Pe aceeași temă
Motiunea de cenzura
PSD a anuntat ca depune motiunea de cenzura, insa anuntul a fost insotit de un ton neasteptat: "mai aveti patru zile!". Asta dupa ce a votat si a sustinut guvernul Tariceanu II. Cum comentati contextul politic nou creat?
Motiunea s-a depus, e asumata de PSD si probabil ca in prima saptamana din octombrie va fi votata. Ramane de vazut pe cine va reusi sa convinga ce scrie in aceasta motiune. Noi ne pastram aceeasi pozitie pe care am avut-o in aprilie, cand am propus un program de guvernare, cel cu care am iesit si in alegerile din 2004 si pentru care am primit si votul de investitura in decembrie 2004. Ca si in noiembrie 2006, la al doilea vot de investitura, dupa iesirea PC de la guvernare. Acelasi program de guvernare a fost propus si in aprilie 2007. Sigur ca, in momentul in care parlamentul nu mai are incredere in acest program sau in aceasta echipa si are alte propuneri, solutia este motiunea de cenzura si propunerea unei noi majoritati.
Sunteti un negociator redutabil si ati facut fata asaltului dat de PSD in aceasta faza. Ce nu ati dat PSD-ului, de au avut o schimbare de macaz atat de brusca?
Eu sunt aici ca sa-mi fac meseria mea si meseria mea este sa sustin guvernul si proiectele guvernului. Din punctul acesta de vedere am negociat si imi voi duce pana la capat misiunea de a negocia cu toate grupurile parlamentare. Dar n-am negociat si nici n-am sa negociez lucrurile in care nu cred si in care partidul meu nu crede. Nu cred intr-un guvern format din PNL si PSD. Diferentele fundamentale dintre noi constau in viziunea asupra impozitarii, a retrocedarii proprietatilor, ca si continuarea reformei in justitie. In fine, viziunea noastra asupra chestiunii ecologice difera de cea a PSD si PD, care sustin folosirea tehnologiilor cu cianuri in Romania, lucru cu care noi nu suntem de acord. Pe aceste elemente, ca si pe altele, putem sa constatam ca nu exista o compatibilitate intre PNL si PSD, care sa ne permita sa mergem impreuna pentru formarea unui guvern.
Nu va ascund ca asta ar fi a cincea motiune de cenzura cu care se confrunta Tariceanu in cursul acestei legislaturi si ca toate cele patru au avut mai putine voturi decat semnaturi pe motiune. Este in foarte mare masura responsabilitatea celor care depun motiunea sa fie in stare sa-si aduca si voturi. In ce ne priveste, ne vom sustine punctul de vedere, sigur ca vom apara guvernul, vom apara politicile guvernului, iar daca motiunea va fi adoptata, atunci ne vom sustine punctele de vedere foarte bine si din opozitie. Vom apara in continuare sistemul fiscal, cota unica pe care o consideram un mare succes, vom apara in continuare retrocedarea proprietatilor - si aici este un atac destul de virulent din partea PSD si va trebui sa incercam sa impiedicam modificarea legislatiei asupra retrocedarilor si despagubirilor. Vom sustine in continuare adoptarea masurilor legislative in domeniul reformei justitiei, cat si celelalte proiecte legislative.
Totul va desparte de PSD si totusi ati lucrat cu ei.
Totul ne desparte, asa cum ne-a despartit si in aprilie. A fost atunci optiunea parlamentarilor, care au votat acest guvern, cu 302 voturi pentru. Daca intre timp si-au schimbat punctul de vedere, au revenit poate la ideile lor sau nu mai sunt de acord cu ideile noastre, asta e mai curand decizia dumnealor si numai dansii ar putea raspunde la aceasta intrebare.
Motiunea PSD pune problema adoptarii Legii bugetului, ca si a campaniei pentru europarlamentare .
Acest guvern fie va rezista motiunii, si atunci va continua sa guverneze, fie, daca va fi schimbat printr-o motiune de cenzura, va gira pe mai departe activitatea administratiei publice din Romania pana la numirea unui nou guvern investit de parlament. Calendarul guvernului indica faptul ca, pe 10 octombrie, proiectul de Lege a bugetului sa fie transmis catre parlament. La mijlocul lunii noiembrie poate intra in dezbaterea plenului Camerelor reunite. Aici nu sunt multe lucruri cu care sa te poti juca. Deficitul bugetar de maximum 3% este o obligatie europeana a Romaniei. Sigur ca pot exista prioritati liberale sau prioritati social-democrate asupra alocarilor bugetare, dar in aceasta limita. Poate ca se schimba sistemul de impozitare. Eu sper ca nu. Daca treci o motiune de cenzura, atunci noua majoritate va trebui sa-si asume, prin programul de guvernare, si ce impozite pune, si modul in care cheltuieste banii.
Razboi personal in justitie
Episodul depunerii motiunii se suprapune practic peste episodul tulburarilor din justitie la ora actuala. Cum priviti razboiul dintre ministrul Justitiei si DNA?
Eu nu sunt printre cei care cred ca implicare ministrului de Justitie intr-un dosar penal este un razboi politic. Eu cred ca este unul personal. Eu am spus-o si nu ma ascund defel. Si Daniel Morar, si Doru Tulus sunt in conflict de interese atunci cand il investigheaza pe Chiuariu, atata vreme cat Chiuariu ii investigheaza pe ei. Chiuariu este membru CSM, care a decis controlul si care va decide asupra rezultatelor controlului. In mod normal, cei doi ar fi trebuit sa transmita orice fel de potential dosar altcuiva, pentru a evita orice fel de suspiciune ca se transforma lucrurile intr-un razboi personal. In acest moment, este evident un razboi personal. Bineinteles ca Tudor Chiuariu se va prezenta in fata justitiei ca orice cetatean roman. Eu sper ca si Comisia prezidentiala, si presedintele Basescu vor trimite rapid dosarul in fata justitiei, pentru ca aceasta Comisie prezidentiala (cred, nepotrivit prevazuta de Constitutie) trebuie sa-si dea avizul. Dreptatea trebuie demonstrata in justitie, si nu in fata presedintelui sau a parlamentului. Pe de alta parte, sigur ca implicarea capilor DNA si a ministrului Justitiei intr-un conflict de asemenea natura, in care capilor DNA li s-a cerut excluderea din magistratura pentru abuzuri, ministrului Justitiei i s-a cerut trimiterea in judecata pentru fapte de coruptie, nu face sa creasca increderea cetatenilor in justitie. Ma intreb cum se vor simti protejati cetatenii Romaniei, daca ministrul Justitiei acuza ca impotriva sa se savarseste un abuz de catre procurori.
Pe de alta parte, si ministrului "i-a scapat piciorul", pentru ca nu ai voie sa arati niste dosare in momentul in care ancheta este in curs.
Eu sper ca nu a aratat din dosare, ci din controlul CSM, care este un control public.
Raportul nu era inca public.
Bun. Dar el va deveni public. Sper ca nu exista nicio data acolo, care sa nu fie din raport, pentru ca ministrul nu poate avea acces la dosare. Nici controlul CSM nu poate avea acces decat in anumite limite la dosare, pentru ca acest control nu vizeaza performanta profesionala a procurorului intr-un anumit dosar. Eu sper ca tulburarile din justitie sa fie tinute cat mai departe de tulburarile din politica, pentru ca in politica tulburarile sunt normale. Ce e important este sa avem o economie care functioneaza, o justitie care functioneaza si care sa fie indiferente la tulburarile politice.
Cu alte cuvinte, separarea puterilor in stat.
Cum bine spuneti.
Prioritati legislative
Care sunt prioritatile legislative ale Camerei?
Eu as imparti prioritatile pe doua paliere: pe un palier politic si pe un palier al prioritatilor guvernamentale. Am sa incep cu cele guvernamentale, care au in vedere intai de toate Legea bugetului. Pana pe 15 octombrie, guvernul va prezenta in parlament Legea bugetului pe anul viitor si asta se refera la cheltuirea fondurilor europene, se refera la programele de infrastructura, de dezvoltare, la programele sociale, pe de alta parte. Pe langa asta, sunt cateva elemente care tin de programul de reforma si care urmeaza a fi transmise parlamentului in aceasta toamna, incluzand Codul Penal si Codul de Procedura Penala. De asemenea, observatiile societatii civile la proiectul de Cod Civil, care se afla in dezbaterea parlamentului de mai multa vreme, au trecut de Senat si se afla la Camera. Una dintre prioritatile politice este finalizarea dezbaterii pe Legea lustratiei. In urma cu cateva saptamani am incercat sa relansam acest subiect impreuna cu Societatea Timisoara si Alianta Civica. Vineri, 21 septembrie, a avut loc la Timisoara o intalnire cu reprezentantii tuturor partidelor parlamentare si ai PNTCD, unul dintre initiatorii proiectului, in care s-a discutat in ce masura exista sustinere pentru principiul lustratiei din partea partidelor parlamentare si apoi asigurarea unui sprijin politic, care sa fie majoritar in parlament. S-a mai discutat despre cum ar trebui sa arate aceasta Lege a lustratiei ca sa-si pastreze misiunea morala fara a fi razbunare personala, astfel incat sa respecte libertatile cetatenesti si acele decizii ale Curtii Europene a Drepturilor Omului. Proiectul se afla pe agenda Camerei Deputatilor. Un alt proiect care este pe agenda in aceste zile este Codul Electoral, mai aplicat, votul uninominal. Elementul cel mai asteptat este sistemul de vot, sistemul in care sa se candideze in circumscriptii uninominale. Urmeaza ca Senatul sa se pronunte pana la sfarsitul acestei luni. Daca evolutia politica va sugera faptul ca ne apropiem de alegeri anticipate si daca o sa avem impresia ca aceste alegeri anticipate pot fi folosite ca un mecanism de a evita votul uninominal, cel putin la acest prim scrutin, vom folosi parghia guvernamentala pentru a adopta Codul Electoral in avans, prin ordonanta de urgenta a guvernului. Mai exista cateva prioritati si in planul protectiei mediului. Una se leaga de interzicerea cianurilor in minerit, proiecte aflate deja la Camera Deputatilor, si sper ca pana la sfarsitul acestei luni Comisia de Industrie sa prezinte raportul si sa votam proiectul in plen. Eu am sa cer vot prin apel nominal, ca sa-si asume fiecare raspunderea pentru ceea ce voteaza. Cred ca Romania trebuie sa faca o optiune in ce directie vrea sa evolueze. Vrem sa continuam cu industrii grele, care sa afecteze sanatatea si viata celor care muncesc acolo? Sau ne pozitionam pe segmente ale dezvoltarii secolului XXI, pe industrii cu valoare adaugata mare si care si platesc salarii mai bune? Eu cred foarte mult in valorificarea traditiilor. Am vazut si in afara Romaniei ca se poate trai bine din valorificarea traditiilor, fie ele culturale, culinare, istorice s.a.m.d. Tot in ceea ce priveste proiectele ecologice exista cateva legate de protectia parcurilor si zonelor verzi din Romania, o chestiune extrem de delicata, in raport cu dezvoltarea imobiliara. In Legea disciplinei in constructii din 1991, in care se vorbeste de acordarea autorizatiilor de constructie, am facut o propunere ca, acolo unde este un spatiu verde, sa fie interzis sa se dea orice fel de autorizatie de constructie.
In ce stadiu se afla proiectul Legii Arhivelor?
Aici sunt doua chestiuni. Prima este proiectul de lege la care, din ce stiu, in sfarsit s-a putut elabora o varianta finala de proiect la nivelul guvernului. Aceasta varianta permite acces la Arhive. Cel de-al doilea lucru e ca pentru prima data avem un om din afara sistemului, Dobrincu, numit la conducerea Arhivelor si care ne-a adus deodata o abordare complet diferita asupra a ceea ce este secret si a ceea ce nu este secret in Arhive. Cred ca prezenta lui la Arhive va face cel putin cat noua Lege a Arhivelor. Din ce cunosc, fara sa ma pricep in mod special in acest domeniu, proiectul de lege pe care-l trimite guvernul parlamentului este proiectul pe care si el il doreste. Proiectul este gata la guvern si urmeaza sa fie transmis parlamentului. Acum parlamentul, in mod normal, dezbate un proiect de lege intre doua si trei luni. E posibil ca pana la sfarsitul acestui an sa avem noua Lege a Arhivelor.
Lista pentru europarlamentare
Pe lista dvs. pentru europarlamentare aveti cap de lista doua personalitati venite din societatea civila, Renate Weber si Daniel Daianu. Care a fost logica dupa care ati pus nemembri de partid?
Noi am luat o decizie in Biroul Politic al partidului ca, pe baza evaluarii dosarelor candidatilor nostri, sa intocmim lista. Mai putin primele doua pozitii, pentru care presedintele nostru si premierul Tariceanu, in acelasi timp, si-a asumat sa ne faca niste propuneri. Daniel Daianu, fost ministru de Finante din partea liberalilor, este un economist liberal dincolo de orice dubiu. Interesul lui pentru UE e bine cunoscut, are o viziune asupra UE si vrea sa si-o exprime acolo unde este locul cel mai potrivit, si anume in Parlamentul European. Renate Weber este implicata in alt domeniu, care pentru noi este extrem de sensibil, cel al drepturilor si libertatilor fundamentale, cel al functionarii institutiilor publice, si decizia ei de a se implica in politica este o veste extraordinara. Am cunoscut-o si inainte si dupa 2004, pentru ca una dintre responsabilitatile mele ca ministru pentru Relatia cu Parlamentul era relatia cu Departamentul juridic al Presedintiei. Ne-am reintalnit apoi si in proiectul Romaniei fara cianuri. Pot sa va spun ca sunt extrem de bucuros ca Renate a decis sa se implice in politica si s-o faca alaturi de noi. Eu sunt convins ca de acum incolo Renate va fi un politician liberal redutabil. Amandoi au devenit membri de partid. Eu astept cu interes disputele dintre capii de lista de la Parlamentul European, pentru ca sunt sigur ca ai nostri o sa-i faca praf.
Se poate spune ca ati avut un insucces prin disparitia lui Razvan Ungureanu, pe care dvs. il pregateati pentru capul listei?
Da, e un insucces. Dar e datorat unor motive, daca vreti, irezistibile. Totdeauna chestiunile personale sunt irezistibile si, fiind o chestiune personala, nu sunt eu cel chemat s-o discute. Razvan mi-a invocat-o, dar mi-a spus in acelasi timp ca, dincolo de a nu candida, se va implica in aceeasi masura in care s-ar fi implicat daca ar fi candidat si de aceea l-am invitat sa fie cel care sa conduca comitetul de sustinere a candidatilor. Cred ca vor mai fi si alte surprize placute in acest comitet.
Interviu realizat de Rodica Palade