de arhiva, ci regandirea, recalibrarea omului in general, formarea lui, cu alte cuvinte, este o disciplina trans-formatoare. Evident, asta este o exigenta foarte inalta si pentru ea trebuie sa existe si oamenii de calibru. In ce ma priveste, as incuraja acest tip de viziune, pentru ca suntem intr-un moment in care religia va trebui sa redevina activa in planul formarii spirituale a omului sau sa dispara. Cred ca am avut dreptate sa le spun de la inceput prietenilor mei mai tineri ca trei sunt, din punctul meu de vedere, exigentele unui cercetator in momentul acesta: acribia (cercetarea de tip aplicat), indrazneala, (curajul de a avansa idei, ipoteze de lucru care sa nu fie neaparat conventionale) si - desi e un criteriu care nu pare sa aiba de a face cu stiinta, dar care mie mi se pare important pentru bunastarea interioara a cercetatorilor - bunatatea. As indrazni sa cer colaboratorilor mei tineri o anumita destindere interioara, capacitatea de a privi in jur cu intelepciune, cu toleranta, cu atentie, asa incat sa nu devenim o secta academica intr-un peisaj care si asa e destul de tensionat. Avem de rezolvat, oricum, cateva lucruri delicate. Va trebui, de pilda, sa gasim un loc dialogului cu Biserica. La noi Biserica e o institutie foarte puternica si care s-ar putea sa aiba, din cand in cand, unele idiosincrasii legate de un anumit "ecumenism" al cercetarii, de studiul aplicat, dar neangajat al istoricilor religiilor pe un domeniu sau altul. Va trebui sa gasim un mod de a dialoga cu teologii specializati, care sa nu duca la confruntare, ci, dimpotriva, la o potentare reciproca. Eu cred ca si studiul teologic la noi are nevoie de o reforma. Are nevoie de o scoala mai buna, are nevoie de specialisti mai apropiati de standardele specializarii occidentale, asa incat sa poata intra in dialog cu colegii din Vest. Pe linia asta, institutul s-ar putea sa aiba un rol important, mi-as dori sa aiba. Mi-as dori de asemenea ca oamenii institutului sa fie prezenti public, pentru ca problematica religioasa e mult mai actuala decat isi imagineaza lumea si e esential ca vocea expertilor sa fie auzita. Ar trebui sa fim si punctul de plecare pentru introducerea sistematica a acestei problematici in structura curiculara a universitatilor. Ar trebui sa apara catedre de istoria religiilor. Prin urmare, ca intotdeauna cand e vorba de Romania, suntem in situatia ca totul e de facut.
Care vor fi raporturile cu Biserica Ortodoxa? Presedintele Academiei a spus: acest institut nu va fi o anexa a Patriarhiei. Pentru ca sunt in institut si ortodocsi practicanti.
Da, dar sunt practicanti, as zice, in registrul superior al "ortopraxiei". Daca ma gandesc la un om ca Bogdan Tataru Cazaban, tot ce a scris si a publicat pana acum arata ca omul se situeaza la un nivel profesional care nu poate fi pus la indoiala. Faptul ca el este si un practicant nu se manifesta intr-o varianta sectanta sau militanta in lucrarile lui. Participarea personala la o forma sau alta de ritual, in cazul in speta la ritualul ortodox, are mai curand - cand e vorba de un om echilibrat si inteligent - darul de a limpezi, de a stimula efortul de intelegere si de a oferi puncte de sprijin pe care cel din afara nu le are. Atingem, astfel, o problema de metoda, foarte viu dezbatuta in istoria religiilor astazi: cand intelegi mai bine fenomenul religios? Cand esti in afara lui, cand optezi pentru ceea ce se numeste cu un termen destul de obosit "obiectivitate", spirit critic s.a.m.d., sau cand esti inauntrul lui? Din punctul meu de vedere, sunt lucruri pe care nu le poti intelege din afara. Nu poti sa pricepi ce este rugaciunea, de exemplu, daca ea iti este un "obiect" cu totul exterior. Poti face clasificari, numaratori, istorii, poti face comparatii sau poti urmari circuitul unor motive, dar esenta lucrului iti scapa, cata vreme nu exista si un episod "experimental". Orice stiinta are nevoie de o componenta experimentala. De ce nu si o stiinta atat de delicata, de complicata cum este istoria religiilor? Dar sigur, d-l presedinte al Academiei avea dreptate, rostul nostru nu este sa fim un think-thank al Patriarhiei Romane. Rostul nostru este sa sporim informatia despre domeniul religios in Romania, in asa fel incat lumea sa aiba un acces mai lucid si mai amplu la ceea ce pana acum, in anumite cazuri, nu era decat rutina.
Care sunt proiectele institutului in acest stadiu?
Fiecare dintre cei 5 cercetatori are deja un proiect la care lucreaza si fiecare se va concentra pe acest proiect. De pe vremea cand lucram la Institutul de Istoria Artei mi-aduc aminte ca una dintre piedicile vietii de cercetare era stabilirea prioritatilor de catre institutii centrale. Ei, aici nu acesta va fi cazul. Fiecare cercetator va avea libertatea sa mearga pe tema care il preocupa. Dar va trebui sa facem si lucruri, ca sa zic asa, in beneficiul comunitar. Si ne-am gandit deja la doua asemenea lucruri: unul este organizarea unor conferinte ale IIR care sa fie lunare si care sa fie tinute si de membrii institutului, dar si de invitati din afara si al doilea este un proiect care priveste realizarea unor lucrari de sinteza pentru uz public - dictionare, enciclopedii etc., care sa intre in circuitul public, aducand sporul de informatie si de sistematica necesar.
Generatiile de profesori se "cloneaza"
Vicepresedintele Academiei, Dan Berindei, vorbea, la lansarea institutului, despre cat de minunati sunt tinerii cercetatori, care reprezinta speranta pentru cultura romaneasca. Mai vor tinerii sa faca cercetare, fiind prost platiti? Institutele functioneaza destul de des cu niste retele de multe ori ostile care vin de dinainte de ‘89.
E adevarat ca tinerii de care vorbea d-l presedinte sunt exceptionali. Sper sa nu-i smintesc tot spunand chestia asta. Daca vezi CV-urile lor, ramai uimit. Pentru varsta lor au o prestatie incredibila, nu numai pe plan national, dar si international. Sunt oameni care, desi tineri, au, cred, o istorie profesionala mai ampla decat 70-80% dintre cercetatorii Academiei. Daca vor sau nu, daca sunt inclinati sau nu sa lucreze intr-o institutie de tipul acesta? As spune ca, din pacate, n-au de ales. Ani de zile ei au functionat periferic, pe cont propriu, iar acum au macar un statut. E foarte greu pentru cei care se ilustreaza in aceasta meserie, care e o meserie noua la noi, sa gaseasca moduri institutionalizate, formalizate de a functiona. Catedre de istoria religiilor nu prea exista. La catedrele de filosofie sau de istorie existente e foarte greu de patruns. Am incercat de-a lungul anilor, impreuna cu alti prieteni, sa usuram accesul tinerilor inauntrul cadrelor pedagogice din diverse universitati. E aproape imposibil. Lucrurile sunt blocate intr-un fel care ma depaseste. Se invoca argumente administrative, financiare, nimic nu poate fi miscat din loc. Fiecare generatie de profesori se cloneaza in generatia urmatoare. Fapt este ca avem de-a face, adesea, cu niste "citadele" universitare unde, ori cu cate titluri ai veni, nu poti patrunde. Deci, in invatamant - nu, in cercetare - nu, si atunci trebuiau sa improvizeze la margine.
Este o problema totusi a cercetarii stiintifice in Romania, a cercetarii fundamentale. Pare ca ea devine un lux, pentru ca mai ai o mana de oameni dispusi sa ramana in conditiile astea sa faca cercetare. Pana la urma, lucrurile n-ar fi dramatice. Vedem tari in jurul nostru care supravietuiesc si fara cercetare. Are vreun viitor cercetarea fundamentala in Romania sau noi putem ramane simpli beneficiari ai cercetarilor pe care le fac altii in jurul nostru?
Nicio tara nu poate evolua bine daca se dispenseaza cu prea mare usurinta de felii intregi din activitatea stiintifica. Sigur insa ca pot exista specializari, preferinte, inclinatii care sa incurajeze o directie sau alta. Nu stiu cum stau lucrurile in planul cercetarii fundamentale in stiintele naturii, pentru ca acolo e nevoie de obicei de o aparatura, de un instrumentar costisitor si mi-e greu sa-mi inchipui ca am putea vreodata sa concuram, cu mijloacele pe care le avem, tari cu traditii lungi si bine nutrite in aceste domenii. Dar intotdeauna mi-am spus, e un argument la care recurg adesea cand incerc sa fac rost de bani, ca cercetarea in stiintele umaniste e ieftina. Aici nu e nevoie de mari investitii la nivel de laborator, la nivel de tehnologie. Aici instrumentarul este modest. Cred, de aceea, ca tarile mai putin bogate, tarile care au fost, pana in ’89, dincoace de Cortina de Fier ar putea avea sansa ca in domeniul umanist, unde inteligenta, reflexia, interogatia, investigatia se pot dispensa de mari mijloace, sa aiba o relevanta speciala. Daca e sa reusim undeva, e mai curand in zona cercetarii in stiintele umaniste, cel putin deocamdata. Istoria religiilor intra in aceasta categorie. Sigur ca exista inca dificultati: desi au trecut aproape 20 de ani din decembrie ‘89, procurarea bibliografiei e inca aventuroasa. Nu poti fi sigur in Romania ca vei avea la indemana lucrarile de care ai nevoie ca sa progresezi. Asta e o problema, dar se va rezolva, acum pe Internet intra biblioteci intregi. In masura in care ai acces la bibliografie si in masura in care ai conditii de viata si de lucru decente, poti sa faci minuni in zona asta. Si eu pe asta contez.
Crizele invatamantului
Scoala romaneasca nu mai produce oameni competenti. Bacalaureatul genereaza scandal in fiecare an. Ce sanse sunt ca acest invatamant, care se degradeaza, sa produca cercetatori competenti? Produce cateva varfuri, care pleaca la Paris, la Oxford, in SUA si binevoiesc sa se intoarca si cu ei sa tinem vie cat de cat flacara cercetarii?
Aveti dreptate. Si eu ma mir ori de cate ori vad tineri reusiti - ceea ce mi se intampla an de an la New Europe College -, fiindca nu inteleg cum s-au format. Eu stiu pertinentamente ca sistemul de invatamant la noi este extrem de precar, dar constat ca acest sistem precar produce sau lasa posibilitatea unora sa se formeze in conditii exceptionale. Nu-mi ramane decat sa spun ceea ce ne spunea de multe ori Constantin Noica, inainte de ‘89: in materie de stiinte umaniste, orice om bine asezat e de fapt un autodidact. Trebuie sa contam pe autodidacti in Romania. Prin autodidact inteleg un ins care are puterea, disciplina interioara, tenacitatea de a face de unul singur, doar cu lecturi abundente si bine conduse, ceea ce in mod normal trebuia sa faca sistemul. Asta e una dintre definitiile tranzitiei (iar la noi tranzitia e seculara...): tranzitia este o perioada in care tot ce se face se face, daca nu impotriva sistemului, in orice caz independent de sistem. Cu cat vor fi mai multi oameni care vor putea obtine rezultate fara sprijinul sistemului, cu atat lucrurile vor merge mai bine. Sigur ca asta nu e o situatie pe care sa ti-o doresti eternizata, normal e ca sistemul sa puna umarul, dar deocamdata, la noi, numai cei care isi dobandesc o anumita autonomie inauntrul sistemului pot functiona.
Vorbeam de criza invatamantului. Aici e vorba de o criza complicata, multicolora, pentru ca e criza simultana a mai multor institutii. Avem criza romaneasca a sistemului de invatamant, dar avem si o criza europeana. In Germania se discuta de ani de zile despre o necesara reorganizare a invatamantului universitar. A existat, mai intai, prevalenta unei ideologii antielitiste, dar, de curand, tema elitelor si a necesitatii lor a reaparut. Vreau sa spun ca in toata lumea problema formarii tinerilor e o problema acuta. Dar nu e vorba numai de o globalizare a crizei, in care noi venim, fireste, cu particularitati, cu originalitati greu de prevazut si de anticipat, e vorba si de criza unor institutii adiacente. Exista o criza a familiei, o criza a cartii si a lecturii in general. Exista o criza a profesorilor. Daca as avea putere, eu m-as gandi la o reevaluare riguroasa a tuturor profesorilor din invatamantul secundar din Romania. Ar trebui vazut cine-i invata pe copii pana in clasa a XII-a. Am intalnit exemplare numeroase carora nu le-as da sa-mi educe nici pisica. Or, daca profesorii nu arata bine... Eu stiu ca toti sunt prost platiti, ca poti gasi o mie de argumente care sa justifice precaritatea institutiei, dar totusi suntem intr-un moment de confuzie a autoritatilor si a competentelor care nu poate duce la ceva bun. Deci, criza cartii, criza lecturii, criza profesorilor, criza familiei, as spune si criza ambiantei. Eu nu mai am senzatia, in Romania, cand ma misc pe strada sau cand ma duc la restaurant sau cand ma uit la televizor, ca ma aflu intr-un mediu cultivat. Ma aflu mai curand intr-un mediu flasc, de o vesela lejeritate. Elitele sunt bestelite nonstop, de cate ori se iveste ocazia. Romania e o tara in care elitele au un statut suspect si sunt trecute imediat la index, o tara in care ambianta generala este una a dezinvolturii ignare, a unei "spontaneitati" devenite ideologie la moda. "Autenticitate", "sa lasam fasoanele" - asta e deviza generatiilor mai noi si a tarii uneori. Pe un asemenea fundal, nu putem spera sa facem o reforma reala a invatamantului. Asta trebuie gandita pe termen lung, trebuie sa ne gandim ce vrem sa obtinem in urmatorii 30 de ani, pe ce punem accentele. Exista si un dezechilibru al profesiunilor la noi. Trend-ul a ajuns sa decida vocatiile. Imi spunea cineva ca la Facultatea de Sociologie, de pilda, exista 1.000 de tineri inscrisi la masterat, masterat platit, asa incat aia nu mai stiu ce sa faca cu banii; motivul este ca profesia de sociolog - ca si profesia de analist politic - a devenit inflationara. Orice tanar vrea sa ajunga analist politic sau sociolog. In schimb, avem tot mai putini ingineri, ceea ce poate sa fie dramatic intr-o tara care se afla intr-un proces de constructie. Nu mai vorbesc de alte meserii. Exista meserii intregi care sunt subminate. Istoria artei este o meserie muribunda in Romania. Exista inca o sectie de istoria artei la Academia de Arte Frumoase, dar nu mai ai sentimentul ca aceasta disciplina e cu adevarat vie si iradianta. Nu mai vorbesc de filologia clasica, de arheologie etc. Sunt multe domenii care au un aer somnolent, disparent, ceea ce e descurajant.
De unde provine acest dispret pe care l-am vazut la unii politicieni fata de oamenii care au o expertiza? Citeam un document, un raport prezentat lui Ceausescu, din ‘69-’70. Isi facusera planul: "avem nevoie de experti pe anumite zone" si era trimis la vietnameza cineva sa invete sau era nevoie de istorici pe relatia cu Anglia si cineva era indrumat spre istoria relatiilor cu Marea Britanie. Totusi, era cineva care gandea lucrurile astea in ‘69-’70. Acum nimeni nu mai gandeste, nu mai are nevoie de nicio expertiza pe niciun domeniu? Pana la urma asta si explica, zic eu, de ce lucrurile merg cum merg in politica interna sau externa.
Majoritatea politicienilor nostri, cel putin asa cum ii percep eu, din ziare, de la televiziune, din dezbaterile publice, sunt oameni care, intrucat nu stiu bine nimic determinat, cred ca stiu tot. Politicianul luat din scurt si intrebat "ce stii sa faci?", va avea dificultati sa dea un raspuns prompt. Nu atat pentru ca n-au la baza o meserie (in fond toti au facut ceva, au o diploma oarecare), ci pentru ca intrarea in politica a devenit momentul de ruptura cu meseria. Politicianul este cineva care are o competenta generala si mai ales are competente laterale - papagal, smecherie, oportunism, lucruri de genul acesta. Calitatea omului politic in Romania este ea insasi precara. Si nu e vorba numai de oameni care si-au uitat meseria, care au pierdut contactul cu o indemanare anume (de-aia si vor sa ramana pe scena politica, de-aia si se tin cu dintii de ea, pentru ca, daca pleaca de acolo, nu stiu sa faca nimic, nu pot supravietui in niciun domeniu cu competenta pe care au asimilat-o ca politicieni), ci si de oameni fara convingeri. Politicianul roman e, in general, un om fara convingeri. Eu nu spun ca in alte tari nu sunt politicieni de tip politicianist, dar intotdeauna gasesti si exemplare care sunt oameni cu convingeri. A fi un om cu convingeri inseamna a dori sa faci politica pentru ca vrei sa pui pe picioare o anumita viziune despre stat, despre lume, despre om s.a.m.d. Daca nu ai o asemenea viziune, nu faci politica, faci aranjamente. Sunt astea lucruri care se pot schimba de azi pe maine? Nu. Si nu se vor putea schimba cata vreme nu vom rediscuta conceptele clasice ale educatiei, cata vreme nu vom reciti, de pilda, Wilhelm von Humboldt, cu deosebirea pe care o facea intre Ausbildung si Bildung. Una e sa te informezi si sa ajungi sa stii o meserie sau o stiinta particulara si alta e sa te formezi omeneste. La crizele pe care le-am enumerat adineaori as adauga si o criza extraordinar de profunda a valorilor in general. Multi dintre politicienii nostri sunt oameni fara valori. Multi dintre tinerii care ies din scoli acum sunt oameni fara valori. Universitatile private mari, de tip "Spiru Haret", produc pe banda o clasa de oameni care au acte pentru valori si competente pe care nu le au. Asta e ambianta in care ne aflam. Nu sunt, pe termen mediu, deloc optimist.
Interviu realizat de Armand Gosu