Pe aceeași temă
Va fi vizitata Romania, din nou, de Papa? - iata o intrebare care a staruit zilele acestea in media romaneasca. Din pacate, vizita presedintelui Traian Basescu la Vatican a fost prezentata cel mai adesea sumar si distorsionat in presa. Pentru a intelege subtilitatile si importanta vizitei presedintelui Basescu la Vatican am adresat urmatoarele intrebari unor profesionisti:
1. Care credeti ca au fost obiectivele cele mai importante ale vizitei presedintelui Traian Basescu la Vatican?
2. Presa romaneasca a vorbit preponderent despre anumite greseli de protocol la intalnirea dintre Traian Basescu si Papa. Dvs. ati remarcat astfel de erori?
3. Conditiile unei eventuale vizite papale in Romania sunt diferite de cele din 1999? Ar putea avea Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane (BOR) o alta pozitie?
MARIUS LAZURCA, ambasadorul Romaniei la Vatican
Romania are azi cea mai numeroasa comunitate ortodoxa din UE
1. Asa cum declara insusi presedintele Basescu, obiectivul strategic al recentei vizite la Sfantul Scaun a fost consolidarea raporturilor bilaterale. Premisa favorabila a acestui program politic este o dubla constatare: a capacitatii naturale a tarii noastre de a fi un partener diplomatic al Sfantului Scaun si, in al doilea rand, a interesului interlocutorilor nostri pentru Romania, un actor a carui pondere politica a crescut substantial dupa integrarea in UE. Ceea ce aceasta vizita oficiala a permis a fost trecerea in revista a domeniilor celor mai promitatoare ale dialogului nostru diplomatic in plan regional, european sau international. In al doilea rand, s-a dedicat o atentie considerabila situatiei cultelor si Bisericii Catolice in Romania, concluzionandu-se consensual ca tara noastra poate ilustra, in interiorul UE, modelul unui alt tip de secularism, un pact de societate intemeiat pe participarea legitima a comunitatilor religioase, alaturi de stat, la construirea binelui public. O a treia tema, esentiala pentru noi, a fost aceea a situatiei diasporei religioase romanesti, sprijinita considerabil de Sfantul Scaun, si care, in viitorul imediat, va face obiectul unei sustineri parteneriale: a Vaticanului si a autoritatilor romane deopotriva. Cum vedeti, chiar intr-o formulare succinta, avem de-a face cu o agenda exceptional de bogata.
2. Eventualele greseli de protocol ale presedintelui sunt imputabile, in primul rand, ambasadorului sau. In cazul de fata, cu tot realismul, nu mi se poate reprosa nimic. Pe de alta parte, tema nu e doar derizorie, ci si falsa. Functioneaza inca stereotipul ca protocolul pontifical are aspectul unei sofisticate, impenetrabile coregrafii. Cum audientele la Suveranul Pontif sunt evenimente discrete - pentru ca personale - imi imaginez ca acest stereotip va avea o viata lunga: sunt prea putini martori care l-ar putea contrazice. Pentru a rezuma, voi spune doar ca regulile de fier ale protocolului pontifical sunt firescul si simplitatea. Aceste reguli reamintesc mereu ca gazda audientelor pontificale este un Parinte. O "abatere" de protocol a existat totusi, insa din partea Sfantului Scaun: ca un semn discret de pretuire, presedintele a fost primit, in mod exceptional, la Castel Gandolfo, la resedinta si in vacanta estivale ale Suveranului Pontif. Ii invit pe criticii acestei vizite sa verifice cati sefi de stat au fost primiti de Benedict al XVI-lea, in vizite oficiale, la Castel Gandolfo.
3. Vizita pontificala din 1999 a consacrat Romania pe scena internationala ca o tara capabila sa isi asume gesturi simbolice considerabile si care, prin urmare, e demna de o evolutie istorica ascendenta. In anul Domnului 2008, aceasta evolutie nu mai e o simpla promisiune, ci un fapt care, in ciuda scepticismului national, produce roade palpabile. O noua vizita papala in Romania se va naste, asadar, in matricea acestui nou context. Cat despre pozitia Sfantului Sinod: respect prea mult autonomia Bisericii pentru a ma antepronunta. In plus, nici nu se cade sa o fac, in dubla mea calitate: de mirean si de functionar al unui stat secular.
TEODOR BACONSCHI, ambasadorul Romaniei la Paris, fost ambasador la Vatican
Si sa vrei, nu poti face greseli de protocol la Vatican
1. Dupa varful atins in mai 1999, cu prilejul vizitei lui Ioan Paul al II-lea la Bucuresti, relatia noastra cu Sf. Scaun a dobandit un capital care trebuie gestionat cu inteligenta. Cred ca presedintele Traian Basescu a dorit sa-l intalneasca pe noul Suveran Pontif pentru a-i spune ca acest capital isi pastreaza actualitatea. Vaticanul ne-a sprijinit eficient pentru intrarea in UE. Papa conduce spiritual comunitati catolice din numeroase state membre. Avem comunitati catolice in Romania. Legatura cu Vaticanul e fertila si pentru ortodocsii romani, care vor o Europa desecularizata sau macar una mai atenta cu propriile radacini. Pe de alta parte, romanii din Italia au primit zeci de biserici catolice, unde se roaga potrivit cultului rasaritean. Ei au fost aparati de Benedict al XVI-lea in ultima vreme, dominata de campanii populist-xenofobe. Iata destule motive pentru a spune ca vizita a fost perfect oportuna.
2. Din pacate, incompetenta sufoca lent societatea noastra. Presa tabloid-partizana caricaturizeaza orice realitate si, ca sa zic asa, n-are niciun Dumnezeu. Din pacate, am ajuns imuni la aceste derive. Nici nu ne mai mira, desi ar trebui sa ne indigneze, pentru ca proliferarea pseudojurnalismului suburban e, finalmente, un pericol pentru democratie. Din orice actiune externa a statului roman, acesti neprofesionisti mercenarizati nu retin decat detaliul marginas, anecdota ingrosata si... comanda oculta a patronului care le cere sa "rada" orice, oricand, pe oricine si cu orice mijloace. In cazul de care vorbim, va pot spune ca, si sa vrei, nu poti face greseli de protocol la Vatican, unde totul e reglat cu precizia unui ceas elvetian si unde fiecarei delegatii straine i se explica, pas cu pas, cum trebuie sa procedeze pe toata durata actiunii oficiale.
3. Avem precedentul din ’99. Sinodul a putut constata ca prezenta lui Ioan Paul al II-lea in Romania s-a dovedit foarte utila pentru BOR, pe plan international. Noul Patriarh e o personalitate deschisa si puternica. Cred ca Prea Fericirea Sa va sti sa-si convinga colegii de Sinod ca o invitatie lansata lui Benedict al XVI-lea este normala. Am ramas ortodocsi si nimeni nu ne va schimba identitatea spirituala, dar nu putem sa ne declaram popor de sorginte latina si sa n-avem relatii sustinute tocmai cu Roma catolica. Vizita ne-ar consolida profilul de stat legitim intrat in comunitatea europeana, care este multiculturala, insa ramane majoritar si matricial crestina. Daca l-am invita pe Sfantul Parinte in Romania am da un nou exemplu ca nu traim din frici primitive, in plin asediu imaginar, si ca putem dialoga despre viitorul continentului nostru fara complexe de inferioritate confesionala.
RADU PREDA, teolog, Facultatea de Teologie Ortodoxa din Cluj
O vizita in inima istorica a catolicismului nu poate fi incadrata in tipul clasic de vizita de stat
1. Nu se poate spune cu limpezime niciodata daca o vizita de acest gen are scopuri nemijlocite. Ca de atatea ori in relatiile bilaterale, prezenta fizica a liderilor unii la altii este deja un scop in sine. In acest fel, relatiile dintre state primesc chipuri umane, identitate. Altminteri, ar ramane chestiuni abstracte. Evident, date fiind dimensiunile si locul juridic al Vaticanului pe harta lumii, o vizita in inima istorica a catolicismului nu poate fi incadrata in tipul clasic de vizita de stat. Esential ramane aici raportul cu Episcopul Romei, cu Papa. Or, din acest punct de vedere, este bine ca presedintele Basescu se intalneste cu Benedict al XVI-lea, cel care in plina isterie antiromaneasca in peninsula a tras un semnal de alarma si a invitat la luciditate.
2. Eu am remarcat erorile de gandire ale jurnalistilor. Nu este scapata nicio ocazie pentru a arata cat de provinciali suntem. Ca si in cazul turneului diplomatic al presedintelui Basescu in Caucaz, imediat dupa izbucnirea conflictului dintre Georgia si Rusia, presa noastra nu isi dezminte profunda si incurabila vocatie mercenara. Cu o astfel de presa, nu ai sansa sa faci niciodata nimic corect, de anvergura, util tarii. Mereu se vor gasi argumente "solide" prin care eforturi conjugate sa fie minimalizate.
3. Evident ca sunt alte conditii. 2009 nu este 1999, asa cum Benedict al XVI-lea nu este Ioan Paul al II-lea (ca sa nu mai spunem ca nici Patriarhul Daniel nu este Patriarhul Teoctist). Sigur, diferentele nu sunt doar la nivel personal. Marea diferenta rezida in faptul ca, in 1999, vizita lui Ioan Paul al II-lea a fost inscenata ca "dovada" a vocatiei europene a Romaniei batand la portile UE. In 2009, la doi ani de la integrare, dupa ce actualul pontif a ridicat Mitropolia Greco-Catolica de la Blaj la un rang superior, dupa ce Romania a gazduit a treia Adunare Ecumenica a Bisericilor Europene la Sibiu, dar si dupa momentele tensionate gen Corneanu si Drincec, marcate de un ecumenism confuz, o vizita pontificala ar trebui sa aiba mai multa substanta teologica propriu-zisa. Ioan Paul al II-lea a avut "avantajul" deschizatorului de drum. Benedict al XVI-lea trebuie sa il urmeze. Or, pentru a se ajunge la o pozitie comuna intre Sinodul de la Bucuresti si Sfantul Scaun pe marginea unei vizite substantiale din punctul de vedere al relatiilor interconfesionale, este nevoie de ceva timp.
WILHELM DANCA, rectorul Institutului Teologic Catolic din Iasi
Ospitalitatea Bisericii Catolice din Apus fata de ortodocsii din Romania
1. Promovarea relatiilor bilaterale dintre Romania si Italia, care in ultima vreme au fost tulburate de actele de violenta si de vandalism ale unor emigranti romani si de xenofobia unor cetateni italieni; manifestarea recunostintei statului roman fata de Sfantul Parinte Benedict al XVI-lea, in principal, si fata de Sfantul Scaun, in general, pentru implicarea Bisericii Catolice in apararea bunului nume pe care il au majoritatea romanilor ce se afla in Italia pentru munca, studii, activitati religioase sau turism; confirmarea deschiderii Romaniei, tara majoritar ortodoxa situata la portile Orientului, fata de valorile civile ale Europei Occidentale si de cele spirituale ale Bisericii Catolice. Trebuie sa recunoastem ca unele dintre aceste obiective au nevoie de timp pentru a deveni realitate; oricum, cred ca vizita era necesara.
2. Nu. Din cate am observat, am remarcat ca audienta pe care Sfantul Parinte a acordat-o oaspetilor din Romania s-a desfasurat in mod normal.
3. In Romania, dupa vizita papala din 1999, s-au intamplat multe lucruri ce au dus la apropierea dintre Biserica Catolica si Biserica Ortodoxa Romana, atat la varf, la nivelul ierarhiei, cat si la baza, la nivelul relatiilor dintre crestinii laici. In momentul de fata, circa doua milioane si jumatate de crestini ortodocsi din Romania, insotiti de mai multi ierarhi, se afla in Europa Occidentala pentru munca; ei se aduna duminica pentru celebrarea slujbelor in bisericile catolice ce le-au fost puse la dispozitie de comunitatile catolice in mijlocul carora traiesc si muncesc. Aceasta "gazduire liturgica" si, in general, "ospitalitatea crestina" pe care o manifesta Biserica Catolica din Apus fata de ortodocsii din Romania schimba mentalitatea romanilor, contribuie la eliminarea prejudecatilor ce le-au fost transmise printr-o catehizare bazata pe evidentierea "doar a diferentelor" dintre crestini.
Ancheta realizata de Marius Vasileanu