Pe aceeași temă
Utimul raport al CE constata progrese in justitie, dar spune ca mai sunt multe de facut. Sa incepem cu legislatia, care nu e interpretata si aplicata uniform. Ce e de facut aici?
Un prim pas este sa-i convingem pe judecatorii din Romania ca solutiile contradictorii in acelasi caz (de pilda, intre fond si apel sau recurs) ori solutii contradictorii sau foarte diferite in cazuri diferite, dar pe fapte similare sau apropiate, nu sunt acceptabile pentru o justitie previzibila. Iar justitia trebuie sa fie previzibila, nu o loterie. Cei care au probleme in justitie trebuie sa aiba idee macar de solutia posibila cu privire la litigiul lor. Altfel, nu va exista niciodata incredere din partea opiniei publice in justitie.
Sunt state, cum e Marea Britanie, unde justitia functioneaza de sute de ani pe principiul precedentului judiciar, unde judecatorii sunt obligati sa urmeze solutiile anterioare in cazuri similare ori asemanatoare, tocmai pentru a exista aceasta previzibilitate a justitiei. Un alt sistem este cel de drept continental, pe care Romania l-a avut, de foarte mult timp, pana acum, in care nu se recunoaste valoarea de lege a precedentului judiciar, adica a altor decizii judecatoresti. In Romania trebuie sa introducem principiul precedentului judiciar. Asta se poate face prin convingere sau printr-o obligatie prevazuta de lege. Noi avem un proiect de lege si il vom lansa in dezbatere publica. Daca va fi adoptat, el va putea duce la lungirea proceselor, pentru ca acesta este un mecanism in cadrul caruia instanta de recurs, ultima care decide intr-un caz, va putea sa suspende procesul. Sa vedem ce rezulta din dezbaterea publica. Oricum, este clar ca in Romania va functiona sistemul de precedent judiciar, pentru ca, de pilda, Curtea de Justitie a UE de la Luxemburg functioneaza pe principiul precedentului judiciar; la fel, Curtea de la Strasbourg. Deci nu vad de ce judecatorii romani urmeaza deciziile Curtilor de la Luxemburg si Strasbourg si nu vor putea urma deciziile Inaltei Curti sau deciziile anterioare ale altor instante romanesti. Trebuie sa ajungem la unificarea jurisprudentei.
In ultimul raport, cei de la Comisie nu constata pasi inainte in activitatea CSM. S-a mentionat iarasi potentialul conflict de interese in cazul celor 5 membri ai Consiliului.
Exact, cei care au si functii de conducere si sunt si in CSM.
De asemenea, in raport se accentueaza de data asta mai abitir comportamentul lipsit de etica al unor membri ai CSM, care afecteaza reputatia institutiei, dar arata si ca obiectivitatea inspectorilor CSM e insuficient garantata. In zona CSM, raportul nu inregistreaza practic nici un progres.
Sunt chestiuni majore care au ramas nerezolvate si va amintesc ca erau pe acea to do list. Conflictul de interese trebuia eliminat pana in septembrie si nu s-a intâmplat asta. CSM este o institutie independenta si face ce doreste. Eu, ca ministru al Justitiei, parlamentul sau oricine altcineva nu le poate impune ce sa faca.
Daca aceste lucruri nu vor fi remediate pana in martie anul viitor, activarea clauzei de salvgardare nu va lovi CSM propriu-zis, ci Romania.
Nu va lovi CSM, ci va lovi oamenii, pentru ca singura sanctiune care poate fi adoptata de Comisie este nerecunoasterea automata a hotararilor instantelor romanesti in strainatate. Daca dvs. aveti o hotarare si vreti sa o puneti in aplicare in Franta, Germania, Italia, n-o sa puteti, si dvs. suferiti, nu CSM sau o alta institutie a statului. Apoi, o alta sanctiune ar fi in domeniul cooperarii judiciare internationale: nerecunoasterea mandatului de arestare european. Asta va lovi societatea in ansamblu, in sensul ca va pune piedici investigatiilor penale transfrontaliere - crima organizata etc.
Ce inseamna "obiectivitatea inspectorilor insuficient garantata"?
Am ridicat aceasta chestiune de multe ori, si la CSM, si in diverse alte interventii publice. De exemplu, la inspectia judiciara, majoritatea numerica a inspectorilor (8 din 15) sunt detasati de la Curtea de Apel Bucuresti, in conditiile in care presedintele Curtii de Apel Bucuresti este membru CSM... Si in afara de asta, exista din start un risc de lipsa de obiectivitate, pentru ca eu, daca sunt judecator detasat de la Curtea de Apel Bucuresti si trebuie sa fac inspectie la Curtea de Apel, s-ar putea sa nu fiu obiectiv - eu ma voi intoarce la acea instanta, seful meu e in CSM si cei pe care trebuie sa-i verific sunt colegii mei.
Nu s-ar putea gasi o rezolvare?
Legea prevede ca inspectorii trebuie sa fie angajati prin concurs. Ei pot fi si detasati, dar detasarea este numai modalitatea administrativa de angajare a celor care câstiga concursul. CSM insa, in aplicarea legii, a folosit numai ultima propozitie, cea referitoare la detasare, si atunci nu au mai facut nici un concurs, ci i-au detasat pur si simplu. Deci legea nu a fost aplicata corect. Aici sunt doua variante: sa-i convingem sa o aplice si sa faca aceste concursuri; a doua varianta este sa modificam legea si sa o facem de asa natura incat sa nu mai poata sa o aplice altfel.
Raspunderea disciplinara a magistratilor
Dupa un an si 10 luni in fruntea MJ ce ar mai fi de facut pentru continuarea reformei?
Niciodata nu am spus ca reforma s-a terminat. Raportul se refera la rezolvarea problemelor administrative, la suportul administrativ al justitiei. Pe langa aceste probleme cu CSM, cu unificarea jurisprudentei, in raport se mentioneaza ca prioritati viitoare Legea asistentei judiciare gratuite (la care noi lucram), reforma Parchetului, codurile de procedura. Codurile de Procedura Penala si Civila vor schimba fata justitiei, pentru ca se reduce numarul de cai de atac, se permite un singur circuit judiciar.
Viorica Costiniu, presedinta Asociatiei Magistratilor, va acuza ca introduceti masuri administrative de raspundere disciplinara a judecatorilor si procurorilor.
Modificarile legislative privind raspunderea judecatorilor si procurorilor nu-mi apartin, nu au fost initiativa mea. Una a fost introdusa in Senat de d-na Norica Nicolai si cea expresa, cu raspunderea disciplinara a magistratilor pentru incalcari de procedura, a fost introdusa in Camera Deputatilor de d-l deputat PSD Nicolicea si apoi votata intr-un numar suficient ca sa treaca. Eu m-am opus si in plen, si in Comisia juridica. Eu le-am solicitat celor de la CSM (d-lui Galca, d-lui Deliorga si d-nei Costiniu) sa se implice, pentru ca practic este interesul lor. Nu s-au implicat, au ridicat din umeri si nu au facut nimic. Iar acum, dupa ce a intrat in vigoare, vocifereaza. Asta e neprofesionist si ineficient, pentru ca e tardiv. Puteau interveni in momentul in care se mai putea face ceva.
Si eu vreau sa existe o forma de raspundere si am initiat cu cateva luni in urma astfel de modificari, care sunt supuse dezbaterii publice, dar nu le-am promovat niciodata, pentru ca vreau sa gasim impreuna cu magistratii forma corecta. Nu cred ca pentru orice incalcare de procedura trebuie sa raspunda magistratii, asa cum s-a adoptat aceasta modificare. Am discutat in continuare cu mai multi judecatori, procurori si parlamentari PD, de pilda, sa gasim o solutie echilibrata. Oricum, raspunderea disciplinara pentru incalcarea normelor de procedura exista, chiar si in forma actuala adoptata de parlament, si se refera la acea incalcare de procedura facuta de judecator sau de procuror cu rea-credinta sau cu grava neglijenta. Prin urmare, va trebui sa existe o faza intermediara pana la raspundere in care sa se stabileasca, fie printr-un proces penal, fie printr-unul disciplinar, ca judecatorul sau procurorul a actionat cu rea-credinta sau grava neglijenta. Adica nu va fi o raspundere angajata automat pentru o incalcare de procedura.
Dvs. intentionati sa initiati aceste modificari?
Intentionez sa initiez o modificare prin care sa se gaseasca o forma echilibrata si corecta de raspundere.
Legea ANI
Proiectul Legii Agentiei Nationale de Integritate este blocat in parlament in acest moment. Cine si de ce credeti ca se opune la varianta agreata de minister si de Bruxelles?
A fost foarte vizibil cine se opune: reprezentantii unor partide, atat din coalitie, cat si din opozitie. Ca sa vorbim direct, se pare ca unor parlamentrari nu le convine aceasta forma de control administrativ al averii, al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese.
Au ceva de ascuns?
Probabil, fiindca altfel nu inteleg acest fel de reactie. Dar suntem in Romania, in vremuri de tranzitie in care s-au facut averi intr-un context legislative slab si in schimbare permanenta.
Mai are vreo sansa adoptarea unei legi rezonabile a ANI?
Cred ca da. Eu sunt deschisa la orice discutie. Am avut o discutie recent si cu d-l Markó Béla, in care am decis sa ne reintalnim si sa rediscutam. Sunt deschisa sa discut cu orice grupare politica.
Ce trebuie sa contina aceasta lege pentru a fi eficienta? Ce nu se poate negocia din actualul proiect?
Competenta. Si anume, ANI trebuie sa acopere trei domenii: verificarea averilor, a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor; posibilitatea ca ANI sa ia decizii, care sa conduca la sanctiuni. Exact cele trei chestiuni mentionate in raportul CE nu sunt de negociat nici din punctul meu de vedere.
Ati simtit sprijin politic real in dezbaterile din septembrie pe marginea proiectului?
Atat in guvern, cat si in parlament, PD a sustinut fara exceptie toate proiectele pe care le-am initiat. Cu unii parlamentari PNL am mai avut discutii pe marginea Codului de Procedura Penala, pe care l-au retrimis la Comisia juridica si au votat impotriva unor articole. Dar cred ca disputele sau dialogurile politice pe proiecte de legi fac parte din viata politica.
N-am venit aici numai ca sa vopsesc Justitia
In masura in care sunt intr-adevar dialoguri politice, numai ca dvs. sunteti de mai bine de un an tinta unor campanii de presa foarte dure.
Si o sa mai fiu.
Cine se afla in spatele acestor campanii de presa?
Ceea ce se intampla acum este si o reformare a clasei politice. Politicienii pot fi cercetati oricand de procurori, indiferent de partidul din care provin, chiar daca sunt la putere. Uitati-va la ce face acum DNA. Fara telefon in prealabil, fara avertizare, politicienii sunt cercetati. Acum vrem sa facem si Agentia care sa-i controleze si sa-i sanctioneze. Ne mai uitam si la trecutul lor intr-o perioada scurta de timp. Unii reactioneaza. N-or sa stea cu mainile incrucisate si sa se lase reformati de aceste masuri. Pana la urma, e o reactie de inteles, umana. Nu li s-au mai intamplat aceste lucruri de 16 ani.
Justitia este singura forta capabila sa mai curete peisajul politic?
Este una dintre ele. CNSAS e alta, Agentia de Integritate va fi un organ administrativ care va face acelasi lucru.
Tot timpul vi se reproseaza ceva. Ba ca parati parlamentul la Bruxelles, ba ca promovati legi de control administrativ al magistratilor. Sunteti o tinta vie pentru multi...
Mi se spune in ultimul timp ca nu e atat de multa coruptie in Romania, imputandu-mi-se ca am exagerat in masurile anticoruptie in 2005-2006. Eu vreau sa fac niste schimbari reale. N-am venit aici numai ca sa vopsesc Justitia si sa ne integram la 1 ianuarie 2007. De aceea si sunt de acord cu verificarea de dupa aderare. De cate ori am fost intrebata, am spus ca sunt de acord cu Comisia, tocmai pentru ca vreau sa ducem la capat aceste reforme. E mai usor sa le ducem la capat colaborand cu Comisia, asa cum a fost mai usor sa adoptam aceste masuri colaborand cu Comisia inainte de aderare. Eu vreau sa se produca aceste schimbari si stiu ca, atunci cand niste reforme sunt reale, trebuie sa ne asteptam la opozitie si rezistenta. Grupuri din aceste categorii profesionale care, in finalul reformei, ar trebui sa fie si ele reformate se opun. Oamenii vor sa faca lucrurile asa cum le-au facut zeci de ani, sa le mearga la fel de bine, cu mai putine obligatii.
Dar faptul ca sunteti de acord cu aceasta monitorizare nu cumva vine si dintr-un pesimism? Nu cumva va temeti ca, odata cu plecarea dvs. din fruntea ministerului, se blocheaza reforma in justitie?
Nu am aceasta temere. Pentru ca exista o presiune publica, oamenii vor aceste schimbari si in justitie, si in politica. Cred ca opinia publica este motorul pentru ca schimbarile sa aiba loc.
Credeti ca reforma a ajuns suficient de departe incat sa fie ireversibila?
Da, cred ca este ireversibila. Sigur, in anii urmatori s-ar putea ca pasii de reforma sa fie mai rapizi, mai inceti, dar drumul corect este acesta.
Un alt motiv pentru care sunt tinta atacurilor tine de faptul ca MJ da avize de legalitate pentru toate proiectele de legi, inclusiv privatizari. Exista o serie de acte normative care au venit de la alte ministere initiatoare, inclusiv de la Ministerul Economiei si Comertului, pentru care nu am dat avizul MJ de legalitate si nu au putut fi adoptate de guvern.
Dar oamenii aceia n-ar trebui sa va multumeasca pentru ca i-ati ferit de puscarie?
Asta le explic si eu. Le spun ca e foarte bine ca un ministru asigura legalitatea, daca juristii lor nu vad aceste aspecte de incalcare a legii si de o eventuala viitoare raspundere. Dar am devenit destul de antipatica pentru acest lucru. Va amintesc situatia cu 8% din actiunile Petrom-ului, care a iesit in spatiul public.
Sunt si altele?
Sunt si altele.
La fel de grave?
Nu stiu daca legalitatea/ilegalitatea se poate masura. Ea exista.
Am fost procuror, dar n-am facut dosare politice
Voiam sa va intreb de trecutul dvs. de procuror inainte de 1989. Dan Voiculescu, despre care CNSAS spune ca a facut politie politica, a prezentat asa-zise probe la adresa dvs. Aveti ceva sa va reprosati in legatura cu activitatea dvs. trecuta ?
Eu sunt in spatiul public de multi ani ca reprezentant al unui ONG si, daca as fi avut lucruri pe care sa mi le reprosez in trecut, ele ar fi iesit la iveala, s-ar fi plans lumea. Am fost procuror de cand am terminat facultatea si, dupa ‘90, am plecat sa studiez in strainatate, pentru ca mi-am dat seama ca ce am invatat la Facultatea de Drept din Romania inainte de ‘89 nu era suficient. Acest lucru mi-a schimbat viata, pentru ca am invatat multe alte lucruri si am urmat o alta cale profesionala. Am fost procuror, dar n-am facut dosare politice. In primul rand ca toate dosarele de infractiuni politice, impotriva sigurantei nationale, se faceau de catre instantele militare si de procurori militari. Am lucrat cu militia din transporturi si cele mai multe dosare erau de furturi de bagaje din Gara de Nord sau din alte gari si din trenuri.
PC-ul lui Dan Voiculescu spune ca e inacceptabil ca Romania sa fie reprezentata la Bruxelles in functia de comisar european de un fost procuror ceausist.
Dar toata lumea stie ca am fost procuror. Va amintesc ca am lucrat cu Consiliul Europei multi ani ca expert, iar ei stiau acest lucru si chiar erau foarte incantati sa aiba un fost procuror care promoveaza drepturile omului. Acest lucru e in CV-ul meu, toate institutiile internationale stiu asta, ca si intreaga opinie publica romaneasca.
Ceea ce nu-l impiedica pe Dan Voiculescu sa revina cu un lucru cunoscut de 15-16 ani.
D-l Voiculescu nu face acest lucru pentru a informa opinia publica romaneasca. Este un alt substrat, evident.
Care ar fi substratul, in contextul dezbaterilor publice privind nominalizarea unui comisar al Romaniei?
Eu nu vreau si nici nu voi reusi vreodata sa gandesc asa cum gandeste mintea celor care au lucrat cu Securitatea sau chiar au facut parte din Securitate. Dar e clar ca exista mari nemultumiri si ele sunt legate de reforma justitiei si de procesul de avizare. Pana la urma, sunt oameni de afaceri.
Dan Voiculescu ar fi unul dintre perdantii acestui proces de avizare, la care dvs. va opuneti?
Nu pot sa fac aceasta afirmatie direct. Eu v-am spus ca au fost astfel de chestiuni inclusiv la Ministerul Economiei.
Dar e totusi o contradictie aici. Dan Voiculescu si altii ca el vor sa scape de dvs., sa va trimita cat mai departe, daca s-ar putea...
Poate ca e suparat ca DNA l-a trimis in judecata pe d-l Copos, care e membru PC. Sau cine stie? Poate d-l Voiculescu are aprobarea altora, in legatura cu aceasta iesire publica.
Nu cred ca premierul doreste sa ma propuna pentru functia de comisar european
Dar ati discutat cu cineva despre nominalizarea dvs. pentru postul de comisar european?
Nimeni nu a discutat cu mine acest lucru pâna in acest moment: premierul nu m-a intrebat daca as vrea sa fiu comisar, si nici vreun alt membru al guvernului. Am citit in presa ca numele meu este luat in calcul, in principal de cei de la Comisia Europeana. Si, asa cum am declarat public de doua ori pana acum, nici nu cred ca premierul doreste sa ma propuna pe mine.
Premierul trimite o scrisoare presedintelui CE, d-l Barroso, cu nominalizarea, care poate sa fie o propunere sau mai multe. Acest lucru ar trebui sa se intample in foarte scurt timp. E tarziu ca dvs. sa mai fiti nominalizata pentru acest post?
Sunt convinsa ca exista discutii in spatele usilor, dar nimeni nu a discutat cu mine acest subiect. Poate chiar exista un candidat pe care il stie premierul.
Poate ca premierul va apreciaza mult activitatea din fruntea MJ si nu vrea sa piarda un ministru foarte bun care ar fi o garantie pentru succesul reformei in justitie.
E o posibilitate, dar, din atitudinea premierului fata de mine in ultimul timp, nu cred ca asta e varianta reala.
Daca vi s-ar propune functia de comisar european, ati accepta?
Pana la aceasta interventie-santaj a d-lui Voiculescu nu m-am gandit in mod real la asta si chiar as vrea sa stau si sa termin reforma, daca va exista o majoritate politica care vrea acest lucru si vrea sa o faca cu mine.
E o miza atat de mare sa fii comisar european la Bruxelles?
E o functie de reprezentativitate, de putere, esti unul dintre cei care iau decizii in CE.
Poate comisarul din Romania ar putea acumula la Bruxelles un capital politic pe care l-ar putea apoi utiliza in viata politica interna.
Eu nu fac astfel de calcule si n-am facut nici venind la MJ. Am venit sa fac pur si simplu treaba.
Credeti ca, ramanand in Romania, mai aveti o masa critica care sa va sprijine la continuarea reformei?
Sunt sigura ca PD, asa cum m-a sustinut pana acum, va sustine in continuare aceste reforme. Iarasi spun ceva care e in contradictie cu afirmatiile premierului: cred ca e extrem de necesar sa avem alegeri anticipate, pentru ca, chiar daca PNL sustine masurile de reforma, cu majoritatile existente acum in Camera Deputatilor si in Senat, nu vor putea trece legile.
Credeti ca in acest moment s-ar putea organiza alegeri anticipate?
Eu le vad necesare. Depinde cat de dispusi sunt parlamentarii sa intre in campanie din nou.
Interviu realizat de Armand Gosu
6 octombrie 2006