Pe aceeași temă
Ati inceput un program de ridicare a masinilor parcate neregulamentar in Sectorul 3. Cum strazile principale sunt in administrarea Primariei Capitalei, nu cumva e ilegal ca Primaria Sectorului 3 sa ridice aceste masini?
Nu, este o hotarare perfect fundamentata din punct de vedere legal, avand in vedere ca noi administram domeniul public, indiferent daca vorbim de strazi secundare, de alei sau mari bulevarde. Capitala are in administrare bulevardele mari in ceea ce priveste infrastructura, asfaltare, iluminat, dar noi facem acolo salubritate, spatiile verzi le intretinem noi si, de asemenea, administram domeniul public inclusiv prin aceasta masura de ridicare a masinilor parcate neregulamentar.
Ati discutat cu d-l primar general Videanu aceasta chestiune? E un proiect-pilot la nivelul Capitalei, va fi preluat si de alte sectoare?
Am discutat cu d-l primar general atunci cand am intocmit proiectul pentru sistematizarea bulevardelor mari din Sectorul 3 pentru realizarea acelor parcari in spic. Pe toate marile bulevarde din Sectorul 3 - Theodor Pallady, Nicolae Grigorescu, Camil Ressu, Liviu Rebreanu, Constantin Brancusi, acum pe Nerva Traian, Octavian Goga - au fost realizate aceste parcari in spic si-i multumesc d-lui primar general ca a dat dovada de intelegere, rezultand in urma acestei actiuni peste 6.000 de noi locuri de parcare. Dupa 3 ani de mandat, dupa ce numai anul trecut am realizat in Sectorul 3 aproximativ 36.000 de noi locuri de parcare, am constatat ca multe dintre aceste locuri de parcare raman goale. Avem conducatori auto care parcheaza pe spatiile verzi, in intersectii, sub semafoare, in statiile RATB. Am gasit de cuviinta sa promovam aceasta hotarare in Consiliul local si sa ridicam aceste masini care sunt parcate intr-un dispret total pentru cetateni.
Parcari goale si autoturisme parcate neregulamentar
Dar ce veti face cu toate masinile vechi pe care le ridicati, pentru ca unii proprietari vor fi tentati mai degraba sa renunte la masinile vechi, care costa 500-800 de euro, decat sa plateasca sute de euro in conditiile in care masinile raman 2-3 zile in custodia dvs.?
Exista 2 categorii de masini: unele, care se afla in stare de functionare si pentru care conducatorii sunt dispusi sa plateasca aceasta amenda ca sa-si recupereze autoturismul, si alte autoturisme, care sunt scoase din uz si care ocupa sute de locuri de parcare, nemaifiind folosite de catre proprietari. Cele care sunt scoase din uz sunt duse intr-un alt parc, iar alte autoturisme, care sunt lasate in depozit o perioada mai lunga de timp, conform legislatiei in vigoare si hotararii de consiliu pe care noi am adoptat-o in vederea ridicarii acestor autoturisme, urmeaza dupa 60 de zile sa fie scoase la licitatie pentru recuperarea sumelor pe care le datoreaza proprietarii, restul sumei urmand a fi virat intr-un cont, dupa ce identificam persoana careia ii apartine bunul respectiv.
Presupun ca n-o sa ridicati de pe strada doar Audi si BMW, o sa ridicati si Dacii din ‘76.
Categoric da. Responsabilitatea ii apartine fiecarui cetatean, fie ca este proprietar de Dacie sau de altceva.
Ati anuntat recent inaugurarea unor proiecte mari pentru construirea unor parcari supraterane in Sectorul 3.
E adevarat.
Si mai aveti un proiect prin care va creste numarul locurilor de parcare.
In acest an ne-am propus sa construim 40.000 de noi locuri de parcare, pe zone rezidentiale, in sensul ca mergem cu aceste parcari in cartierele Sectorului 3. Avem cele doua parcaje supraterane, la intersectia B-dului Mihai Bravu cu Calea Vitan, pe Str. Racari, un parcaj suprateran cu o capacitate de aproximativ 300 de locuri. Un alt parcaj tot de cartier, de resedinte, va fi construit la intersectia B-dului Decebal cu Calea Calarasi, dupa degajarea acestor zone de garajele pe care le-au amplasat acolo cetatenii. Amenajam aceste parcaje supraterane pe o treime din suprafata pe care o avem in aceste zone, doua treimi din suprafata primind o alta destinatie: fie parc, fie un loc de joaca pentru copii. Deci intram intr-o sistematizare care sa faca bine cetatenilor din zonele respective. Si ar mai fi un al treilea parcaj de mare capacitate, in spatele Tribunalului Municipiului Bucuresti, fostul magazin Junior, cu o capacitate de 1.000 de locuri.
N-ar fi fost normal ca intai sa derulati aceste programe, sa creati locuri de parcare, dupa care sa veniti cu aceasta masura de ridicare a masinilor parcate ilegal?
Noi am luat masura ridicarii autoturismelor parcate neregulamentar vazand ca parcarile pe care deja le avem sunt goale, neocupate. Spre exemplu, sa spunem ca in 15% din teritoriul Sectorului 3 nu am avut posibilitatea sa sistematizam terenul respectiv si acolo cetatenii n-au unde sa parcheze decat pe trotuar. Noi nu ne ducem acolo sa ridicam autoturismele respective, pentru ca acolo omul nu are alternativa. Noi mergem in 85% din teritoriul Sectorului 3, sistematizat fiind, si daca la 10 m de intersectie ai un loc de parcare gol sau mai multe, cum avem in intersectia de la Salajan, Titan, Rm. Sarat, pe C-tin Brancusi, acolo ridicam, pentru ca acolo alternativa exista.
Acum in Bucuresti este aproape imposibil sa mai circuli cu masina. Sunt zone la anumite ore din timpul zilei in care te misti foarte greu. Va ganditi pentru Sectorul 3 la solutii de viitor, asta insemnand o dezvoltare a sectorului de transport in comun, o crestere a calitatii transportului in comun, poate o pista speciala pentru biciclisti?
Deja noi in Sectorul 3 avem un program de investitii destul de agresiv in sensul modernizarii sistemului rutier, ma refer la strazile secundare, la aleile care dau in marile bulevarde. Un alt proiect pe care-l discutam impreuna cu municipalitatea si cu cei la de Politia Circulatie in Bucuresti, sa facem ce fac sau au facut si altii in alte orase europene: introducerea sensurilor unice pe strazile din Capitala noastra, astfel incat circulatia sa se desfasoare in mod fluent. Pentru ca ati amintit de pistele pentru biciclete, eu sper ca in aproximativ o luna sa avem in Sectorul 3 primele piste de biciclete pe o lungime de 7,4 km. In prima faza, in jurul marilor parcuri pe care le avem in Sectorul 3: Al. I. Cuza, Titan, Titanii, pentru ca cetatenii au solicitat lucrul asta. De multe ori bicicleta reprezinta si un mijloc de transport, si o modalitate de a face sport.
In multe capitale bicicleta e o solutie.
Sigur. Asa cum am vazut si in alte capitale europene, pista pentru biciclete este marcata cu un semn distinct, pe acolo nu circula masini sau altcineva, biciclistii sunt protejati si e normal sa fie asa. De asemenea, cred ca este importanta masura discutata cu cei de la municipalitate de introducere a firului de circulatie cu dedicatie speciala pentru transportul RATB, cu acea bordura care delimiteaza firul I de celelalte fire de circulatie, asa cum constatam ca au facut si vest-europenii in orasele lor. Pe acolo circula numai transportul in comun si eventual taxiurile si atunci nu mai esti pus in situatia, ca edil, sa-i faci pe locuitorii care te-au votat sa astepte, impreuna cu toate celelalte autovehicule, ore in sir in trafic. Mai cu seama ca va veni si vara si sunt santiere deschise in Bucuresti. Politia va asigura accesul pe aceste fire de circulatie pentru transportul in comun si pentru taxiuri.
Centrul istoric - muzeu national in aer liber
In ce masura Primaria Sectorului 3 este implicata in proiectele de renovare a centrului istoric al Bucurestiului?
Centrul istoric se afla, administrativ vorbind, pe raza Sectorului 3. Centrul istoric reprezinta un muzeu in aer liber, istoria noastra nationala. In centrul istoric vorbim de o suprafata de 57 ha, 54 de strazi, multe dintre ele cu rezonanta istorica. Exista 97 de monumente istorice si 120 de cladiri cu valente ambientale, nefiind listate ca monumente istorice, dar care au o importanta in zona. Foarte multe dintre aceste monumente istorice sunt listate, in sensul ca prezinta un risc de prabusire major. La un cutremur cu o intensitate de 6,1 pe scara Richter, s-ar putea ca tot centrul istoric sa devina un morman de moloz. La solicitarea noastra, primarul general a adoptat acea decizie de limitare a traficului in centrul istoric. Aceste monumente istorice au subsoluri boltite si, din cauza traficului necontrolat, se afundau si riscam sa le pierdem. Actiunea de revitalizare a centrului istoric a demarat. Eu sper ca centrul pilot pe care s-a intrat in prima faza, delimitat de Calea Victoriei, Splai, Bd. I.C. Bratianu, Str. Lipscani, sa fie finalizat in aproximativ 2-2,5 ani, cu refacerea Hanului Gabroveni. Cu ocazia sapaturilor din zona, cei de la Monumente Istorice gasesc acolo vestigii care trebuie protejate. Actiunea nu este simpla, dar merita tot efortul din partea noastra.
Dar dupa 2-2,5 ani va arata centrul istoric ca unul dintr-o capitala occidentala?
Eu sunt convins ca si centrul istoric de la noi va arata ca orice centru istoric, fie ca vorbim de Praga, Barcelona sau de alt oras. Eu am discutat cu primarul general si am cazut de acord ca refacerea centrului istoric nu se poate incheia asa, cu o refacere de mantuiala. Ori il facem sa ne mandrim cu el, sa devina zona pietonala, sa devina zona de conferinte, sa avem magazine care sa se preteze la un centru istoric, nu societati comerciale de desfacere a cimentului in vrac, cum mai avem pe acolo, consignatii, cafenele, restaurante...
Am intalnit destule comentarii care spun ca acest centru istoric nu merita atata atentie, ca nu merita refacut, pentru ca n-ar avea mare valoare istorica. Si argumentul e ca Bucurestiul ar fi fost mai castigat daca acea zona ar fi un cartier de afaceri.
Este o crima din partea celor care spun lucrul asta. Bun, nu putem sa ne inventam istoria. Este cea pe care o avem. Eu cred ca nu avem putin lucru. Curtea Veche, sec. XV, sa intram cu buldozerul acolo si sa construim un building de 50 de etaje de sticla! Suntem pe Strada Selari, unde avem Hanul Rosu, fostul Hotel Concordia, unde a tras Al. I. Cuza la 1859, cand a fost ales domn al Tarii Romanesti. Este istoria tarii noastre. Acolo, desigur, cladirea de care vorbesc si toate celelalte sunt locuite de oameni care nu au un drept locativ in zona. Sunt aproximativ 2.800-3.000 de persoane care urmeaza sa fie evacuate neavand domiciliul in Bucuresti sau pe raza Sectorului 3, au venit de oriunde din tara. Nu avem nimic cu libera circulatie a persoanei, dar nu poti ocupa un imobil daca nu ai un titlu. Sunt in zona 162 de familii care au fie un act de proprietate, fie un contract de inchiriere. Pentru aceste familii, municipalitatea achizitioneaza 162 de unitati locative pe perioada cat va dura consolidarea acestor imobile, pentru ca familiile respective sa fie mutate in aceste imobile de catre municipalitate, proprietarii urmand sa opteze: fie raman in apartamentele pe care municipalitatea le pune la dispozitie, facand un schimb de proprietate, fie se muta in centrul istoric, in proprietatea lor. Chiriasii, cu siguranta, vor ramane in apartamentele pe care le va pune la dispozitie municipalitatea.
Spuneti ca in toata zona centrului istoric sunt doar 162 de acte de proprietate si contracte?
Atat, 162 de familii si probabil alte 3.000 de persoane fara acte, care locuiesc acolo fara utilitati, fara nici un fel de...
Schema de finantare a lucrarilor este gata?
Finantarea este asigurata.
Este asigurata pentru toata lucrarea?
Pentru proiectul pilot cu siguranta, existand posibilitatea extinderii acestei finantari si pentru restul centrului istoric. In definitiv, nici nu este foarte mare acest centru istoric si slava Domnului ca a scapat de furia lui Ceausescu. Am certitudinea ca fonduri vor exista. Important este, pentru ca aici vorbim de o cofinantare, si din partea municipalitatii, a unui astfel de proiect, ca atat BERD, cat si alte organisme internationale care doresc si care s-au implicat si in alte capitale europene sa vada ca ne miscam si ca ceea ce am promis facem. Aici discutam atat de refacerea infrastructurii, dar si de o problema ceva mai complexa, care tine de consolidarea imobilelor si implica costuri. Iar eu cred ca aici, fiind vorba de muzeul nostru national in aer liber, ar trebui sa se implice si guvernul in finantarea unui astfel de proiect. Daca toti factorii implicati dau dovada de determinare, eu cred ca in aproximativ 6 ani am putea avea un centru istoric cu care sa ne mandrim.
Vreau inca un mandat de primar al Sectorului 3
Vi se reproseaza, de pilda, pe forumuri si bloguri, ca ati ingustat trotuarele pentru locuri de parcare si au ramas stalpii de iluminat pe carosabil.
La noi n-au ramas stalpii de iluminat pe carosabil. Stiu ca a fost o discutie cu Calea Mosilor, dar acolo suntem in alt sector. In Sectorul 3 n-o sa gasiti stalpi de iluminat in carosabil. Ingustarea trotuarelor..., daca un trotuar de 1,60 m, delimitat cu stalpisori, este ingust, putem discuta. Inainte de realizarea acestor parcari in spic nu aveam nici parcari, nici trotuare, pentru ca masinile erau parcate haotic, oriunde gaseai o posibilitate iti parcai masina, nemaiinteresandu-te pe unde circula pietonii, pe unde circula mamicile cu carucioarele pentru copii. Vreau sa fac o precizare. In Bucuresti avem o medie de aproximativ 3.700 de locuitori pe ha. Norma europeana vorbeste pe undeva de o densitate de 1.200 de locuitori pe ha. Ce spun studiile? Daca se depasesc 1.500 de locuitori pe ha apar probleme de natura sociala, pentru ca suntem prea densi. Este o situatie pe care am mostenit-o, un oras prea putin sistematizat.
Se poate remedia? Ma gandesc la termene mai lungi. Pana la urma ceva trebuie facut cu aceste blocuri mostenite de la Gheorghiu-Dej, de la Ceausescu, care arata tot mai urat.
E adevarat. Noi vorbim de izolarea termica a acestor imobile, dar mutarea lor n-o va putea face nimeni, cel putin intr-o perioada previzibila de 100-150 de ani, desi norma lor de functionare, peste 50 de ani, va ajunge la final. Nu vorbesc de uzura morala, care este evidenta, dar va interveni si uzura lor fizica. Ce faci cu 400.000 de locuitori cati avem noi in Sectorul 3, cu 1.812 blocuri? Sa spunem ca 60% dintre aceste imobile au probleme si de uzura fizica, si de uzura morala. Este o problema destul de delicata.
Pana la urma, care e solutia? Construirea de noi cartiere de mici vile cu mai multe apartamente, care sa descongestioneze toata populatia, ma gandesc.
In mod natural, orasul se va extinde, vorbim si de o lege a metropolei. Dar eu cred ca este o actiune care va dura si atunci cei care incet-incet vor dobandi posibilitati economice care sa le permita sa-si achizitioneze o alta casa vor renunta la aceste apartamente, care oricum vor avea cautare la cei care au veniturile de asa natura incat sa cumpere un astfel de apartament.
Mai multe mesaje postate pe diverse forumuri si bloguri se refera la coruptia din Primaria Sectorului 3.
Mesajele pe care le-ati mentionat dvs. sunt anonime. I-am invitat pe toti cei care reclama o astfel de situatie sa nu se ascunda sub masca anonimatului si sa faca un denunt la organele competente. Eu nu spun ca in administratia publica locala avem sfinti in Primaria Sectorului 3 sau oriunde in alta parte in administratia publica locala. Daca cineva consimte sa dea un folos necuvenit unui functionar, sa dea spaga pentru un serviciu legal pe care l-a solicitat, sa vina la mine, la primar, cu probe, pentru ca altfel nu putem sa luam gatul...
S-a intamplat sa vina...
Nu s-a intamplat pana acum sa vina la mine cineva in birou si sa-mi spuna: d-le primar, persoana X mi-a cerut, i-am dat...
Asta presupun ca nu va face pe dvs. sa credeti ca nu exista coruptie in primarie.
Nu cred ca functionarii vor deveni sfinti peste noapte. Important este ca acest fenomen sa se diminueze. In discutiile pe care le-am avut cu functionarii de la venirea mea in primarie le-am cerut doua lucruri: sa se subordoneze legii si sa-i serveasca pe cetateni in spiritul legii. Ba mai mult, atunci cand vii in administratia publica locala nu ai voie sa fii nervos, sa fii agasat, sa fii excedat. Ai venit de bunavoie, cu toata deferenta si intelegerea pentru cel care te plateste din taxele si impozitele pe care orice cetatean le plateste. Trebuie sa-i dai relatii in timp util, in termenul pe care legea ti-l cere.
Vi se mai reproseaza ca n-ati rezolvat problema cainilor vagabonzi.
Imi pare rau ca inca avem aceasta problema, dar nu intra in competenta mea. Din punct de vedere legal, nu pot sa ma ating de cainii vagabonzi pentru ca exista o directie la Primaria Capitalei care ar fi trebuit sa se ocupe de problema asta.
Ati vorbit cu d-l Videanu, v-ati adresat acelei directii?
Categoric da. Ba mai mult, trecand peste aceste prevederi legale, am incercat impreuna cu cei de la Rosal, cu toata delicatetea pentru aceste animale, sa le strangem, sa le ducem in adapostul de la Pallady, fara sa le facem nici un rau acestor animale. Ii inteleg si pe iubitorii de animale ca trebuie sa protejam cainii, animalele. Dar inainte de a proteja animalele, trebuie sa protejam oamenii, sa ne protejam copiii, care sunt amenintati de aceste animale.
Imaginea dvs. publica e foarte buna. Sunt mesaje, de pilda, de la oameni care se declara fericiti ca traiesc in Sectorul 3 si au un primar ca dvs. Am citit un mesaj postat acum recent, in martie 2007, pe forumul Evenimentului zilei, care va e adresat si o sa citez: "daca citesti, Negoita, aceste comentarii, candideaza te rog si la Primaria Generala si scapa-ne de Adriean Videanu, care nu poate sa faca nimic". Ce raspundeti autorului acestui mesaj?
Doua lucruri vreau sa spun. In momentul in care eu am preluat Primaria Sectorului 3, tot ce m-a socat era faptul ca de 35 de ani in anumite cartiere nu a ajuns nici un primar, administratia publica locala era inexistenta. De cand au fost facute aceste cartiere, strazile, aleile din zonele respective n-au mai fost sistematizate, n-au mai fost asfaltate, spatiile verzi erau degradate, nici o gradinita construita de zeci de ani - noi avem in program sa construim anul acesta inca 10, dupa ce am construit anul trecut 4 -, iar toata aceasta situatie era de natura sa te faca sa te simti ca in camp deschis in mijlocul orasului. Ceea ce ma soca era faptul ca noi nu ne simteam acasa. Dar speram ca, din ce in ce, sa ne simtim mai acasa oriunde ne-am afla in Sectorul 3. Am vazut si eu in comunitati din Europa, in orase, ca oamenii se simt acasa si pe strada, si pe trotuar, in fata casei, nu numai in spatele usilor din apartamentele lor, si am incercat sa transfer comunitatii mele, pe care cu onoare o reprezint, bucuria de a se simti acasa si pe strada, in parcurile din Sectorul 3 si in piete, oriunde s-ar afla. In acest sens, vreau sa va precizez ca noi avem deja vreo 16 camere de luat vederi in tot Sectorul 3, monitorizare video, astfel incat sa dam o siguranta in plus cetatenilor ca nu li se poate intampla nimic rau. In ceea ce il priveste pe d-l Adriean Videanu, eu sunt convins ca lucrurile sunt pe un alt palier atunci cand vorbim de Primaria Capitalei. Vorbim de dezvoltarea macro a Capitalei, vorbim de proiecte mari. Noi la sectoare trebuie sa facem ceea ce ne cere cetateanul zi de zi, ora de ora, fie ca vorbim de salubritate... Apropo, cand am venit aici i-am cerut operatorului sa nu mai considere ca face curatenia Sectorului 3, ci sa considere ca face curatenie la Praga si daca nu este pregatit sa plece.
Pana la urma ce-i raspundeti acestui om?
Ca nu candidez la Primaria Capitalei, ca doresc sa mai raman inca un mandat la Primaria Sectorului 3. Pentru ca oamenii politici au o meteahna, zic eu, pe care am constatat-o dupa 1989. Imediat dupa ce au inceput o activitate intr-o functie publica, de primar, sa spunem, foarte repede isi doresc o alta demnitate, undeva mai sus. In ce ma priveste, doresc sa consolidez activitatea pe care am inceput-o aici, in cel mai mare sector din Bucuresti. Si daca locuitorii Sectorului 3 vor dori sa ma voteze pentru inca un mandat, doresc sa fac lucrul asta, astfel incat la sfarsitul celui de-al doilea mandat sa am bucuria ca locuitorii Sectorului 3 dobandesc orgoliul si demnitatea ca apartin unei comunitati inchegate, sa devina, de ce nu?, un titlu de glorie sa spui: "locuiesc in Sectorul 3", ca atunci cand spui locuiesc in München sau la Szeged, un oras de granita din Ungaria, care m-a impresionat prin curatenie, prin sistematizare, prin bucuria pe care am vazut-o pe chipul locuitorilor din acest oras, din acea comunitate. La fel imi doresc sa se intample si in Sectorul 3.
Interviu realizat de Armand Gosu
21 martie 2007