De ce a rezistat o revistă tipărită 35 de ani

Brîndușa Armanca | 21.01.2025

Revista 22 se ține de cele trei principii ale presei de calitate: libertate, responsabilitate și... gramatică, pilonii rezistenței sale pe piața mediatică românească.

Pe aceeași temă

Colaborez la Revista 22 de 30 de ani, mai întâi sporadic, iar de 17 ani cu o rubrică săptămânală pe care am intitulat-o Media culpa. Am asistat la transformările, crizele, succesele revistei. Vedem cum presa tipărită dispare irevocabil în România, mai repede decât în alte țări unde tradiția ziarului tipărit și chiar a suplimentului de duminică se menține. Revista 22 s-a ținut cu îndârjire de formatul tipărit. Ideea e că analizele de politică internă și externă, dintre cele mai bune și experte, nu pot fi metabolizate în formatul digital. Aceste articole ample invită la reflecție, deci se cer citite pe îndelete. Apoi cronicile culturale de câte o pagină solicită o citire mai lentă, diferită de trecerea frugală la care îndeamnă formatul digital. Revista 22 este unică în peisajul mediatic românesc, fiindcă reunește politica și cultura, într-un mod original. În Ungaria există o revistă asemănătoare, Élet és Irodalom, pe scurt ÉS, cu pagini de opinie politică și cu intervenții culturale de cea mai bună calitate. Și ÉS apare în print, din aceeași convingere a editorilor că un săptămânal serios trebuie oferit și pe hârtie.

Știm că tiparul ridică costurile unei publicații. Dar mai există un impas de care s-au lovit toate publicațiile, reviste sau ziare, înainte de a trece definitiv la ediții digitale: cum să conjugi digitalul cu printul, așa încât să nu se concureze și să nu se elimine reciproc. Mai exact, digitalul, mai suplu, să nu afecteze comercializarea ediției tipărite. Cu această dilemă s-a confruntat și Revista 22, dar a răzbit prin a le menține pe ambele, asumându-și riscul unor costuri în plus, fiindcă și paginile electronice necesită mentenanță permanentă și actualizarea programelor. Or, asta o fac de regulă alți specialiști, nu jurnaliștii. Totuși, digitalul a venit pentru toți jurnaliștii cu obligația de a câștiga noi competențe, de a învăța cum să scriem pentru a fi citiți în mediul virtual, cum să ilustrăm, cum să captăm cititorul. Revista 22 nu este o revistă bine finanțată.

Brîndușa Armanca, Magda Cârneci și Gabriel Liiceanu la decernarea premiilor GDS, 2018

Grupul pentru Dialog Social ca editor nu are, ca simplu ONG, posibilități ample de a aduce revistei bugete generoase. De aceea, mulți colaboratori scriu pro bono. Abonamentele sunt încă o sursă de venit, ceea ce azi este rar. De ce ar rămâne cititorul fidel acestei reviste, prima în România de după Revoluția din 1989? Înainte de toate, revista păstrează un prestigiu nepătat de 35 de ani.

Redacția a refuzat sistematic sponsorizările și reclamele care veneau din surse neclare sau în opoziție cu programul său și etica sa. Semnăturile din Revista 22 sunt prestigioase. Amintesc doar editorialul lui Andrei Cornea de pe prima pagină, care, de ani mulți lămurește cu echilibru cele mai actuale dileme politice, sociale sau culturale ale societății românești. Lipsa compromisurilor, o etică respectată, se vede, oricât de disputat ar fi publicul între presa de calitate și divertismentul facil, cu accente de vulgaritate.

 Concurența cu televiziunea și cu numeroasele rețele sociale, pline de știri false și de personaje dubioase intitulate „influenceri”, n-au descurajat Revista 22 să continue, să-și păstreze o linie editorială clară și să selecteze dintre contributori personalități credibile, cu condei bun. Parcursul revistei în zeci de ani descrie itinerarul presei de calitate. The Sunday Times nota, în 2013, că „problema este că avem nevoie de libertate pentru presa de calitate, dar și de restrângerea puterii presei de canal”. Restrângerea nu s-a putut înfăptui, tocmai pentru apărarea libertății presei, în sens larg. Ceea ce s-a pierdut în presa tabloidă, dar mai ales pe rețelele sociale, este responsabilitatea. Revista 22 se ține de cele trei principii ale presei de calitate: libertate, responsabilitate și... gramatică, pilonii rezistenței sale pe piața mediatică românească. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22