Pe aceeași temă
Luni, 19 decembrie, la sediul GDS a avut loc masa rotunda cu tema Sindromul utopiei. Romania si Uniunea Europeana, moderata de Sorin Antohi. La discutiile prilejuite de aparitia, la editura Meronia, a unei Enciclopedii a UE, au participat echipa care a realizat volumul, studenti, cadre universitare, mass-media. Prezentam in continuare fragmente din dezbatere.
Sorin Antohi (GDS): Sindromul utopiei este o formula percutanta. Personal, repudiez ideea de sindrom, pentru ca aceasta este o aparitie destul de tardiva in filozofia europeana. Ea s-a nascut intr-un moment specific al sec. XIX, cand ideea unora dintre intemeietorii psihiatriei analitice, ai psihanalizei, in primul rand Freud, de a grupa intr-un manunchi inteligibil o sumedenie de simptome, s-a configurat ca un fel de notiune noua. Este o idee europeana foarte interesanta, care a facut cariera mai ales in America de Nord. Utopia este un subiect care m-a interesat mai multe decenii. Romanii au inceput sa afle de existenta acestei notiuni in jurul sec. XVII, cand se spune prima data „Europa nostra“, de catre Miron Costin. Mirajul Europei apare, mai inainte de a fi formulat ca utopie, la ganditorii umanisti. In corespondenta lui Erasmus din
O frumoasa lectura pentru tanara generatie e capitolul din Istoria literaturii romane a lui Calinescu, care se intituleaza Descoperirea Occidentului. Acolo, el face un fel de recensamant al romanilor din diferite provincii istorice, care au avut vreodata de a face cu Europa si vorbeste de aceasta istorie foarte complexa a himerelor europene, care au aparut in mintea romanilor destul de devreme. Cred ca dificultatea noastra de a ne raporta la UE vine din aceasta lunga istorie de autoperceptie orientalista sau autoorientalizanta, in care cultura romana s-a complacut vreme de cateva secole. Ne-am vazut oarecum izolati intr-o alta lume si am privit cu oarecare stupoare fascinata la lucrurile care se desfasurau in Occident. Cand Occidentul s-a impus in imaginarul european, in sec. XVIII, s-a gasit intr-un teritoriu care era foarte departe de toata aceasta lume fantasmatica, in care modernizarea se declansase si in care anumite procese de civilizatie pornisera. A trebuit sa treaca o jumatate din istoria noastra documentata pentru a ajunge la o forma ceva mai relaxata de raportare la lumea aceasta. Nu trebuie sa uitam ca Occidentul incepea pe vremea aceea la
O parte dintre concetatenii nostri mai iuti de picior au ajuns deja in Europa, in mod individual sau in grup: doua-trei milioane de romani traiesc sau fac naveta, oricum, intre UE si . S-ar putea ca, din aproape in aproape, dupa aceasta prima incercare unilaterala a romanilor de a intra in UE, sa vina UE la noi. Ca sa ne spuna insa ce vine exact la noi, a fost nevoie de efortul unui foarte laudabil grup de tineri, coordonat de Luciana-Alexandra Ghica. Ei si-au asumat aceasta misiune relativ ingrata, pentru ca trebuie sa fii succint cand scrii o enciclopedie, unde ai putin spatiu pentru a-ti manifesta suflul propriei perceptii si personalitati.
As vrea sa discutam cu ce ne afecteaza pe noi aderarea, dar nu in termenii birocratici, nu in termenii institutionali: ce inseamna sa devenim membri, ce insemna sa ne construim o identitate europeana. Acesta este motivul pentru care ne-am adunat azi aici.
S. Antohi: Exista oare suficiente cadre in aparatul superior al Guvernului Romaniei care stapanesc deja vocabularul tehnic al integrarii? Ceea ce am vazut la televizor si ceea ce am citit in ziare nu ma incurajeaza. Si aici, vorbesc de ministri care se exprima public si care nu intotdeauna lasa impresia ca ar sti despre ce vorbesc. De multe ori, ceea ce se aude in spatiul public de la Guvernul Romaniei este pur si simplu ininteligibil. Vad deja rudimente de jargon prost insusit, vad o abundenta de barbarisme, care se explica prin faptul ca multi dintre vorbitori nu stapanesc la fel de bine limba lor materna si limba straina in care s-a intamplat sa citeasca prima data ceva despre UE. Cred ca e vorba despre a ne integra inclusiv discursiv in UE, sa devenim capabili sa vorbim despre lucruri care sunt si ale noastre, fara sa fugim totdeauna in pasareasca rebarbativa a birocratului de conditie intelectuala submediocra.
Mirel Banica (SNSPA): Noi vorbim o limba romana normala, incercam sa explicam cat mai facil cu putinta Europa, iar cei care ar fi in masura sa va sprijine se tehnicizeaza, incep sa vorbeasca o euro-limba de lemn. Am impresia ca se creeaza in societatea romaneasca de astazi, printre cei care sunt interesati de UE, doua straturi - asa-zisii tehnocrati din Ministerul Integrarii Europene, care au bani, servicii, inclusiv biletele de avion pentru Bruxelles, si restul, cei care suntem aici si nu izbutim sa comunicam cu ei.
Radu Calin Cristea (senior editor, Averea): Tranzitia de care vorbesti a inceput deja. In perceptia publica, UE seamana cu o fotografie miscata. E o zona de pragmatism sec, in care contururile sunt extraordinar de bine identificate (asta inseamna integrarea pe termen scurt), si o zona nebuloasa, voalata, care inseamna integrarea pe termen mediu si lung, care tine de zona utopicului.
S. Antohi: Evident ca va fi mai usor sa ne racordam la locurile ramase libere, la carligele intinse de UE - legislativ, institutional. Va dura ceva timp pana o sa reconstruim aceasta
Noi suntem la aproximativ o jumatate de generatie istorica de revolutia din 1989. Am o fixatie cu aceasta jumatate de generatie, care aritmetic se va implini cam in preajma raportului de tara care ne va trimite in UE. O jumatate de generatie pare un timp insuficient pentru transformarea unei tari ca , cu o inertie remarcabila si care inca este legata institutional, mental, fantasmatic, economic, structural, infrastructural de lumea comunismului izolationist ceausist. Traseele multora dintre romanii care traiesc in strainatate, pe o perioada mai scurta sau mai lunga, sunt dificile. Multi au invatat pe propria piele lucruri pe care poate nu-si doreau sa le invete. Daca vreti, asta a fost utopia in care Occidentul insusi s-a complacut: isi va rezolva la nesfarsit deficitul de munca in sectoarele cele mai ingrozitoare printr-o imigratie care va avea la un moment dat bunul-simt sa dispara, prin pensionare si intoarcere in tara de bastina. Insa calculele acestea, dupa cum am vazut la
M. Banica: Tot vorbim despre comunicare si ma intreb: de ce se ascund unele realitati, cum ar fi faptul ca sunt disparuti fara urma aproape 600 de romani? De ce nu exista o strategie guvernamentala care sa-i avertizeze pe oameni, sa arate ca Europa inseamna si asta?
S. Antohi: In ultimele luni, am vazut in ziarele romanesti unele voci care au inceput sa discute despre elementele negative sau pagubele si costurile acestei mari migratii. Pentru mine a fost fascinant ca ani de zile, mai ales dupa ianuarie 2002, desi am trecut printr-un ciclu electoral, partidele au avut un timp extrem de lung pentru a identifica problematica marii migratii, si nu au facut-o. Aceste discutii nu au aparut in retorica partidelor decat foarte marginal. Or, asta mie mi se parea un element spectaculos in evolutia noii Romanii.
L.-A. Ghica: Cel mai grav mi se pare ca, de 16 ani incoace, nu avem o dezbatere publica despre rolul Romaniei in Europa si in lume. Avem o groaza de institutii care fac acelasi lucru - promoveaza imaginea Romaniei in lume -, avem o multime de forumuri de discutii despre UE care nu stiu sa traduca dezbaterea pe intelesul tuturor, avem o groaza de intelectuali care vorbesc despre Romania, dar nu stim cui se adreseaza. Nu avem o dezbatere publica reala.
R.C. Cristea: La nivelul perceptiei publice sunt niste diferente colosale de interpretare si evaluare a unor valori si experiente occidentale. De pilda, presa informeaza despre UE cam in doua feluri: e un tip de informatie sterilizata, neutrala, neinteresanta - comunicate de presa, declaratii diplomatice; apoi este al doilea tip de informatie, care este exotica, trivializanta - taranii vor trebui sa-si anestezieze porcii inainte de a-i sacrifica, nu-si vor mai putea vinde ouale la piata decat cu niste cifre scrise pe ele, lucruri care ii ingrozesc. Te astepti ca acest gen de informatie care circula cu maxima generozitate in presa romaneasca sa aiba un efect in mediul rural. Adica chiar la acel taran, care, pe langa aceste exemple, nu va putea sa mai creasca gainile decat in anumite cotete, nu va mai putea sa faca tuica, vin s.a. Acest gen de informatie nu penetreaza in mediul rural, pentru ca sondajele de opinie spun ca circa 10% din populatia din mediul rural crede ca aderarea va avea efecte proaste asupra agriculturii. Pe de alta parte - si aici va fi o aderare care se va lasa cu multe zone de contondenta -, intre 35-60% dintre romani cer pedeapsa capitala, considera ca homosexualii sunt apriori niste infractori, considera ca exista rase superioare si inferioare, considera ca nu vor putea niciodata convietui cu romii s.a. Deci astea sunt niste nuclee foarte dure din mentalul colectiv care vor fi greu asimilabile in momentul in care aderarea se va produce.
Alexandru Lazescu (GDS): Limbajul nostru este asa de fad, de sec din doua motive. O data pentru ca, in general, mass-media n-au profesionalismul necesar sa analizeze problemele suficient ca sa le inteleaga cat de cat si sa le poata explica si celorlalti. Apoi, pentru ca nu exista, de fapt, o dezbatere reala pe aceste teme la nivelul elitelor intelectuale. Pe mine, cel putin, ma deranjeaza ideea de a accepta tot ce vine din UE ca pe un fel de iluminare absoluta pe care trebuie s-o preiei.
S. Antohi: Aici e vorba si de pozitia proasta de negociere in care s-a gasit sistematic. E foarte greu sa nu intri odata cu repetentii sau corigentii in toate organizatiile, cand istoria ta recenta are 60 de ani de esecuri sistematice. Aici este o chestiune mai adanca si care se leaga de istoria de lunga durata a Romaniei, in care experienta foarte multor romani este una de stigmat colectiv, de autodepreciere. Asta face parte adanc din identitatea generica a majoritatii romanilor, pentru care e foarte usor sa accepte o pozitie proasta de negociere. Pe de o parte, conditiile sunt proaste, nu avem prea multe de oferit; pe de alta parte, nu avem acel rudiment de demnitate care, sustinut cu unele exemple concrete de progrese efective in anumite domenii, ar putea sa ne aduca intr-o situatie ceva mai buna.
Liliana Popescu (SNSPA): Aproape toate tarile care au negociat intrarea in UE au facut-o de pe o pozitie slaba si au avut de facut compromisuri, ca ulterior sa aiba mult de castigat. Acest lucru il vom intalni si noi in 2007: vom avea de castigat poate pe masura compromisurilor pe care le-am facut.
S. Antohi: Negocierile intre delegatia UE si cea a Romaniei au loc in cu totul alt fel decat negocierile dintre delegatia UE si cea a Ungariei. Exista o disparitate: intre incompetenta crasa a echipei de negociatori romani, pe elemente concrete care trebuiau puse pe masa, si aproape impecabila pregatire a tineretului functionaresc unguresc din NATO si UE. E un exemplu dat frecvent de oamenii care lucreaza in aceste organizatii.