Pe aceeași temă
Pentru cea mai mare parte a românilor, Constantin Doncea (n. 26 septembrie 1904, com. Cocu, jud. Argeş; d. 4 noiembrie 1973, Bucureşti) este o figură total necunoscută. Chiar şi pentru mulți istorici, în afara celor care formează cercul restrâns al specialiştilor în fosta nomenclatură comunistă, respectivul personaj nu reprezintă decât o notă de subsol a unei perioade tulburi. Şi totuşi, numele acestuia a apărut şi continuă să apară în unele dintre cele mai neaşteptate momente ale istoriei noastre naţionale. Şi în cele mai ciudate circumstanţe.
Un prieten adevărat
În şedinţa CPEx al CC al PCR din 17 decembrie 1989, cea referitoare la „evenimentele de la Timişoara“, Nicolae Ceauşescu, pradă unui acces de furie, îi admonesta pe Vasile Milea şi Tudor Postelnicu pentru că „nu au reuşit să pună ordine“ (a se citi, nu îi împuşcaseră pe toţi manifestanţii ieşiţi în stradă). Exasperat de atitudinea ezitantă a celor doi, secretarul general al partidului le-a dat un exemplu de eroism din care să se inspire: „(...) era mai bine atunci că mobilizam 500 de muncitori, cum am făcut pe timpuri, în Bucureşti, în 1945, în faţa celor care erau în piaţa aceasta, când au tras eram cu Doncea, cu Pătrăşcanu şi n-am fugit“1.
Secvența respectivă, ignorată în general de istorici ca fiind doar o figură de stil, ascunde o poveste foarte veche și foarte importantă. Ceea ce evoca Nicolae Ceaușescu în decembrie 1989, în momentele decisive în care se juca menținerea sa la putere, era de fapt mitul fondator al așa-zisului „rol determinant“ pe care l-ar fi avut în perioada de luptă pentru instaurarea comunismului. Astăzi se ştie că nu există nicio probă credibilă referitoare la faptul că Nicolae Ceauşescu ar fi avut vreo contribuție, nici măcar modestă, la acţiunile organizate de liderii partidului pentru preluarea puterii, acţiuni care au culminat cu înăbuşirea în sânge a manifestaţiei anticomuniste şi de susţinere a Regelui Mihai din 8 noiembrie 1945. Nu a fost vorba decât despre o invenţie propagandistică de legitimare, o acoperire a imposturii celui care dorea să fie prezentat ca descendent direct al „liderilor mișcării“. Realitatea era, de fapt, perfect cunoscută, încă din momentul confecţionării legendei, veteranilor ilegalişti, iar acest detaliu, aparent nesemnificativ, este esențial pentru a înțelege povestea noastră.
Gheorghe Gheorghiu Dej şi Constantin Doncea în fruntea unei coloane de muncitori îndreptându-se spre Piaţa Naţiunii la manifestaţia FND din 6 martie 1945 (Sursa: Fototeca Online a Comunismului Românesc, cota 101/1945) |
În decembrie 1989, când istoria oferea posterităţii un nou exemplu de ironie şi umor negru (să dai drept model de acţiune o minciună sfruntată!), martorii invocaţi erau deja morţi de ceva vreme. Lucreţiu Pătrăşcanu, iute asasinat, nu a apucat să pună umărul la construirea legendei, oferindu-și girul „moral“ doar în efigie. Cu al doilea personaj lucrurile stăteau radical diferit. Constantin Doncea a avut suficient timp, până la moartea sa, în 1973, să joace rolul martorului ocular al faptelor de „eroism în prima linie a luptei clasei muncitoare“ ale „Tovarăşului“ și s-a bucurat, în compensație, de o mulțime de avantaje.
Însă, înainte de a deveni un prieten atât de valoros al lui Nicolae Ceaușescu, Constantin Doncea i-a fost, în stilul atât de cunoscut al lumii comuniste, dușman. La Plenara CC al PMR din 9-13 iunie 1958, cel care a dat citire acuzațiilor de „activitate antipartinică, fracționism, revizionism și concepții anarhice“, acuzații în urma cărora Doncea (împreună cu mulți alții) a fost îndepărtat din conducerea partidului, a fost chiar viitorul secretar general. Atunci Nicolae Ceaușescu nu făcuse decât să îndeplinească ordinul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, care avea o răfuială personală cu fostul său coleg de detenție de la Craiova. Motivul real al dizgrației era că Doncea, nemulțumit de statutul său și convins că merită mai mult, începuse să-l atace pe Dej și să povestească, oricui dorea să-l asculte, anumite „momente delicate“ din timpul luptei în ilegalitate. „Bătrânul“ nu uitase nici că Moscova organizase evadarea lui Doncea în 1935, care era o figură mult mai importantă pentru partid în acele momente, și-l lăsase pe el să se „desăvârșească“ în pușcărie.
Nicolae Ceaușescu și-a îndeplinit conștiincios datoria în 1958, dar, atunci când, ajuns la putere, s-a dezis strategic de „abuzurile epocii Dej“, și-a amintit de Constantin Doncea și l-a reabilitat în folos propriu pe atât de prețiosul cunoscător al preistoriei comuniste. Directorul pensionat (1964) al GAS Ograda2 a reapărut în mijlocul elitei comuniste, la timp pentru a gira începutul cultului personalității al „celui mai iubit conducător“.
Povestea noastră s-ar fi putut încheia aici, dar, nemulțumit până și de rolul său de personaj controversat în dicționarul foștilor lideri comuniști, Constantin Doncea s-a hotărât să apară din nou în istorie, în anul de grație 2016.
O jumătate de bombă de presă
La 2 noiembrie anul acesta, în presa centrală (preluată și de unele televiziuni), au apărut câteva materiale din care rezulta că unuia dintre denunţătorii din celebrul dosar „Microsoft“, Claudiu Florică, i s-a admis, de către Judecătoria Sector 1, la 11 august 2016, o cerere de executare silită a Muzeului Naţional de Artă al României. Instituția menționată ar fi astfel obligată să îi predea un număr de peste 100 de tablouri, 400 de icoane şi peste 8.000 de volume, piese folclorice, colecţii de timbre, monede şi insigne. Calitatea în care domnul Florică solicită respectivele bunuri este aceea de cumpărător al drepturilor litigioase ale moştenitorilor lui... Constantin Doncea.
Povestea părea să se înscrie pe o linie extrem de comună pentru acest tip de proces de revendicare. Conform aceloraşi surse, care citează argumentele invocate la debutul acțiunii în instanță de către cele două moștenitoare, Victoria Doncea și Leonora Luțu, fostul lider comunist a reuşit să colecţioneze în timpul vieţii un număr impresionant de obiecte de artă. După moartea sa, colecţia a fost „confiscată de Securitate“ (nu se precizează care ar fi fost cauzele acestei acţiuni, dar se lasă să se înţeleagă că a fost vorba de acelaşi tip de abuz suferit de toţi cei care au fost persecutaţi în timpul comunismului), trecută în patrimoniul naţional şi predată diverselor muzee, între care și Muzeul Naţional de Artă. Firesc, la fel cum au procedat mii de alţi cetăţeni ai României, după 1990, moștenitoarele au început demersurile pentru recuperarea bunurilor care, nu-i aşa, le aparţineau de drept şi s-au judecat cu statul timp mai bine de zece ani. Cum nu au reușit să recupereze mare lucru, au cedat drepturile litigioase lui Claudiu Florică, care, iată, a obținut recent returnarea lor.
Pentru ziariștii care au investigat acest subiect, povestea principală a fost implicarea unui afacerist controversat (cu trimitere la un dosar cercetat de DNA) într-o acțiune de revendicare a unor obiecte de patrimoniu, prin cumpărarea drepturilor de proprietate de la moștenitorii legitimi. Se sugerează că, fără implicarea directă a omului de afaceri și fără legăturile lui, care nu ar fi foarte corecte, în justiție, moștenitorii nu ar fi reușit recuperarea bunurilor. Ceea ce surprinde este faptul că nu se menționează nimic despre un alt eveniment, în directă legătură cu acesta, petrecut acum doi ani, în 2014, eveniment care a fost și el la momentul respectiv amplu comentat.
La 6 martie 2014, casa de licitații Artmark a organizat la Hotelul Marriott din București vânzarea colecției de artă „Gen. Constantin Doncea“. Da, ați ghicit, este vorba despre același Constantin Doncea, care, într-adevăr, a avut și gradul de general-maior, în calitatea sa de comandant al Comandamentului Apărării Antiaeriene a Teritoriului (22 martie 1950 - mai 1952). Surprinde puțin că amintita colecție a fost prezentată ca aparținând unui fost general, fie doar și pentru că scurta carieră militară a lui Constantin Doncea s-a terminat dezonorant, cu scoaterea sa din Armată și cercetarea de către Comisia de Control a CC al PMR. O posibilă explicație este că cei care au pus la punct detaliile licitației nu au vrut să scoată în evidență neapărat faptul că respectiva colecție de artă a aparținut unui fost lider comunist. Oricum, adăugirea că a fost viceprimar al Bucureștiului (1947-1948) ar fi trebuit să fie mai mult decât revelatoare.
În mod foarte profesionist, cei 750 de participanți din sală și din mediul virtual au avut acces la catalogul licitației unde exista o prezentare a lui Constantin Doncea, astfel încât, teoretic, au putut afla detalii privind activitatea acestuia. Pe lângă informații privind disensiunile sale cu Dej și natura lui „explozivă“ din respectivul material, ei au aflat că „(...) fără a fi un intelectual (a lucrat ca turnător la Depoul CFR Pitești și apoi la Atelierele Grivița) a manifestat un interes deosebit și sincer pentru artă, devenind cu vremea un apropiat de artă și artiști. Nu a fost un colecționar avizat, dar și-a dorit să înțeleagă domeniul, totodată, fie și numai dintr-un impuls investițional funciar și chibzuit, și-a dezvoltat în timp o colecție de tablouri, sculpturi, icoane, dar și mărci poștale și antichități“. Se înțelege că ar fi vorba despre un fel de Mecena comunist.
6 martie 1946: Gheorghe Gheorghiu–Dej şi Constantin Doncea în sala Aro, cu prilejul sărbătoririi unui an de la instalarea primului guvern democrat din istoria României (Sursa: Fototeca Online a Comunismului Românesc, cota 3/1946)
Cei care au avut totuși răbdare pentru a parcurge integral materialul de prezentare, din care am citat mai sus, trebuie să fi remarcat o abordare interesantă: „S-ar putea crede că Doncea a fost un inadaptat ori un teribilist. Totuși, el a fost un om cu o personalitate puternică și mai ales un om al epocii sale. După preluarea puterii, unii (!?!) dintre liderii comuniști din țara noastră s-au dedulcit la plăcerile claselor exploatatoare, formând ceea ce s-a numit burghezia roșie. Confiscările masive de la începutul anilor ’50 i-au adus pe liderii comuniști în contact cu colecțiile de artă, domeniu relativ nou pentru unii dintre ei. De fapt, încă din 1947 s-a pus în mod oficial problema acestor colecții, când, într-o ședință de guvern, Ion Gheorghe Maurer, în calitate de subsecretar de stat la Ministerul Comerțului și Industriilor, a cerut implicarea statului pentru reglementarea circulației operelor de artă, cu scopul limitării falsurilor care circulau în epocă“.
Rezultă că numerose colecții de artă din perioada respectivă, aflate evident în casele burgheziei, „au intrat în contact“ cu liderii comuniști în procesul de dedulcire al acestora, iar singura preocupare a lui Maurer a fost ca ele să nu conțină falsuri. Expertul Artmark nu ne lămurește dacă și Constantin Doncea ar fi făcut parte din categoria descrisă, sugerând mai curând că „spiritul său rebel“ l-a ferit de acest mod de acțiune, el preferând, spre deosebire de tovarășii săi, un mecenat discret. Oricum, pentru participanții la licitație, respectivele detalii nu au fost foarte relevante și, așa cum se menționează pe site-ul Artmark, „colecția Doncea s-a dovedit a fi o surpriză plăcută pentru iubitorii de artă, fapt demonstrat de rata de adjudecare de 92,31%, suma totală de adjudecare ajungând la 263.670 euro“.
Precizez, pentru a nu fi greșit înțeles, că nu doresc, în niciun fel, să sugerez ideea că respectiva casă de licitații ar fi procedat în mod greșit și sunt convins că totul s-a făcut cu respectarea prevederilor legale. Artmark a vândut în 2014 o colecție de artă care aparținea de drept, la acel moment, celor care au scos-o la licitație. Sigur, rămâne regretabil că au prezentat-o în modul acesta și poate că experții firmei ar fi trebuit să mai consulte și alte surse documentare înainte de a emite judecăți de genul celor arătate aici.
Numele lui Constantin Doncea apare într-un Tabel cuprinzînd beneficiarii de bunuri provenite din confiscări ce urmează să fie solicitați pentru discuții de către conducere (Sursa: Arhiva CNSAS)
De exemplu, ar fi putut vizita arhiva deținută de CNSAS. Reprezentanții Muzeului Național de Artă al României, cei care trebuie să cedeze către domnul Florică restul „colecției Doncea“, ar putea fi și ei interesați. Chiar și moștenitoarele fostului „general“ ar putea să găsească răspunsul la întrebarea care le-a frământat atâția ani: „de ce le-a confiscat Securitatea bunurile în 1973?“.
Ciocnirea lui Doncea cu arta
Având în vedere lunga listă de funcții deținute de-a lungul timpului de Constantin Doncea, cea de viceprimar al Capitalei pare o paranteză minoră. Pentru povestea noastră este însă exact perioada care interesează. Am văzut în seria Nesimțirea Pământului. Capodoperele comunismului românesc că, în 1947-1948, în subordinea Primăriei București se afla o întreprindere numită Steagul Roșu. Am văzut că această întreprindere era de fapt un depozit pentru bunurile confiscate de Securitate de la „dușmanii poporului“, depozit de unde se aprovizionau toți membrii nomenclaturii, șefii Ministerului de Interne și rudele lor. Conform documentelor aflate în arhivă, iubitorul de artă Constantin Doncea era unul dintre cei care se ocupau direct de repartizarea bunurilor din acest uriaș mall, care conținea, printre altele, tablouri, mobilier etc. Este posibil să existe vreo legătură cu „impulsul investițional funciar și chibzuit“ prin care s-a constituit colecția lui de artă? Să vedem.
În anul 1969, când Nicolae Ceaușescu a început, sub pretextul apărării patrimonului național, să-i scuture pe foștii baroni ai lui Dej de bunurile furate în anii ’50, în cadrul acțiunilor Îmbogățirea și Patrimoniul, Securitatea a periat toate documentele care mai puteau fi găsite privind circuitul obiectelor de artă, din respectiva perioadă. S-au întocmit rapoarte și liste și toate informațiile au fost centralizate pentru a se crea o evidență generală. Și să se știe cine, ce a luat.
Un astfel de document, intitulat Tabel cuprinzînd beneficiarii de bunuri provenite din confiscări ce urmează să fie solicitați pentru discuții de către conducere3, îl menționează, la poziția nr. 5, pe... Constantin Doncea. El avea de discutat despre două vase ornamentale de porțelan și şapte tablouri (între care un Petrașcu și un Lowendal). În rubrica Observații se menționează că „Aceste picturi au fost date pentru amenajarea Pieții 7 Noiembrie din ordinul tov. C. Doncea. CSS [Consiliul Securității Statului, n.n.] deține informații potrivit cărora tov. C. Doncea posedă la domiciliu său o valoroasă colecție de picturi, de autori români și străini“.
O Notă4 din 25 noiembrie 1969 privind activitatea desfășurată la Steagul Roșu lămurește și misterul celor şapte tablouri: „La 4 decembrie 1947, din ordinul tov. Doncea s-au atribuit pentru amenajarea pieței 7 Noiembrie din București 7 tablouri, picturi în ulei, semnate de Pătrașcu, Mojardic, Schweitzer, Lowendal. Din verificările făcute la administrația pieții 7 Noiembrie și la OCL Alimentara, sectorul 8, de care aparține piața, s-a constatat că nu există nici un document care să ateste primirea și destinația tablourilor în cauză, iar persoanele cu funcții de răspundere din acest sector, cu care s-a discutat nu au cunoștință despre acestea“. Și nu este vorba despre un caz izolat.
Nici cele 95 de tablouri confiscate de la Gheorghe Tătărăscu, care, chipurile, au fost vândute către Studiourile Buftea, nu au mai fost de găsit. Adică cele originale. Securitatea a raportat, în 1969, că la Primăria Capitalei mai exista doar un tabel în care tablourile fuseseră trecute numeric, fără o minimă descriere. În depozitul studiourilor cinematografice au mai fost găsite doar câteva copii ale tablourilor originale, copii care fuseseră executate de angajați, semn că cineva a avut grijă ca arta să nu intre în contact prea direct cu oricine.
Aproape identic s-a procedat și în cazul bunurilor care aparținuseră lui Mihai Antonescu. De data aceasta, Constantin Doncea a lucrat în tandem cu primarul Capitalei, generalul Victor Dombrovschi. Majoritatea dintre aceste bunuri au fost predate unor reprezentanțe diplomatice, inclusiv cea americană, dar nu s-au întocmit niciun fel de acte. Astfel, ca și în celelalte cazuri, este greu de spus ce anume a mai ajuns exact acolo din totalul inventarului confiscat. Nota din care am citat menționează aceste exemple de activități desfășurate la Primăria Capitalei în perioada în care Constantin Doncea era viceprimar, dar concluzionează în mod general că: „în perioada cât a funcționat întreprinderea Steagul Roșu s-au comis unele ilegalități în administrarea bunurilor. De asemenea a existat o neglijență totală în păstrarea acestora“. Se pare că eufemismele reprezintă singura artă perenă în România.
Ar mai fi de adăugat poate și faptul ciudat că nu îl regăsim pe Constantin Doncea pe listele celor care au beneficiat de HCM 1507/1956, act prin care foștii ilegaliști ar fi putut să își legalizeze furturile, deși, ca fost luptător în Spania (1937), se încadra cu brio în prevederile actului. Să fi fost din cauză că Doncea a vrut să evite eventuala declarare a bunuilor pe care le avea?
Ce nu este deloc o speculație este faptul că, în ciuda rapoartelor Securității, inclusiv cele care vorbeau explicit despre furturile executate de Constantin Doncea, nu s-a întâmplat absolut nimic. Nicolae Ceaușescu, din motivele expuse mai sus, nu a mișcat nici un deget și nu l-a deranjat cu nimic pe cel care îi gira „tinerețea revoluționară“. Evident, după moartea lui Doncea lucrurile s-au schimbat și Ceaușescu, care nu mai risca să intre în gura lui mare, a trimis Securitatea să recupereze ceea ce se știa că se furase în anii ’50. Astfel, s-a ajuns la situația din 2016.
Cum nu se poate trage o concluzie definitivă, având în vedere că povestea de față este departe de a fi ajuns la deznodământ, rămâne doar să ne întrebăm dacă nu cumva postcomunismul este, de fapt, pentru o parte a concetățenilor noștri, încă o afacere de succes. De asemenea, ar trebui să începem să ne dăm seama de ce ideea desființării CNSAS și „resecurizarea“ arhivei sale (în interes național, desigur!) este constant vehiculată în spațiul public, sub toate formele posibile și de către persoane care nu aparțin unui singur curent de opinie. //
note
1. Când Europa arde… Şedinţele CPEx şi ale Biroului Permanent al CPEx din anul 1989. Documente, Ion Calafeteanu (coordonator), Teodora Stănescu Stanciu, Gheorghe Neacşu, Daniel Osiac, Ed. IRRD, Bucureşti, 2015, p. 708.
2. Membrii CC al PCR (1945-1989), Coordonator Florica Dobre, Ed. Enciclopedică, București, 2004, p. 224.
3. ACNSAS, Fond documentar, D 3574, vol. 3, f. 13-22.
4. ACNSAS, Fond documentar, D 3574, vol. 6, f. 88-95.